Swissport kon vandaag afhandeling in Brussel niet aan

Het is midden zomerseizoen en logischerwijze de drukste periode van het jaar op Brussels Airport. Dagelijks komen of vertrekken er tienduizenden passagiers, maar sommige van die passagiers moesten vandaag veel geduld uitoefenen indien hun vlucht werd afgehandeld door bagageafhandelaar Swissport. De vertragingen stapelden zich op voor zowel aankomende als vertrekkende vluchten en wachttijden in de aankomsthal voor bagage van anderhalf uur waren geen uitzondering. We kregen de gecontroleerde info binnen van een personeelslid van Swissport, die uiteraard anoniem wenst te blijven.

Wie naar de geplande vertrekken van deze voormiddag kijkt en hun actuele vertrektijden erop naziet, weet genoeg. De vertragingen bij maatschappijen die door Swissport worden afgehandeld, met als grootste klant en tevens ook grootste slachtoffer Brussels Airlines, waren vandaag enorm. “We spreken dan niet over een vertraging van 15 minuten, maar over een hoop vertragingen tussen de drie kwartier en anderhalf uur”, zegt onze bron. “Deze voormiddag was het personeelstekort goed voor een 60-tal vertragingen bij zowel aankomende als vertrekkende vluchten.”


©

Ook in de namiddag was de afhandeling blijkbaar een ramp. “Er waren tussen 14:00 en 17:00 ook een hoop vertragingen. Er waren toestellen die al twintig minuten waren geland en waar nog altijd geen ploeg aan was om de bagage uit te laden. Dit waren spijtig genoeg dan nog de relatief kleine vertragingen. Zowel vluchten van Brussels Airlines, Egyptair en andere Turkse chartermaatschappijen zoals Tailwind waren het slachtoffer. Om een voorbeeld te geven: voor deze laatste moest er 2,5 ton bagage worden ingeladen, iets wat toch een klein halfuur kan duren, maar om 15:30 had men zelfs nog geen flauw idee welke ploeg dit toestel zou kunnen inladen, terwijl het binnen een kwartier (15:45) moest vertrekken. Verder was er bv. ook een vlucht van Brussels Airlines die al een anderhalf uur was geland en waar nog niets was uitgeladen. Zoiets kan je als afhandelaar niet maken naar de luchtvaartmaatschappijen en haar passagiers toe.”

In mei zorgde een staking bij Swissport al voor dagenlange ellende bij een groot deel van de passagiers. Na dagenlang onderhandelen moest zelfs de ceo van de Swissport-groep komen bemiddelen. Uiteindelijk kwamen de vakbonden en directie tot een akkoord. Zo werden o.a. ploegen van twee personen verboden en ging er de komende maanden meer personeel worden ingezet. Maar een nieuwe staking lijkt vandaag niet meer ver af: “Velen zullen het niet graag horen, zeker niet in vol zomerseizoen, maar geruchten van een nieuwe staking doen de ronde. Er is structureel personeel te kort. Van het akkoord van de vorige staking is dus weinig te merken. Ik vind het niet kunnen dat maatschappijen en passagiers zo worden behandeld. Vooral onze grootste klant Brussels Airlines wordt naar mijn inziens enorm slecht behandeld. Het blijft me vaak verbazen dat ze dit blijven pikken. Ik hoop dat het niet tot een staking hoeft te komen, maar veel is hier toch niet meer voor nodig.”