Ook dit jaar zal Lufthansa de overige 55 procent van de aandelen van Brussels Airlines niet overnemen. De Duitse luchtvaartmaatschappij is sinds 2009 met 45 procent de grootste aandeelhouder van Brussels Airlines. Al vanaf 2011 heeft Lufthansa de kans om de overige 55 procent over te nemen om zo de enige eigenaar te worden van de maatschappij. Maar dat gebeurde tot nog toe niet en ook dit jaar zal dat niet gebeuren.
Dat nieuws kwam er tijdens de voorstelling van het eerste kwartaalresultaat van Lufthansa voor 2014. Tijdens die voorstelling werd bevestigd dat Lufthansa voorlopig niet van plan is om de resterende aandelen van de Belgische dochteronderneming over te nemen. De optie die Lufthansa het recht geeft om voor 100 procent eigenaar te worden van Brussels Airlines loopt nu nog tot 2017.
© Brussels Airlines
De Duitsers wachten dus nog even af hoe Brussels Airlines de komende maanden en jaren zal evolueren. Brussels Airlines is al jarenlang verlieslatend en is de voorbije jaren volop bezig geweest met het doorvoeren van herstructureringen, waardoor de maatschappij de verliezen kon beperken. Maar voor winst is het nog even afwachten, iets wat voor Lufthansa belangrijk is.
Lufthansa kocht in 2009 45 procent van Brussels Airlines voor 65 miljoen euro. In de jaren 2011, 2012 en 2013 kon de maatschappij de overige 55 procent overnemen voor een maximumprijs van 185 miljoen euro.
Lijkt mij geen goede zaak voor SN op termijn . LH heeft 45 % van de aandelen maar doet er blijkbaar niets mee. SN moet met zijn verliezen niet bij LH aankloppen maar LH kan -in geval van winst door SN-wel bij SN dividenden opstrijken.
Maar baat het niet dan schaad het niet voor LH.
Wat is momenteel de synergie tussen LH en SN ?
Ik zie niet één goeie reden waarom ik in hun plaats nu die 55% zou opnemen als mijn optie toch nog tot 2017 loopt. Laat ze eerst maar bewijzen dat ze zwarte cijfers kunnen uitdraaien met Ryanair en Vueling erbij. Tijd zat om de overige 55% nog over te nemen of de huidige 45% in de etalage te zetten.