“Jet Airways dicht bij order voor 100 vliegtuigen”

De Indiase luchtvaartmaatschappij staat dicht bij een bestelling voor zeker 100 Airbus A320neo’s. Dat meldt het doorgaans welingelichte Centre for Asia Pacific Aviation (CAPA) op donderdag (24 mei). De order zou een waarde van 3,75 miljard dollar (3 miljard euro) aan list prices hebben en moet ervoor zorgen dat de grootste private luchtvaartmaatschappij van India marktaandeel van haar in moeilijkheden verkerende collega’s (rivalen?) kan innemen.

In de deal zou verder ook de lease van 10 extra Airbus A330’s inbegrepen zijn. Die moeten ervoor zorgen dat het langeafstandsnetwerk verder kan uitgebreid worden. Er was immers al langer sprake van een bijkomende dagelijkse vlucht vanuit India naar Brussel, volgens analisten is de kans groot dat de dagelijkse verbinding tussen Bangalore en Brussel terugkomt in het najaar of in 2013. Reuters probeerde Jet Airways te contacteren voor een reactie, maar is daar niet in gelukt.


© Bjorn Van Brussel – airliners.net

De luchtvaartsector in India heeft het moeilijk, zoals u kan lezen in onze eerdere artikels over dat onderwerp (links staan onderaan deze pagina vermeld). Vooral de steeds klimmende brandstofprijs, luchthavenbelastingen en groeiende schuldenberg zijn daarvan de grote oorzaken. Met uitzondering van de lagekostenmaatschappij IndiGo hebben alle Indiase luchtvaartmaatschappijen dan ook (zware) verliezen geleden in het boekjaar dat eindigde op 31 maart.

Volgens CAPA kan Jet Airways dan ook veel voordeel halen uit de afgelasting van veel Air India- en Kingfisher-vluchten. In een poging om de 1,3 miljard dollar (1 miljard euro) aan schulden af te betalen, heeft de eigenaar van Kingfisher beslist om het aantal dagelijkse vluchten tot een minimum te herleiden. Van de 66 toestellen in de vloot zijn er nu nog 16 actief, waarvan de helft ATR’s voor regionale vluchten. De binnenlandse markt ligt dus zowat voor het grijpen.


© Vishal Jolapara – airliners.net

Ondertussen kan Air India enkel nog overleven op overheidssteun en heeft de maatschappij veel van haar internationale vluchten moeten annuleren door een staking van haar piloten. De verstoringen op het langeafstandsnetwerk naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten drijven volgens CAPA veel passagiers naar Jet Airways. Ze verwachten dan ook dat 9W samen met SpiceJet en IndiGo een gecombineerde winst van 200 miljoen dollar zal maken dit jaar.

Anderzijds zullen de enorme verliezen van Kingfisher en Air India het totaalresultaat diep in de rode cijfers drijven. Naar verwachting zal onder de streep een negatief resultaat van 1,3 tot 1,4 miljard dollar te vinden zijn. Vorig jaar was dat nog 2 miljard dollar (omgerekend 1,6 miljard dollar).

Interessante links
India laat buitenlandse airlines investeren
Kingfisher schroeft international operaties terug
Indiase luchtvaart heeft nood aan hervormingen
Oneworld-lid Kingfisher verdrinkt in de schulden
Druk op Air India neemt toe