Driewekelijks met Thai naar Bangkok

Een heugelijke dag voor Brussels Airport. Terwijl regeringsleiders zich beraadslagen over toeslagen op business en first class passagiers, start Thai met een nieuwe driewekelijkse route BRU – BKK – BRU. Ofwel Brussel – Bangkok – Brussel.


inaugural event aan de gate

Dankzij deze route voegt Thai Brussel toe als haar 72ste bestemming. De vlucht wordt driewekelijks uitgevoerd met een Boeing 777-200ER. Het toestel biedt ruimte aan 262 economy class passagiers in een 3-3-3 zetel configuratie, voorzien met in-flight entertainment. Dertig passagiers kunnen plaatsnemen in Business class of de ‘Royal Silk Class’ – zoals Thai het graag noemt. De zetels in Royal Silk Class zijn opgesteld in een 2-2-2 configuratie en kunnen tot 163° horizontaal gelegd worden.

De president van Thai, Mr. Piyasvasti Amranand, was afgezakt naar Brussel om de nieuwe Bangkok vlucht voor te stellen, en de verdere strategie van de maatschappij te bespreken. Mr. Piyasvasti Amranand steekt niet onder stoelen of banken dat Thai het hard te verduren krijgt. Niet alleen door de (te) hoge olieprijzen, maar vooral door de harde concurrentie van de low cost maatschappijen. Denk maar aan de groeiende low-cost carriers als Air Asia en Tiger Airways. Als antwoord op die steeds groeiende markt start Thai volgend jaar met een nieuwe maatschappij ‘Thai smile air’, aldus Mr. Piyasvasti. De eerste vlucht staat gepland in juli 2012. Alle vluchten worden uitgevoerd met Airbus 320’s (A320). De vloot start wellicht met 4 toestellen met als doel een totale vloot van 11 toestellen. ‘Thai smile air’ zal concurreren met bestaande Thai lijnen, maar ook nieuwe bestemmingen aanvliegen zoals South Baku en bepaalde bestemmingen in China.

Piyasvasti benadrukt dat het niet de bedoeling is om de directe concurrentie aan te gaan met low cost door hetzelfde product aan te bieden, maar wel merkelijk lagere prijzen aan te bieden, in ruil voor minder service, maar met een beter product dan de low cost. Het personeel zal apart tewerkgesteld worden. Op die manier genieten ze niet van dezelfde voorwaarden als het bestaande Thai personeel. Deze maatregel wordt ingevoerd om de kosten verder te drukken.

Een topprioriteit van Thai is de investering in een modernere vloot. De maatschappij vliegt nu met een mix van 88 toestellen bestaande uit Boeing 777, 747, 737-toestellen en Airbus 300, 330, 340-types. De gemiddelde leeftijd bedraagt 11,7 jaar. In de nabije toekomst zal de vloot uitgebreid (en deels vervangen) worden door onder andere Airbus 380. Laatstgenoemde zal vliegen op Frankfurt in 2012 (3 toestellen) en Londen in 2013 (3 toestellen). De A380 zal  Thai’s nieuwe standaard worden wat betreft passagiers comfort. In de toekomst mag Thai verwelkomen: A330-300 (+7), B777-300ER (+14), B787-800 (8), B787-900 (2), A350-900 (12)
{MAP}

Thai Airways international of kortweg Thai is de nationale luchtvaartmaatschappij van Thailand, opgestart in 1960. De maatschappij is grotendeels in handen van de Royal Thai Goverment (51,03%) en telt 25.884 personeelsleden.
Thai voert wekelijks een totaal van 879 vluchten uit. Zowel binnenlands, regionaal als intercontinentaal. Brussel is de 72ste bestemming op een totaal van 35 landen.

Thai vluchtschema Brussel – Bangkok – Brussel
Route Vluchtnr Frequentie Tijdsduur Toestel
BKK – BRU TG934 di,do,za 00.30 – 07.00 Boeing 777-200ER
BRU – BKK TG935 di,do,za 13.30 – 06.29(+1) Boeing 777-200ER