Noodlijdend airBaltic bijna gered

Er lijkt eindelijk een oplossing te zijn voor het Letse airBaltic dat in zware financiële problemen zit. Door de opstapeling van slechte financiële resultaten en twisten tussen de ceo van de maatschappij en de Letse overheid leek het erop of airBaltic 2011 niet zou overleven. Aan die problemen lijkt nu een einde te zijn doordat de ceo, Benoît Flick, zou opstappen.

Afgelopen jaar maakte airBaltic, dat gebaseerd is op de luchthaven van Riga, een verlies van 48 miljoen euro. Daardoor kwam de maatschappij dit jaar in financiële problemen. Om te kunnen blijven overleven vroeg de maatschappij half augustus een injectie van 85 miljoen euro aan de Letse overheid, die meerderheidsaandeelhouder is met 53%. De overige 47% van de aandelen is in handen van een private groep, BAS, waar Benoît Flick deels eigenaar van is. Die Letse overheid had eerder al eens 40 miljoen Euro in airBaltic gestoken, en vond dat Flick niet de verwachte resultaten bereikt had. Volgens het business plan dat Flick had gemaakt zou airBaltic een miljoenenwinst hebben moeten boeken, maar daar kwam niets van terecht. Daarom eiste de overheid dan ook dat Flick zou moeten opstappen als ceo. Pas dan zou ze bereid zijn om terug met geld over de brug te komen. In ruil voor die extra investering zou de Letse overheid wel een groter aandeel in de maatschappij willen.


©airBaltic

Flick weigerde op te stappen en de maatschappij, die volgens verscheidene media haar einde naderde, kreeg veel negatieve publiciteit. Op 14 september annuleerde airBaltic zonder enige verklaring vluchten naar bestemmingen zoals Berlijn, Brussel, Talin en Vilnius. Daardoor zat de Letse president, Andris Berzins, vast in Brussel na een bezoek aan de voorzitter van de Europese Raad. Meer dan waarschijnlijk ging het hier om een machtspelletje van Flick, die onder druk stond om op te stappen.

Vandaag kwam echter de Letse overheid naar buiten met het nieuws dat BAS akkoord zou zijn met een verandering aan de top van airBaltic. Als dit klopt dan lijkt een oplossing nabij voor airBaltic. De Letse overheid zou verder ook meer inspraak willen hebben over de maatschappij, wat voorheen niet het geval was. Ook al is BAS in theorie een minderheidsaandeelhouder, in de praktijk had BAS namelijk bijna volledig de macht over airBaltic in handen. Verder zouden er ook 200 personeelsleden hun baan verliezen, vooral onder de bemanning van de tien Fokker 50’s die de maatschappij in gebruik heeft. De Fokker-vloot zou namelijk deze winter volledig uit dienst worden genomen. airBaltic is haar vloot aan het vernieuwen met de moderne Dash-8 Q400. De vloot van airBaltic bestaat momenteel uit 34 vliegtuigen en het netwerk omvat een 60-tal bestemmingen.