Maatschappij met 1 vliegtuig bij besten ter wereld

Heeft u al ooit gehoord van een maatschappij genaamd Palmair? Waarschijnlijk niet en, het moet gezegd, wij ook niet. Maar donderdag (19 juni) werd dit minuscule maatschappijtje met slechts één, 34 jaar oude Boeing 737 bekroond met de titel “Eén van de vier beste maatschappijen ter wereld”. Daarin versloeg het concurrenten als British Airways en Virgin Atlantic Airways.

De maatschappij, die jaarlijks zo’n 60 000 mensen vervoert in één Boeing 737, werd uitgekozen door de lezers en de redactie van het beroemde Britse magazine Which?, vergezeld van grote namen in die business. Singapore Airlines (18 miljoen passagiers per jaar) won de competitie, van dichtbij gevolgd door respectievelijk Air New Zealand en het Indische Jet Airways, met hub in Brussel.

David Skillicorn, Chief Executive Officer van Palmair, doet zijn geheim uit de doeken om onder meer de grote business class-bedden van Virgin Atlantic voor te blijven. “Hou het klein en verzorg je klanten met een superpersoonlijke aanpak. Daar houden ze van”.

“We hebben niet de nieuwste toestellen ter wereld, we hebben niet de nieuwste technologische snufjes aan boord en we vliegen niet naar de meest sexy plaatsen ter wereld. Dat kan je niet doen als je zo’n kleine maatschappij bent,” vertelt Skillicorn aan Forbes Magazine. “Maar als onze klanten bepaalde voorkeuren, vragen of opmerkingen hebben kunnen ze rechtstreeks naar mij komen. Geen brieven, geen formulieren. Dat is ons handelsmerk”.

Om te beginnen, worden de passagiers van Palmair – allen uit de omgeving van Bournemouth, waar het bedrijf gevestigd is – zeer passend geplaatst in het vliegtuig. Het zitplan wordt de avond voor de vlucht bij één van hun medewerkers als het ware op de keukentafel gelegd; een taak die zeer lang werd uitgevoerd door de oprichter van Palmair, Peter Bath.

“Vergeet de stress van aan boord van een vliegtuig te stappen zonder te weten waar of naast wie je zal zitten. Wij plaatsen koppels apart van wenende baby’s en zetten families bij elkaar,” zegt Skillicorn. “We bombarderen onze klanten niet met stomme aanbiedingen, kortingen of luxeproducten,” aldus nog de CEO van Palmair.

“Vergeet ook maar die steeds dezelfde muffe maaltijden aan boord. Door een samenwerking tussen onze maatschappij een plaatselijk cateringbedrijf, kunnen wij onze klanten verzekeren dat de menu van dag tot dag varieert en eenzelfde maaltijd niet meer voorkomt gedurende de volgende twee weken. Zo zijn onze klanten zeker dat ze niet diezelfde maaltijd krijgen voorgeschoteld als ze in die tijdspanne terugkeren van hun vakantie”, zei Skillicorn (48).

Palmair werd opgericht in 1957 en begon met één geleasd vliegtuig om passagiers van en naar Mallorca te vliegen. Nu biedt het zijn klanten 14 bestemmingen aan, vooral rond de Middellandse Zee. Zo kan je vanuit het Engelse Bournemouth naar de Algarve, Corfu, de Costa Blanca , Fuerteventura, het Gardameer, Lanzarote, Madeira, Mallorca, Malta, Menorca, Rhodos, Sorrento, Tenerife en Tunisia vliegen.

Palmair bestemmingen
&copy Palmair

Het vliegtuig waarmee ze vliegen is een Boeing 737-200 met registratie G-CEAF, die in 1974 vanuit de fabriek werd afgeleverd aan het Belgische Sabena.

Boeing 737 van Palmair
&copy Peter Tonna airliners.net

Maar zal het bedrijf dit jaar winst maken? “Door de hoge olieprijs, kan ik niet zeggen of we winst gaan maken dit jaar. Maar ik zal al tevreden zijn als we break even draaien. Het betaalt alleszins mijn salaris, laat ik het zo zeggen,” zei Skillicorn.