Brussels Airport zag het voorbije jaar 18,7 miljoen passagiers passeren. Dat deelde de luchthaven gisteren mee. Dat is een groei van negen procent ten opzichte van vorig jaar. Toen kon de luchthaven rekenen op een kleine 17,2 miljoen reizigers. Vooral het transfervervoer nam toe onder invloed van de uitbreiding van Brussels Airlines en Star Alliance. Brussels Airlines voegde dit jaar drie bestemmingen toe aan haar Afrika-netwerk, nl. Bamako in Mali en Agadir en Marrakesh in Marokko. Het aantal transferpassagiers zag een toename van dertig procent.
Brussels Airport scoort hiermee opmerkelijk goed ten opzichte van haar Europese concurrenten. “Met deze resultaten zit Brussels Airport bij de sterkste groeiers in het Europese luchthavenlandschap dat vooral de jongste maanden het effect voelt van de verzwakte globale economie.” aldus Brussels Airport.
Het voorbije jaar kon Brussels Airport ook drie nieuwe luchtvaartmaatschappijen verwelkomen. Qatar Airways begon met rechtstreekse vluchten naar Doha, Belle Air startte met vluchten naar de Albanese hoofdstad Tirana en THAI begon in november met vluchten naar Bangkok. In totaal zag de luchthaven twaalf nieuwe bestemmingen in haar netwerk.
©
Het vrachtverkeer stagneerde op ongeveer 470.000 ton na een goede tweede helft van 2011. In 2010 zorgde het vrachtverkeer voor 476.000 ton. Dat was toen zes procent maar dan het jaar voordien. De vrachtvluchten naar Azië vormden in 2010 de grootste brok, gevolgd door het Midden-Oosten en Noord-Amerika.
De luchthaven moet er in 2015 heel anders uitzien. De A-pier wordt verlengd naar het westen, er komt een bovengrondse verbinding tussen het luchthavengebouw en de A-pier, Brucargo wordt verder uitgebreid en het oude luchthavengebouw uit 1958 zal volledig vernieuwd worden en zal in de toekomst dienst doen als zakencentrum.
Definitieve cijfers en statistieken zullen in de loop van januari worden vrijgegeven.
Mooie prestatie voor BRU, zelfs op gebied van vracht doen ze het goed vergeleken met andere luchthavens (vooral dankzij Korean Air, Saudi Arabian, Singapore Airlines en vracht aan boord van passagiersvluchten). Op vlak van passagiers is dit het derde beste jaar ooit voor BRU, na 2000 en 2001.
A-pier West is ondertussen een absolute ‘must’ geworden voor SN. Momenteel heb je nog altijd redelijk lange transfertijden als je in B-pier aankomt en in de A-pier terug vertrekt. Alle SN vluchten en de belangrijkste partners volledig onderbrengen in de A-pier zal een groot voordeel zijn voor SN’ s hub activiteiten. Normaal gezien zal ook het ondergronds bagagesysteem van de A-pier eindelijk in gebruik worden genomen (is nooit gebeurd omdat het niet meer echt nodig was na het faillissement van Sabena). Dan zal ook de bagage sneller naar de juiste gates kunnen worden gebracht, wat een enorm voordeel is bij korte transfers (daarom ook dat het voor Sabena voorzien was, alleen bij echte hub activiteiten is zo’n systeem van groot belang).