Air Malta wil 511 werknemers onstslaan, bijna de helft van het personeel, om een einde te maken aan de verliezen van dit staatsbedrijf. Dat heeft topman Peter Davies meegedeeld aan het personeel. Hij wil met de vakbonden gaan praten over een afvloeiingsregeling.
Air Malta is een staatsbedrijf van het gelijknamige eiland Malta en vliegt onder andere vanaf Brussels Airport en Schiphol.
De vloot bestaat uit 12 toestellen waaronder 7 A320’s (168 – 180 pax) en 5 A319’s (141 pax).
Air Malta maakte over het afgelopen boekjaar een verlies van 36 miljoen euro. De maatschappij wil niet alleen de kosten terugdringen met 30 miljoen per jaar, maar ook de opbrengsten met eenzelfde bedrag verhogen.
De Maltese luchtvaartmaatschappij wil binnen de vier jaar winstgevend zijn. Sinds 2010 heeft de overheid niet minder dan € 77 miljoen geïnjecteerd om een bankroet van de maatschappij te vermijden. Als oorzaak van de zware verliezen word met de vinger gewezen naar de hoge olieprijzen van de afgelopen drie jaar, aldus Lawrence Gonzi (huidige premier van Malta nvdr.). De overheid zal haar best doen om de 511 afgedankte personeelsleden zo snel mogelijk aan werk te helpen, eenmaal het besparingsplan effectief in werking treed.
Air Malta vliegt nu nog met twaalf vliegtuigen naar tal van bestemmingen in Europa en Noord Afrika, maar wil dat gaan beperken tot een aantal winstgevende routes. De kosten moeten omlaag, de ground handling kosten per vlucht moeten dalen van het huidige € 1,200 naar € 750. Ook het outsourcen van ground handling op Malta International Airport zou de maatschappij € 9 miljoen kunnen besparen. Andere luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Malta International Airport zouden dan niet meer gebruik kunnen maken van Air Malta ground handling diensten en daardoor zou de maatschappij € 5 miljoen mislopen. Grof 80% van Air Malta ground handling diensten gaat naar afhandeling van haar eigen toestellen, de overige 20% zijn externe klanten.
Sector | Huidig | Doel | Afname |
---|---|---|---|
Administration | 198 | 103 | 95 |
Commercial | 114 | 60 | 54 |
Outstations | 58 | 17 | 41 |
Pilots (flying) | 143 | 88 | 55 |
Pilots (management) | 6 | 4 | 2 |
Cabin crew | 215 | 162 | 53 |
Ground operations | 440 | 250 | 190 |
Engineering | 135 | 114 | 21 |
Totaal | 1.309 | 798 | 511 |
Zware herstructurering…ben eens benieuwd of de route naar Brussel gaat blijven bestaan. Peter Davies kent zijn job wel (heeft SN Brussels Airlines trouwens succesvol mee opgericht in 2002). Maar natuurlijk wel spijtig voor die 500+ werknemers die hun job verliezen.
Ja klopt, hier kan je nog wat informatie vinden: http://www.maltatoday.com.mt/news/aviation-veteran-peter-davies-headhunted-for-air-malta-position
Denk dat de route BRU – Malta enorm seizoensgebonden is qua pax aantal. Ook de aankomsturen zijn niet ideaal. (laat avond aankomst)