Woensdag (2 mei) was het eindelijk zover, de eerste Boeing 747-8i voor het Duitse Lufthansa kwam aan in Frankfurt. Het toestel werd afgelopen week (25 april) reeds in ontvangst genomen, maar liet pas op 1 mei Everett achter zich. Voordat het toestel koers zette naar Frankfurt werd het onderhoudspersoneel van Lufthansa in Hamburg begroet met een touch and go van het nieuwe vliegtuig. Voor de Duitse luchtvaartmaatschappij kwam hiermee een einde aan het lange wachten. In de afgelopen maanden leverde Boeing ook al twee VIP 748i’s af, naast veertien vrachtvarianten van de nieuwste 747.
De 747-8i heeft een lengte van 76,3 meter en is daarmee 5,5 meter langer dan haar voorganger, de 747-400. Boeing stoot hiermee ook de A340-600 van de troon als langste passagiersvliegtuig ter wereld. Lufthansa rust haar nieuwe 747’s uit met 362 stoelen. Er zijn 8 first class stoelen, 92 business class stoelen en 262 stoelen in economy. De business class stoelen op de jumbojet zijn speciaal ontworpen voor de 748i, maar zullen later ook in andere vliegtuigtypes van Lufthansa opduiken. In totaal zal Lufthansa 20 nieuwe Boeings in ontvangst nemen, waarvan de laatste in 2015 de vloot moet komen vervolledigen.
In de komende weken zullen trainingsvluchten en andere voorbereidingen worden uitgevoerd voordat de eerste commerciële vlucht op 1 juni zal vertrekken vanuit Frankfurt voor een vlucht naar Washington. De Amerikaanse hoofdstad zal in eerste instantie 6 keer per week de 748i over de vloer krijgen. De volgende bestemmingen zullen Delhi, Bangalore, Los Angeles en Chicago zijn.
© Royal S King – airliners.net
Voor Lufthansa (en Boeing) is het natuurlijk de grote vraag hoe de nieuwste telg van de 747-familie zal presteren in commerciële dienst. Eén ding wil Nico Bucholz (hoofd van de vlootafdeling van Lufthansa AG) wel duidelijk stellen: ze zijn niet tevreden met het gewicht van de 747, maar dat zal het gebruik van het vliegtuig niet hinderen. “Van alle toestellen in onze vloot, ook diegene die al meer dan tien jaar dienst doen, zijn wij niet tevreden over het gewicht. Daarom proberen we constant het gewicht te verlagen bij al onze vliegtuigen,” verduidelijkt Buchholz. “Alle missies zullen kunnen worden uitgevoerd zoals gepland. Als we niet tevreden zouden zijn met het toestel, dan zouden we het niet in ontvangst hebben genomen”, zei Bucholz nog.
Maar het toestel is wel verschillende tonnen zwaarder dan gepland door Boeing, wat natuurlijk een slechte invloed heeft op het brandstofverbruik. Ook daar is Buchholz duidelijk over: “Ja, het toestel weegt iets teveel, dat is voor niemand nog een geheim, maar heeft dat enige invloed op onze vluchtoperaties? Nee!” . Hij zegt ook nog dat sommige dingen wel beter zijn dan Boeing beloofde en als hij naar het vliegtuig kijkt in zijn geheel dan ziet hij een vliegtuig dat doet wat ze willen en op de manier waarop ze dat willen.
© Russel Hill – airliners.net
Ondanks het overgewicht van het vliegtuig lijkt Lufthansa toch overwegend positief over het nieuwe vliegtuig. En dat is ook de boodschap die de vrachtmaatschappijen, die sinds enkele maanden de 748F gebruiken, te vertellen hebben. Verschillende maatschappijen zoals Cathay, Atlas Air en Cargolux hebben laten weten dat het toestel beter presteert dan verwacht op moment van de aflevering (zowel qua betrouwbaarheid als qua performantie).
Toch lijken veel maatschappijen niet overtuigd van de Boeing 747-8. Met amper 36 bestellingen (20 voor Lufthansa, 5 voor Korean Air, 2 voor Arik Air en 9 VIP versies) voor de 748i, is dat niet bepaald een succes. De vrachtversie doet het een stuk beter met 70 bestellingen. Boeing gelooft echter nog steeds in de toekomst van het vliegtuig en hoopt dat de indiensttreding bij Lufthansa enkele twijfelaars over de streep kan trekken. Elizabeth Lund (hoofd van het 747-programma) zegt dat ze in de laatste 30 dagen bij 25 verschillende klanten voorstellen en/of offertes hebben afgeleverd. Vooral huidige 747 gebruikers zijn het doelwit van Boeing’s campagne. Lund en haar team richten zich vooral op China, waar de grootste markt zou liggen voor het toestel.
Boeing heeft wel voorlopige akkoorden met maatschappijen zoals Transaero (4) en Air China (5) en een onbekende klant (15), die zo goed als zeker Hong Kong Airlines is. Philippine Airlines zou bovendien een bestelling willen plaatsen voor 4 van de nieuwste jumbojets. Voorlopig blijft het dus wachten op de bevestiging van deze bestellingen en natuurlijk nieuwe klanten.
Iemand weet van domestic trainingsvluchten ?
Berlijn-Frankfurt of zo ??
CXB
Er zullen normaal wel trainingsvluchten plaatsvinden, maar Lufthansa heeft laten weten dat ze geen korte vluchten met passagiers zullen doen.
Kan niet wachten om de Transaero kleuren te zien op de new747 !
Dat de 74-8 iets zwaarder is uitgevallen heeft te maken dat Boeing vitale delen (min of meer) hetzelfde heeft gelaten. Boeing gaat over het algemeen voor degelijkheid. als we nu de A380 nemen, daar is nog veel meer composiet gebruikt. Er zitten al haarscheurtjes in juist die vitale delen (vleugelophanging).
Als gezagvoerder van een 744 zeg ik: prima kist, niet te groot, prima overal te docken, niet teveel passagiers en duurzaamheid, wat op den duur rendement gaat opleveren.
Een tijd geleden liet Boeing ook al weten dat uit de testresultaten blijkt dat een groot aantal onderdelen “overdesigned” zijn. Met andere woorden, onnodig sterk (en dus zwaarder). Deze onderdelen minder zwaar maken zal op redelijk korte termijn al een grote gewichtsbesparing opleveren.
Oversized? Ja, dat klopt. Echter ik hamer op de vitale punten. Kijk, gewichtsbesparing moet niet ten kosten gaan van de vliegveiligheid. Zo’n discussie, hoe begrijpelijk ook, is net die van de smartphone. Het moet steeds meer kunnen, waardoor je aan dicht bij veiligheidslimieten komt. Dan zeg ik: kijk wat je kunt besparen waar dat technisch verantwoord is en operationeel mogelijk is. Want het houdt bij dit soort formaten met deze constructiewijzen een keer op. Dan heb ik bij wijze van spreken liever een telefoon die ik kan laten stuiteren, zonder dat ie gelijk mankementen gaat vertonen. Maar gewicht is een punt, zeer zeker.