Brussels Airlines in verwachting van nieuwe Airbussen

Brussels Airlines is op dit eigenste moment in blijde verwachting van twee nieuwe kindjes: twee nieuwe Airbussen. Beide toestellen zijn in de laatste fase van overhandiging en we verwachten dat ze tegen het einde van deze maand in gebruik zullen kunnen genomen worden. Onze e-mails aan Brussels Airlines bleven voorlopig onbeantwoord, dus absolute zekerheid kunnen we niet bieden.

Wat we wel kunnen meedelen zijn de waarnemingen van spotters over heel de wereld die de toestellen vastgelegd hebben en hun info met ons willen delen. Eén van beide toestellen is overigens ook al ingeschreven in het Belgische luchtvaartregister, zo blijkt uit de gegevens van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Het gaat om OO-SSR, een Airbus A319 die voorheen in dienst was bij het inmiddels failliete Mexicana.

OO-SSR zal meteen het jongste toestel in de Brussels Airlines-vloot worden, het vliegtuig werd pas in juni 2010 afgeleverd aan de Mexicanen als N275MX. De luchtvaartmaatschappij leasede de Airbus van International Leasing and Fincancing Corporation (ILFC), die het toestel na het faillissement in de eerste week van september overvloog naar Miami, Florida. Daar werd het in storage gezet.

Brussels Airlines Airbus A319 (archieffoto)
© Sam Derdeyn – flightlevel.be

Uit gegevens van de overheid ginds blijkt dat de Amerikaanse registratie N275MX op 13 januari 2011 werd geannuleerd. Serienummer 1475 werd door lokale spotters nadien nog in volledige Brussels Airlines-kleuren gesignaleerd en zij merkten dat de registratie inmiddels veranderd was naar OO-SSR, dat bevestigd wordt door de datum van eerste inschrijving op de website van de FOD: 14 januari 2011.

Rekening houdend met de heel erg jonge leeftijd van het toestel, wordt verwacht dat het snel ingezet zal kunnen worden voor de dienst bij Brussels Airlines. Tezelfdertijd wordt ook OO-SNA klaargestoomd voor aflevering aan SN. Dat toestel is een iets grotere Airbus A320 die voorheen bij LTU en Air Berlin de dienst uitmaakte als D-ALTC en dus iets ouder is. Serienummer 1441 vloog voor het eerst eind februari 2001, dat toestel is dus 10 jaar oud.

Door de vlootvernieuwing bij Air Berlin zijn de oudere Airbus A320’s uit de vloot gehaald (ook sister ship D-ALTB, nvdr) en eentje daarvan is dus bestemd voor Brussels Airlines. Begin januari werd het toestel overgevlogen naar Dublin om daar bij Eirtech Aviation in de Brussels Airlines-kleuren te worden gespoten. Een paar dagen geleden, op 10 januari, werd het in Düsseldorf gespot, nog steeds met Duitse registratie.

OO-SNA met Duitse registratie D-ALTC in Dublin
© Paul Morris

Het is dus zo dat Brussels Airlines binnenkort twee nieuwe toestellen in de Europese vloot zal kunnen verwelkomen. Wij doken al even in de vliegschema’s en zagen dat Airbus A320 – overigens een nieuw subtype in de vloot – zal ingezet worden op vluchten naar onder meer Malaga en Tel Aviv. Wellicht komen ook enkele van de Club Med-bestemmingen in Marokko op termijn in de vliegschema’s.

Beide toestellen worden aangedreven door twee CFM-56-motoren en worden geleased van externe bedrijven (ILFC en Mystic River Aircraft Finance). OO-SSR, de Airbus A319, zal in de gebruikelijke SN-configuratie uitgerust worden met 132 zetels, de precieze configuratie voor de Airbus A320 is nog niet gekend maar zal in de loop van de komende weken wellicht bekend worden.

On a side note: Brussels Airlines wetleast op dit moment een Boeing 767-300ER van het Italiaanse Air Italy om vluchten naar Dakar, Senegal uit te voeren. Wegens restricties die de maatschappij van de Senegalese overheid kreeg opgelegd, kan Brussels Airlines momenteel geen vluchten vanuit Dakar naar andere steden in Afrika uitvoeren en moeten andere vluchten extra tussenstops maken.