Incident met EuroAtlantic Airways B767-300 Schiphol

Een niet alledaags gebeuren deze ochtend op de luchthaven van Amsterdam. Onderstaande foto’s van EuroAtlantic Airways B767-300, met registratie CS -TFT, zijn deze ochtend genomen bij het opstijgen van vlucht PY993. Het toestel steeg om 11:11 op vanaf baan 24 met als bestemming Paramaribo. Daar zou het toestel rond 15:50 lokale tijd aankomen. Wat er precies is gebeurd, is momenteel niet bekend. Het toestel is na het opstijgen niet teruggekeerd naar Amsterdam en is volgens de normale route doorgevlogen naar Paramaribo.

Voor meer info over wat er mogelijk fout liep: Wat is een compressor stall?

Thorsten Ur.

Ondertussen is het toestel op zijn eindbestemming aangekomen. De terugvlucht naar Amsterdam, die normaal vanavond zou plaatsvinden, zou geannuleerd zijn. Het toestel zit dus momenteel vast op de luchthaven van Paramaribo. Opmerkelijk is dat het toestel na dit incident is blijven verder vliegen naar Suriname in plaats van terug te keren naar Amsterdam.

EuroAtlantic voert de normale vluchten van Surinam Airways tussen Schiphol en Paramaribo uit omdat de gebruikelijke A340 in onderhoud is bij Sabena Technics. Als vervanging wordt morgen de vlucht van Amsterdam naar Paramaribo uitgevoerd door de B777 van  EuroAtlantic.

Officële persmededeling Surinam Airways 21/11
Een dag na het incident heeft Surinam Airways een officiële persmededeling de wereld ingestuurd die het incident bevestigt:

Op woensdag werden wij – nadat het toestel reeds vanuit Schiphol was vertrokken – door Euro Atlantic geïnformeerd over de behoefte om in Paramaribo een inspectie uit te voeren op een van de motoren. “

Een voorlopige rapportage van onze SLM crew die ook aan boord was van de ingehuurde vlucht, is dat er een knal is gehoord en een steekvlam werd waargenomen bij de uitlaat van de rechtermotor, na het opstijgen van het toestel. De Captain stelde de passagiers gerust met de mededeling dat zijn instrumentarium geen onveilige situatie indiceerde. (Dit wordt volgens een getuige aan boord van het toestel wel tegengesproken. Er zou geen informatie zijn omgeroepen met betreffende dit incident) De vlucht is verder veilig verlopen en conform het vluchtschema op tijd op Zanderij geland.

Desalniettemin heeft de directie van de SLM gemeend Euro Atlantic naar een uitgebreide rapportage te vragen en haar Quality Assurance – en de Safety Department in te zetten, om in afstemming met hun counterparts bij Euro Atlantic Airways een onderzoek in te stellen. Voorts is uit veiligheidsoverwegingen besloten het vliegtuig bij aankomst op Zanderij aan de grond te houden om de nodige inspectie op de bewuste motor te kunnen uitvoeren.

 

Thorsten Ur.
Douwe van der Zee
Douwe van der Zee