Jet Airways stopt wellicht route naar New York JFK

Het is een drukke week voor nieuws over JFK. Nadat Brussels Airlines vrijdag (1 juni) nog haar eerste vlucht naar de luchthaven feestelijk inhuldigde, kregen we nu te horen dat Jet Airways haar dagelijkse verbinding tussen Brussels Airport en New York JFK wellicht zal stopzetten. Voor boekingen na 10 september worden immers geen reservaties meer aanvaard. Tot dan wordt dagelijks nog een Airbus A330-200 ingelegd. Jet Airways zal iets minder dan vijf jaar op de route actief geweest zijn.

Jet Airways is één van de vijf luchtvaartmaatschappijen die Brussel met New York verbindt. Het onderscheidde zich van de anderen door naar de twee grootste luchthavens van de regio te vliegen: zowel John F. Kennedy International Airport als Newark International in New Jersey. Hoewel het geen geheim was dat JFK altijd de minst presterende route was, komt het stopzetten ervan misschien toch een beetje als een verrassing.


© Yannick De Bel

De terugtrekking kan een gevolg zijn van verschillende oorzaken. Mogelijk speelt de beslissing over het toetreden tot een alliantie een rol en wordt de vlucht gewoon vanuit een andere luchthaven uitgevoerd? Jet Airways staat volgens recente mediaberichten nog steeds het dichtst bij Star Alliance, maar het zou niet de eerste keer zijn dat er ‘stiekem’ ook met andere luchtvaartmaatschappijen of allianties afspraken gemaakt worden om de Indiërs te overtuigen.

Verder kan ook eerder positief nieuws aan de basis liggen van de beslissing. De Indiase luchtvaartmaatschappij verkreeg onlangs opnieuw de rechten om een extra dagelijkse vlucht vanuit India naar Brussel. Volgens insiders gaat het om een herlancering van de Bangalore-vlucht die in 2008 omwille van de economische crisis slechts een paar maanden standhield. In afwachting van nieuwe leveringen zou een verschuiving in het gebruik van de A330-vloot een toestel kunnen vrijmaken.

In de Indiase media wordt ook gezegd dat Jet Airways vliegrechten heeft verworven tussen Brussel enerzijds en Chicago, San Francisco en Washington anderzijds. Het is een minder aannemelijk scenario, maar misschien werkt de luchtvaartmaatschappij vanaf nu dichter samen met American Airlines of begint ze een codeshare met Brussels Airlines op vluchten naar New York en wordt het JFK-vliegtuig ingezet op één van deze nieuwe verbindingen?

De krant Business Standard meldt op haar website dat Jet Airways niet minder dan 55 tot 60 procent van haar inkomsten uit de internationale vluchten haalt. Het mag duidelijk zijn dat – hoewel er nu door de problemen met veel binnenlandse luchtvaartmaatschappijen ook daar veel geld te verdienen is – de internationale bestemmingen voor Jet belangrijk zijn. De verworven rechten naar Frankfurt, Parijs en München zouden ook iets te maken kunnen hebben met deze shuffle.

Zoals u ziet, zijn er mogelijkheden genoeg. Het is afwachten op een officiële mededeling van Jet Airways – als die er al komt – over het waarom van deze plotse verandering in het vliegschema en de operaties in Brussel. Eergisteren (3 juni) waren er helemaal geen zetels meer te verkrijgen, maar in de loop van maandag (4 juni) waren de duurdere tickets in economy en business wel weer beschikbaar. Wellicht wordt – naar het voorbeeld van BOM-BAH – de totale ticketverkoop deze week nog stilgelegd.

Interessante links:
Jet Airways website
“Jet Airways dicht bij order voor 100 vliegtuigen”
Jet stopt nieuwste BRU-route al na drie maanden