Exclusief: eerste nieuwe SN Airbus op 21 januari

Op 15 januari publiceerden we al in een artikel dat Brussels Airlines in de nabije toekomst twee nieuwe vliegtuigen in de vloot zal kunnen verwelkomen. Ondertussen kunnen we u exclusief cijfermateriaal bieden met betrekking tot de aflevering en ingebruikname van de nieuwste toevoegingen, één Airbus A319 en één Airbus A320. Bovendien komt er van elk type in de loop van het voorjaar nog een extra exemplaar aan.

De eerste van de nieuwelingen krijgen we, als alles goed gaat, op 21 of 22 januari op Brussels Airport te zien. Dat bevestigt Geert Sciot, Vice President External Communication van Brussels Airlines, op dinsdag (18 januari) aan Flightlevel. OO-SSR, een ex-Mexicana Airbus A319-100, wordt dan normaal gezien in ferryvlucht overgevlogen vanuit Miami. De eerste commerciële vluchten staan dan weer gepland voor de week van 21 februari.

De periode tussen de aflevering en ingebruikname van dit toestel mag dan lang lijken, volgens Geert Sciot is het volkomen normaal dat het zo lang duurt vooraleer er ook echt met een ‘nieuw’ vliegtuig kan gevlogen worden. “Er zijn luchtvaartautoriteiten betrokken die de vliegtuigen moeten registreren of uit het register halen en daarnaast zijn er ook nog testvluchten / acceptance flights met de autoriteiten,” zo klinkt het.


© Sam Derdeyn – flightlevel.be

Maar dat is niet het enige dat voor februari gepland staat. Het belooft een drukke maand te worden voor Brussels Airlines, want ook OO-SSQ (Airbus A319) en OO-SNA (Airbus A320) zijn momenteel voorzien om rond die tijd aan te komen in Brussel. Die eerste (eveneens ex-Mexicana) komt in normale omstandigheden op 11 februari aan, grote zus OO-SNA (voordien in dienst bij Air Berlin als D-ALTC) tussen 16 en 18 februari.

Het vierde en voorlopig laatste toestel dat dit jaar aan de vloot zal worden toegevoegd, is ook een Airbus A320. Die zal logischerwijs de registratie OO-SNB toegewezen kregen en wordt nog volop klaargestoomd voor aflevering. Op dit moment zijn de details nog wat vaag, maar de levering staat gepland voor begin april om een goeie maand later ook in het vluchtschema van Brussels Airlines te worden opgenomen. Ook dat toestel is een ex-Air Berlin.

Er is ook nog een nieuwtje over het Afrikaproject van de luchtvaartmaatschappij, Korongo. Vanuit Lubumbashi wil Brussels Airlines een betrouwbare Afrikaanse luchtvaartmaatschappij uitbouwen, in eerste instantie met 2 BAe-146 en 1 Boeing 737-300. Die laatste is geïdentificeerd als OO-LTM, één van de enige toestellen waarvan Brussels Airlines ook echt eigenaar van is, en zal over enkele dagen de herconfiguratie voor de dienst daar ondergaan.