Vandaag, 3 februari om 6h deze ochtend, is de Hongaarse staatsmaatschappij gestopt met al haar activiteiten. De luchtvaartmaatschappij werd opgericht in 1946, 66 jaar geleden. Recent kwam Malév nog in het nieuws omdat ze verplicht was om 60 miljard forint (€ 205.8 miljoen) aan illegale staatssteun terug te betalen. De maatschappij slaagde er niet in om nieuw kapitaal op te halen, terwijl de cash outflow steeg. Toeleveranciers wilden voorschotten op diensten waar de maatschappij beroep op deed, gezien de ongezonde toestand van het Hongaarse staatsbedrijf. Malév besloot bijgevolg om de activiteiten met onmiddellijke ingang te staken.
Alle vluchten van Malev zijn geannuleerd. De vluchten tussen onder andere Brussel – Boedepast zijn afgelast. Het is op dit moment nog onduidelijk wat er gebeurt met de gedupeerde passagiers.
De website is niet langer bereikbaar, maar bevat een persbericht dat je hieronder kan terugvinden. Google Translate voor de vertaling vanuit het Hongaars.
Press release of Malév2012th on February 3 6:00 pm Malev stoppedThe Board decided that in order to minimize the damage order the Hungarian national airline-like operations to cease operation. Accordingly, on February 3 6:00 pm, almost 66 years of continuous operation after Malév aircraft are not taken up.”Unfortunately, the patterns, making the best we held, and which have worked hard to avoid. Although in recent days there was still hope to resume operations, and passenger confidence was undiminished, but in recent days appeared to cause the information service provider partners have lost their trust, and from one day to another, began to ask for advance payment of the services they provide. This speeded up the cash outflow to the extent that the airline has now become untenable situation. It is also known that the owner, despite the best intentions, the EU condemned the decision, after unable to provide additional financial resources to operate. Against this background, the Board decided to order the Hungarian national airline-like operations to cease operation. All utasunktól apologize. ” – saidto Limburger CEO Lorant.
The airline passengers in the customer service representatives (the number below: Hungary: 06-40-21-21-21, abroad: +36-1-802-11-11) be informed about how to travel to their final destination, and what opportunities there are for compensation .
Rerouting passengers right circle
The Jan. 31 entered into force on government regulation that assistance for passengers to be a valid ticket to their Malév stop before the date purchased, and whose Malév flight on tickets in the hot day or the following three calendar days for the right to travel. In addition, those who stop by Malév or before the day has already traveled to the destination and the return journey valid on Malév flights can not have a ticket to a later date 2012th February 29 at. Disseminated to the right destination to help Malév tickets to other existing re-routing of flights or other modes of use of insurance.
De vloot van Malev bestond uit 21 toestellen, waarvan 17 B737NG’s en 4 Dash 8-400’s. De Hongaarse maatschappij was indertijd de eerste maatschappij uit de vroegere Sovjet-Unie die met een westers vliegtuig als de B737 vloog. In het verleden vloog Malev ook naar New York met haar B767-200 en naar Toronto met haar B767-300, maar ze stopte die vluchten enkele jaren geleden. Sindsdien stonden de 767’s aan de grond op de luchthaven van Boedapest.
Hieronder een foto, eerder deze morgen getrokken, van de allerlaatste commerciële vlucht van Malev. Het toestel kwam van Helsinki en landde om 09:48 lokale tijd op de luchthaven van Boedapest. Volgens de eerste minister van Hongarij, Viktor Orban, staan er momenteel nog twee Malev-toestellen in Dublin en Tel Aviv. De toestellen mochten deze ochtend niet meer vertrekken door de schulden van de maatschappij, daarop zou er beslist zijn om alle activiteiten van Malev volledig stil te leggen.
©Unknown
Het is een staatsmaatschappij, waarom dan geen staatssteun toelaten, stomme EU.
Staatssteun verziekt de vrije economie, één van de pijlers van de EU. Malév is pas veroordeeld omdat het in de jaren 2007 tot 2010 onder meer voordelige leningen heeft gekregen van de staat die ze op de vrije markt nooit hadden kunnen krijgen door hun gebrek aan geld en aan een business plan. Zonder de overheid was Malév al lang failliet geweest.
Ik oordeel niet of dit absoluut goed is dat EU staatssteun tegenwerkt. Maar wat is het beste, een gezond bedrijf met een visie dat op zichzelf kan bestaan of een bedrijf dat door haar overheid boven water moet worden gehouden?
Maar een staatsbedrijf is toch dat de staat aandeelhouder is (zoniet voor 100%) dus waarom zou je dan niet mogen investeren?
Omdat er een verschil is tussen staatssteun in de zin die de EU tegenwerkt en een kapitaalinjectie/kapitaalverhoging van een aandeelhouder. In 2011 hebben er kapitaalverhogingen door de aandeelhouders plaatsgevonden en voor begin dit jaar was dat opnieuw gepland. Alleen is die er nooit gekomen. Men is nooit tot een akkoord gekomen over die kapitaalverhoging waarin ook de 5% aandeelhouder (die Russische bank) moest meewerken. Als die kleine aandeelhouder niet wil meewerken zit alles vast, ook al gaat het maar om 5%.
Hetgeen waar de EU tegen is gaat veel verder dan hetgeen Hongarije als aandeelhouder kon doen.