Middellandse Zee ook fataal voor Ethiopian Airlines

Een Ethiopian Airlines Boeing 737-800 met registratie ET-ANB raakte tijdens de nacht van zondag 24 op maandag 25 januari 2010 betrokken in een ernstig ongeval. Het vliegtuig vloog als ET-409 vanuit Beiroet, Libanon naar Addis Abeba, Ethiopië. Aan boord bevonden zich 82 passagiers en 8 bemanningsleden. Rond 2u35 lokale tijd (01u35 hier) vertrok de Boeing vanop de luchthaven van Beiroet.

© De Standaard

Kort na het opstijgen verloor het vliegtuig plotsklaps hoogte en belandde ongeveer 2 zeemijl (circa 3.7 kilometer) in de Middellandse Zee, dicht bij het kustplaatsje Naameh. Die plek ligt amper 4 zeemijl (7.4 kilometer) ten zuidzuidwesten van de luchthaven. Libanese luchtvaartautoriteiten meldden initieel dat ze zeven overlevenden uit het water haalden, maar wilden dat later niet meer bevestigen. In totaal werden 21 lichamen uit de zee gehaald.

Op het moment van het ongeluk trok een onweerssysteem vlak over Libanon. Officials vanop de luchthaven bevestigden dat het vliegtuig opsteeg in heel slecht, stormachtig weer. Ze gingen verder en zeiden dat het toestel ook nog eens door bliksem werd geraakt. Dat wordt ook bevestigd door ooggetuigen op de grond in Naameh, zij zeggen dat ze het vliegtuig geraakt zagen worden door verschillende blikseminslagen.


© Reuters Mohamed Azakir

Volgens bronnen in Beiroet kon het vliegtuig nog klimmen tot 8000 voet, alwaar de bemanning een nieuwe vector aanvroeg om rond een donderwolk te kunnen vliegen. Dat was vlak voordat het radiocontact werd verbroken.

© De Standaard

Ethiopian Airlines bevestigde het verlies van vlucht ET-409 en voegde daaraan toe dat ze geen informatie hebben over mogelijke overlevenden. Een onderzoeksteam werd naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Het persteam van de luchtvaartmaatschappij kwam later met het nieuws naar buiten dat ET-AMZ in het ongeluk betrokken was geraakt, maar radargegevens doen vermoeden dat het betrokken toestel ET-ANB is. Dinsdagochtend (26 januari) werd ET-ANB dan toch bevestigd.

© De Standaard

De Chief Executive Officer van Ethiopian Airlines zei in een persconference dat het vliegtuig gebouwd werd in 2002 (dat komt overeen met ET-ANB en maakt ET-ANZ onmogelijk, nvdr) en geleasd werd van CIT Aerospace in september 2009. De laatste onderhoudsverrichtingen gebeurden op 25 december 2009 en toen werden geen technische problemen vastgesteld.

Er zijn drie Boeing 737-800’s in de vloot van de luchtvaartmaatschappij: ET-ANA werd in 2001 gebouwd, ET-ANB in 2002 en ET-AMZ in 2007. Enkele dagen geleden pas plaatse Ethiopian nog een order voor tien extra gloednieuwe 737-800’s, een bestelling ter waarde van 767 miljoen dollar.

Over Ethiopian Airlines
Ethiopian Airlines is een van de grootste en snel groeiende maatschappijen in Afrika. Naast passagiersvluchten in en binnen- en buitenland wordt ook een omvangrijk luchtvrachtnetwerk gevlogen. De eerste vlucht werd uitgevoerd vanuit thuishaven Addis Abeba naar Cairo in Egypte, in 1946. De maatschappij bedient 35 steden in Afrika en 56 internationale bestemmingen. Ethiopian wordt algemeen beschouwd als een van de veiligste Afrikaanse maatschappijen, samen met onder meer Egyptair, Royal Air Maroc en South African Airways.

Steekkaart crash

Datum: 25 januari 2010
Maatschappij: Ethiopian Airlines
Type toestel: Boeing 737-800
Registratie: ET-ANB
Vluchtnummer: HH-6437
Plaats: Beiroet, Libanon
Fase: Opstijgen
Aantal doden/passagiers: 90/90
Oorzaak: Onbekend, onderzoek loopt