Eén maand Ryanair in Brussel: de resultaten

Ongeveer een maand geleden streek Ryanair voor de allereerste keer neer op Brussels Airport. De Ierse lagekostenmaatschappij liet er geen gras over groeien en baseerde er meteen vier toestellen. Naar negen bestemmingen wordt momenteel gevlogen: Alicante, Barcelona, Lissabon, Malaga, Palma de Mallorca, Porto, Rome Fiumicino, Valencia en Venetië Treviso. Vanaf deze zomer komen bovenop de huidige 196 sectoren per week ook nog eens vluchten naar Ibiza.

Al vanaf de start op 27 februari was het duidelijk dat Ryanair een geduchte tegenstander was voor de Belgische luchtvaartmaatschappijen. De overlap met Brussels Airlines is frappant: met uitzondering van Palma de Mallorca en Valencia doet SN deze zomer elke bestemming aan (al wordt in Venetië naar Marco Polo gevlogen in plaats van Treviso, red). Thomas Cook Airlines Belgium vliegt naar Malaga, Mallorca en Ibiza; Jetairfly voegt aan dat lijstje Alicante toe. Ook met Vueling hebben de Ieren niet minder dan negen bestemmingen gemeen (enkel Venetië niet).

Bron: anna.aero

Prijzenoorlog
De alerte consument wreef zich al in de handen: niet alleen bracht Ryanair de laagste ticketprijzen in de industrie naar Brussel, de andere luchtvaartmaatschappijen zouden ook met elkaar in de clinch gaan en een ware prijzenoorlog ontketenen om de passagiers voor hen te kunnen winnen. Waar Jetairfly en Thomas Cook nog op hun pakketreizen konden terugvallen, waren Brussels Airlines en Vueling verplicht om toekomstige klanten te overtuigen door hun scherpe prijzen. Er konden in de beginperiode dan ook héél goede zaken gedaan worden.

Bij wijze van startpromotie pakte Ryanair uit met een indrukwekkende campagne. De maatschappij huurde meteen een groot billboard aan de inkomhal van Brussels Airport af en bedrukte het met de gekende slogans. Retourvluchten voor minder dan dertig euro waren geen uitzondering en menig citytripper werd al snel verleid door de ongelooflijke prijs. De Ieren hadden een bezettingsgraad van 80 procent voor de eerste maand vooropgesteld en het was duidelijk dat ze er alles voor over hadden om hun doel te bereiken.

© flightlevel.be

Dubbel gevoel
Op de luchthaven kon het onthaal niet bepaald hartelijk genoemd worden. De vakbonden van afhandelaar Swissport waren bang voor een verslechtering van de werkomstandigheden en deelden op de eerste dag van de Ryanair-operaties pamfletten uit aan alle vertrekkende passagiers. Anderzijds kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat de directie van Brussels Airport de anderhalf miljoen reizigers met open armen zal ontvangen, niet in het minst omdat elk van hen op het einde van de rit bijna dertig euro (€28,73 om precies te zijn) luchthaventaks opbrengt.

Resultaten
Na een maand vonden we het opportuun om een kleine balans op te stellen van één van de recentste Ryanair-basissen. De luchtvaartmaatschappij zelf zegt uitermate tevreden te zijn met de operaties in Brussel. De vluchten vertrekken grotendeels op tijd, Swissport slaagt er voorlopig in om de toestellen in 25 minuten af te handelen en de bezettingsgraad voldoet aan de verwachtingen. Kortom: het antwoord dat er al een maand zat aan te komen en waar niemand nog van op kijkt. Maar hoe deed Ryanair het écht de voorbije maand?

Flightlevel kon gegevens inkijken waar de evolutie van de resultaten duidelijk uit blijkt. Algemeen gezien doet Ryanair het allerminst slecht de eerste maand. Aan het begin van de maand konden we die goede resultaten wellicht nog verklaren door de enorm goedkope ticketprijzen die de maatschappij hanteerde. Wie echter nog goedkope tickets wil bemachtigen voor de komende paasvakantie of deze zomer, is eraan voor de moeite. De prijzen zijn de hoogte ingeschoten en liggen ongeveer rond die van de grootste concurrenten.

© flightlevel.be – Cijfers van 27/02/14 t.e.m. 23/03/14

In bovenstaande grafiek stelt de blauwe lijn de bezettingsgraad voor op uitgaande vluchten (met andere woorden: de vluchten die vertrekken in Brussel, red.) en vertegenwoordigt de paarse lijn de inkomende vluchten. Een sterke start voor blauw, terwijl paars logischerwijs achterop hinkt in de beginperiode. Aangezien deze basis vooral gericht is op reizende Belgen, verklaart dit waarom de bezettingsgraad op de inkomende vluchten de eerste dagen bedroevend is. Dit wordt evenwel al na enkele dagen snel ingehaald.

© flightlevel.be – Cijfers van 27/02/14 t.e.m. 23/03/14

Bekijken we de resultaten per bestemming, valt ons op dat ze allemaal dicht bij elkaar liggen. Er zijn niet echt bestemmingen die het extreem doen, vrijwel elke bestemming doet het behoorlijk tot goed. Palma de Mallorca en Barcelona liggen aan de lagere kant, terwijl Malaga en Alicante bij de betere leerlingen van de klas horen. Van de beoogde 80 procent is echter nog geen sprake, het ziet er naar uit dat de bezettingsgraad over het hele netwerk in Brussel gestabiliseerd is op ongeveer een kleine 70 procent, wat zeker niet slecht kan genoemd worden. Voor de vluchten vanuit Brussel komen we voor onze periode uit op zo’n 69 procent gemiddeld en voor de inkomende vluchten 72 procent.

Met de paasvakantie voor de deur en nog enkele verlengde weekends voor we aan de zomervakantie beginnen, ziet het er alvast veelbelovend uit. Het lijkt alsof Ryanair haar plek in de markt op Brussels Airport heeft kunnen innemen en dat er een gezonde concurrentiestrijd woedt. Brussels Airlines zegt niet noemenswaardig minder boekingen te noteren en zoals gezegd kunnen Thomas Cook en Jetairfly op een ander publiek rekenen. Blijft de vraag hoe Vueling zich tussen deze vier tenoren kan positioneren…