Het Antwerpse VLM gaat twee Russische Sukhoi Superjet 100’s (SSJ-100) leasen. Dat meldt topman Arthur White aan de luchtvaartwebsite Flightglobal. Daarmee wordt VLM de eerste EU-maatschappij die met de Russische regionale vliegtuigen gaat vliegen.
Het nieuws komt er enkele dagen nadat het management van VLM het volledige bedrijf overkocht van het Duitse Intro. Het gerucht deed toen al de ronde dat er mogelijk een Russische investeerder mee achter VLM zit, al is dit door niemand bevestigd, wat een keuze voor de Russische jets logischer kan maken.
De leaseovereenkomst die VLM zal afsluiten voor de 2 SSJ-100’s gaat over een periode van 12 jaar. Het gaat om de Long Range-versie van de Superjet, de SSJ-100LR. Verder heeft de maatschappij opties voor nog 2 toestellen en een aankoopoptie voor nog eens 10 exemplaren. Daarmee voegt VLM voor het eerst definitief jets toe aan haar vloot van propellervliegtuigen van momenteel 12 Fokker 50’s.
Nieuwe routes vanaf Antwerpen
Met de komst van de Sukhoi’s wil VLM terug lijndiensten starten vanop de luchthaven van Antwerpen. VLM’s CEO Arthur White spreekt over 2 tot 3 routes die mogelijk de komende weken al zullen worden aangekondigd. Voor de lijndiensten zal VLM 4 SSJ-100’s gebruiken en 2 Fokker 50’s.
Welke bestemmingen VLM op het oog heeft is nog niet bekend, maar het gaat wellicht wel om echte zakenbestemmingen. Een van de grote kanshebbers is mogelijk het Zwitserse Genève, een bestemming die VLM in het verleden ook al vanaf Antwerpen heeft bediend.
De keuze voor jets is uitvoerig bestudeerd en er werd ook gekeken naar de Embrear E-jets, waar Jetairfly binnenkort mee actief is vanaf Antwerpen, en de B737. Uiteindelijk viel toch de keuze voor de Sukhoi, volgens CEO White op basis van twee doorslaggevende eigenschappen: “Het overweldigende voordeel dat de Superjet heeft op het vlak van passagiercomfort met zijn brede cabine was zeer belangrijk. Daarbovenop zijn de prestaties van het LR-model uiterst geschikt voor de korte landingsbaan in Antwerpen.”
Bij VLM zou er op de SSJ-100/95LR plaats zijn voor 103 passagiers. Dat is iets meer dan in de standaardconfiguratie. De toestellen zouden tegen april 2015 aan VLM moeten geleverd worden.
Geweldig, dat VLM gewoon weer VLM wordt! En het liefst die blauwe uitvoering van de vliegtuigen weer terug! Terug met de F-50’s please! En de komst van een paar SSJ’s is ook een leuke ontwikkeling. Vlaanderen weer zijn eigen luchtvaartmaatschappij! En nu maar hopen dat de zelfstandigheid van VLM blijvend is; geen avonturen meer met anderen: VLM voor Vlaanderen!
Hans van der Wereld – Alphen aan den Rijn – Nederland
Volkomen met je gedachte eens Hans , gedaan met avonturen , ga er voor VLM !
Configuratie zal bestaan uit 12 -14 business class seats en 75 economy class seats.
De vliegtuigen zullen uitgevoerd worden met IFE en internet connectivity.
Schitterend nieuws voor VLM dat zich hiermee toch in de Internationale belangstelling plaatst. Toch een gedurfde beslissing !
Ik hoop dat de machines terug in het donkerblauw uit de paintshop komen. Wat een mooie kleurencombinatie dat was .
VLM had in zijn eerste bestaan een schitterende reputatie opgebouwd, zal dit type vliegtuig bij sommige passagiers niet even de wenkbrauwen doen fronsen vooraleer ze instappen ?
Ik denk ook even verder : kan dit succes ook voor Antwerp Airport betekenen dat Sukhoi hier een onderhoudsbasis kan / zal uitbouwen in de toekomst ?
Groetjes ,
Paul V
Ben erg verheugd dat onze Vlaamse ‘flag carrier’ terug onder de eigen kleuren gaat vliegen met nieuwe, moderne vliegtuigen! Ik hoop dat VLM in de toekomst nog verder kan uitgebouwd worden tot een volwaardige luchtvaartmaatschappij, zoals Norwegian Air Shuttle. Norwegian was ooit ook een regionale maatschappij met Fokkers. Vandaag is het een (low cost) carrier met bijna 100 toestellen.
Ik hoop dat ze op Manchester UK vliegen, de vluchten vanuit Brussel zitten altijd eivol .