Airbus brak records in 2011

Voor Airbus was het afgelopen jaar meer dan geslaagd. De Europese vliegtuigbouwer kon in 2011 voor maar liefst 588 miljard dollar aan nieuwe bestellingen bijschrijven. Airbus kreeg bestellingen voor in totaal 1.608 vliegtuigen, een absoluut record in de civiele luchtvaart, na aftrek van het aantal geannuleerde vliegtuigen bleven er nog 1.419 bestellingen over. Vooral de nieuwe Airbus A320neo bleek een schot in de roos met maar liefst 1.226 bestelde exemplaren.

Van de grootste telg in de Airbus-familie, de A380, werden er 19 verkocht in 2011. Van de A330 en A350 samen verkocht Airbus 52 exemplaren. Dit is echter uitsluitend te danken aan de Airbus A330 waarvan er 85 werden verkocht, de A350 daarentegen eindigde negatief. Airbus kon er maar 10 verkopen in 2011 terwijl er 42 werden geannuleerd. Vandaag werd bekend dat Etihad Airways haar bestelling voor 25 A350-1000’s heeft gereduceerd tot 19. De meest logische verklaring hiervoor zijn de wijzigingen die Airbus in 2011 had aangekondigd voor de A350-1000. Etihad, Qatar en Emirates (drie klanten voor deze versie) waren niet te spreken over deze veranderingen die niet vergaand genoeg werden bevonden. Bovendien werd de indiensttreding hiermee vertraagd.

© IndiGO Airlines

Maar ondanks de tegenvallende bestellingen voor de widebodies liet Airbus de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing wel op grote afstand in 2011. Boeing kon namelijk maar 805 nieuwe bestellingen noteren het afgelopen jaar. Airbus leverde 534 vliegtuigen af, opnieuw een record en ook hiermee blijven ze Boeing voor. In omzet uitgedrukt had Airbus een marktaandeel van 56%, maar men waarschuwt dat dit kan dalen tot minder dan 50% dit jaar. De reden hiervoor is dat Boeing dit jaar veel extra inkomsten zal krijgen door de afleveringen van de 787 en 748 en de Boeing 777 en 737 die een recordproductie zullen bereiken. Bovendien begint het ‘neo-effect’ uitgewerkt te geraken en zal Boeing dit jaar naar verwachting meer dan 1.000 bestellingen voor de 737MAX krijgen.

Airbus verwacht in 2012 tot 570 vliegtuigen af te leveren en daarboven 30 militaire toestellen. Airbus wil dit jaar tweeënveertig A320’s, tien A330’s en drie A380’s afleveren per maand. Verder zou ook de eindassemblage van de A350 moeten starten in maart. Volgens Airbus ligt de grootste uitdaging dit jaar dus in het opvoeren van de productie. Over het aantal bestellingen zijn ze in Toulouse iets minder optimistisch met een verwachting van zeshonderdvijftig nieuwe bestellingen.

Opvallend is dat Airbus liet weten de mogelijkheid te onderzoeken om de Airbus A330 ook uit te rusten met nieuwe winglets. Het zou gaan om de zogenaamde ‘sharklets’ die Airbus momenteel aan het testen is voor de Airbus A320. Met die vernieuwde winglets zou Airbus de levensduur van de A330 willen verlengen.