Minder routes voor Ryanair in zomer 2014

Ryanair zal komend zomerseizoen 84 routes minder in het netwerk hebben dan de zomer van 2013. Dat blijkt uit data van Innovata dat de analysewebsite anna.aero publiceerde. De opvallende trend is dat vooral de secundaire luchthavens zoals Charleroi en Weeze een relatief groot aantal vluchten ziet verdwijnen ten voordele van de primaire luchthavens.

Met de aankondiging vorig jaar van de basissen in Rome FCO en Brussel was het al duidelijk dat Ryanair aan een koerswijziging bezig is. Terwijl de maatschappij jarenlang voornamelijk tussen secundaire luchthavens vloog, telt het netwerk van Ryanair steeds meer primaire luchthavens. Samen met andere klantvriendelijke maatregelen die de maatschappij de voorbij maanden doorvoerde, zet Ryanair meer en meer in op de zakenreizigers van wie velen nu nog met de traditionele maatschappijen vliegen.

Minder routes ten voordele van frequentie
Als we de zomermaand augustus 2014 met die van 2013 vergelijken dan schrapt Ryanair in totaal 222 routes (zie hier voor een overzicht) en start ze 138 nieuwe routes. Dat komt neer op een nettoverlies van 84 routes op een totaal van 1.312 dit jaar (1.396 vorig jaar). Dat betekent niet dat Ryanair de capaciteit of het aantal vluchten vermindert, integendeel. Ryanair kan door de vermindering meer inzetten op frequentie. Zo stijgt het gemiddeld aantal wekelijkse frequenties tussen verschillende bestemmingen. Door het schrappen van routes kan Ryanair toestellen van andere basissen weghalen ten voordele van anderen om daar het aanbod of aantal vluchten uit te breiden.

Charleroi op 1 na grootste slachtoffer
En dat heeft zo zijn gevolgen voor onder andere de luchthaven van Charleroi. Voor de maand augustus 2014 zullen er wekelijks 65 vluchten minder vertrekken dan vorig jaar. Daarmee staat Charleroi op de tweede plaats van Ryanair-basissen die het meest aantal vluchten verliezen. Vermits het aantal routes uit Charleroi quasi stabiel blijft komt de reductie voornamelijk door het beperken van de frequenties (zo’n 9 dagelijkse vluchten minder).

De luchthaven die het meeste verliest is die van Weeze, nabij Düsseldorf, met 73 vluchten. De top 5 wordt aangevuld door Girona (59), Stockholm Skavsta (56) en Frankfurt Hahn (36). Als we kijken naar het verlies in aantal routes dan vinden we in de top 5: Girona (18), Weeze (17), Stockholm Skavsta (14), Osly Rygge (9) en Bergamo (9). Verder zullen er t.o.v. 2013 ook 10 luchthavens niet meer worden aangedaan. Het gaat dan enkel om regionale luchtavens in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Primaire luchthavens varen wel met Ryanair
Als we dan kijken naar waar het aantal vluchten en routes is toegenomen dan zien we dat dit vooral primaire luchthavens zijn. Aan de top staan natuurlijk de nieuwe basissen zoals Rome (112 wekelijkse vluchten), Brussel (91) en Athene (79), maar ook een verdere uitbreiding van luchthavens zoals de hoofdbasis Londen Stansted (93) en Barcelona (53). In de top 15 vinden we geen enkele secundaire luchthaven terug die het aantal vluchten ziet toenemen. Er moet wel gezegd worden dat aan de top ook de ‘primaire’ luchthavens van kleinere steden zoals Thessaloniki of Palermo staan.

Verder zitten er ook 10 nieuwe of terugkerende luchthavens in het netwerk. Daar zien we dus vooral hoofdluchthavens zoals Brussel, Praag, Rome, Boekarest en Athene. De analyse bevestigt dus de feiten. Ryanair zet meer en meer in op het vliegtuig naar hoofdluchthavens in plaats van de soms vaak afgelegen secundaire luchthavens. Het valt dus in de toekomst te bekijken in hoeverre Ryanair de regionale luchthavens de rug toekeert ten voordele van de grotere.