Afgelopen weekend moest Spanair noodgedwongen de activiteiten staken omwille van financiële problemen, en het lijkt erop dat Malév Hungarian Airlines hetzelfde lot te wachten staat. De Hongaarse overheid heeft lang volgehouden dat ze Malév zal redden, maar afgelopen week moest Hongarije toegeven dat het einde lijkt te naderen voor de nationale luchtvaartmaatschappij. Afgelopen vrijdag (27 januari) werd Vueling nog naar voor geschoven als kandidaat-koper, maar de Spaanse lowcostmaatschappij noemt dit grote leugens. Sinds maandag (30 januari) is Malév beschermd tegen schuldeisers en zoekt ze naar een laatste redmiddel.
In december kon u op Flightlevel reeds lezen over het onderzoek van de Europese Commissie naar illegale staatssteun die Malév zou hebben ontvangen tussen 2007 en 2010. Amper enkele weken later werd het vernietigende verdict bekend gemaakt. De Hongaarse staat is verplicht meer dan 300 miljoen euro illegale staatssteun terug te eisen van Malév. De maatschappij liet al snel weten dat ze de boete zou betalen en dat de operaties niet in gevaar zouden komen. De overheid en het bestuur van Malév wisten echter beter, zonder vers kapitaal zou men de boete nooit kunnen betalen.
© Adam Samu – airliners.net
De zoektocht naar een buitenlandse overnemer werd dan ook in een versnelling hoger geschakeld. Die zoektocht lijkt echter nergens toe te leiden. Volgens Hongarije heeft dat te maken met de verdeling van de aandelen. De Hongaarse staat bezit 95% van de aandelen, die deze wil verkopen. De overige 5% is in handen van een Russische bank. Het aandeelhouderschap van Vnesheconombank blijkt kopers af te schrikken. Toch was er afgelopen vrijdag terug even hoop. De Hongaarse krant Népszabadság beweerde dat Vueling de Hongaarse maatschappij zou overnemen. Later op de dag liet Vueling echter weten dat dit leugens zijn en dat ze absoluut geen interesse heeft in de Hongaarse maatschappij.
Volgens Gyula Budai, onderzoekscommissaris van de Hongaarse eerste minister, zal Malév Hungarian Airlines nooit verkocht geraken op deze manier. Gyula Budai leidt momenteel een onderzoek naar de mislukte privatisering van februari 2007. Toen werd Malév voor 99,9% verkocht aan het Russische AirBridge, met als doel Malév terug winstgevend te maken. AirBridge kreeg dit niet voor elkaar en kreeg zelf financiële problemen. In 2009 nam Vnesheconombank een groot deel van AirBridge over. De situatie leek echter alleen maar erger te worden en in februari 2010 werd Malév opnieuw genationaliseerd. Vijf procent bleef echter in handen van de Russen. Gyula Budai is zeer hard voor de vorige, linkse regering van Hongarije. Volgens Budai is het de schuld van die regering dat de privatisering mislukt is. Dit heeft Hongarije honderden miljoenen euro gekost en het zal nog veel meer kosten als Malév niet gered kan worden.
© Viktor Laszlo – airliners.net
Afgelopen vrijdag werden er in Amsterdam gesprekken gevoerd met de Amerikaanse leasemaatschappij ILFC. Malév least de volledige vloot, bestaande uit 22 vliegtuigen, bij ILFC. Tegen de avond werd eindelijk een akkoord bereikt. ILFC zet de contracten verder onder zeer strenge voorwaarden. Hierdoor is Malév er voorlopig zeker van dat ILFC de vloot niet aan de ketting laat leggen wegens onbetaalde rekeningen. ’s Avonds was er ook een bijzondere ondernemingsraad in Boedapest waar moest worden beslist over een kapitaalsverhoging, maar na uren onderhandelingen werd er geen akkoord bereikt.
Gisteren maakte de Hongaarse regering bekend dat Malév Hungarian Airlines faillissementsbescherming heeft gekregen om het bedrijf de tijd te geven om een oplossing uit te werken. De tijd dringt, want Malév kan niet meer garanderen dat het de volgende dagen geld genoeg zal hebben om de operaties verder te zetten. De Hongaarse regering kan bovendien zeer weinig doen omwille van de veroordeling door de Europese Commissie. Enkel onder zeer strenge voorwaarden mag Hongarije nog hulp verlenen aan Malév, maar toch wil ze de nationale maatschappij niet opgeven. De maatschappij blijft een belangrijke schakel in de Hongaarse economie en zorgt voor bijna 40% van de omzet van Budapest Airport. Malév stelt 2.600 mensen rechtstreeks te werk en onrechtstreeks een duizendtal. De komende dagen zullen cruciaal zijn voor Malév Hungarian Airlines.
Nou, da’s weer lekker dan. Net een vliegreis geboekt naar Boedapest en we vliegen natuurlijk met Malev, correctie: we zouden vliegen met Malev.
Los van het feit dat dat waarschijnlijk in het water gaat vallen hoop ik dat ze er uit zullen komen. Het is te gek voor woorden dat wederom de EU hier voor zou kunnen gaan liggen.
Ja Bob, ik zit in dezelfde situatie als jij . Begin december heb ik via ebookers een tiket gekocht bij Malev! En nu ?? Ik blijf gewoon in onzekerheid,krijg ik een andere tiket bij een andere maatschappij of krijg ik uberhaupt mijn geld terug? Niet leuk voor Malev maar ik ben de slachtofer van ebookers en hun aanbod !
Dag Marian,
Uit nieuwsgierigheid, heb je je al gericht tot ebookers? Zoja, wat hebben zij laten weten over je ticket bij Malév?
Hoi ,
naaturlijk heb ik daar gebeld om informatie op te vraagen ,na minuten lang (kosten 0,25 per minut) kreeg ik eerst een totaal onempathische jonge Daniel aan de telefon die zij dat ebookers kan niets aan de situatie doen, en later zal me terug belen . wees zeker dat hij heeft dit niet gedaan ! Smiddags heb ik opnieuw gebeld kreeg een andere Joos die zei eerlijk dat hij niets weet van de Malev en dat ik beter kan afwachten tot ik zou te horen krijgen dat mijn geld kwijt is ! En zo leef ik nu in stress en onzekerheid terwijl dat in de Europese verordening staat duidelijk dat ik het recht heb op of een andere tiket of het geld terug+ een vergoeding van 400 euro +vergoeding voor imateriele schade. Ik vind dat de verkoper van de tiket hier absoluut zich moet bemoeien voor ons rechten als passagier ze hebben mij de zooi verkocht en mijn vacantie richting Roemenie verpest !