Solar Impulse geland op Brussels Airport

Vanavond is op Brussels Airport de Solar Impulse geland. Het vliegtuig op zonne-energie was 13 uur eerder in het Zwitserse Payerne vertrokken voor de eerste internationale vlucht naar Brussel. Met de landing op baan 02 kwam er een einde aan een lange en speciale dag. Hieronder een korte samenvatting van deze historische vlucht.

Om 08:40 gisterenmorgen was het zonnevliegtuig Solar Impulse klaar voor vertrek. De enige piloot die het vliegtuig de komende 13 uur ging besturen, was André Borschberg, een vroegere jachtpiloot van de Zwitserse luchtmacht. De geplande vluchttijd bedroeg ongeveer 12 uur. Nadat de motoren één voor één nog voor de laatste keer getest werden, was het dan zover. Alle vier de motoren startten en gelijktijdig begon het toestel aan zijn take off roll. Omdat de opstijgsnelheid slechts 20 knopen (35 km/u) bedraagt, kwam het toestel al na enkele seconden van de grond. Met een lage grondsnelheid begon de Solar Impulse aan zijn klim naar 12.000 voet.


©Solar Impulse

De route ging via het oosten van Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg, naar Luik en Mechelen om zo om 21:39 te landen op Brussels Airport. De gemiddelde snelheid bedroeg tussen de 40 en de 50 km/u. Tijdens de vlucht kregen verschillende internationale media de kans om Borschberg enkele minuten te interviewen. Daarin vertelde hij onder meer dat bij aankomst in Brussel er energie zou kunnen worden afgegeven van de batterijen van het vliegtuig, omdat het toestel veel minder energie heeft verbruikt dan het kreeg van de zonnepanelen. Desondanks dat het toestel werkt op zonne-energie, kan het ook ’s nachts vliegen. Dat bewees het reeds vorig jaar toen het een ganse nacht heeft gevlogen.


©Flightlevel – Route naar Brussel

Na een lange vlucht verscheen het toestel rond 20:45 boven Mechelen. Vanaf daar begon het zijn approach via Peutie en Kortenberg om dan zo te draaien voor de landing op baan 02. Tijdens de landing werd het luchtverkeer op Brussels Airport stilgelegd, waardoor enkele vluchten dan ook vertraging opliepen op de grond en in de lucht.


©Flightlevel

©Solar Impulse

©Solar Impulse

©Solar Impulse

©Flightlevel

©Flightlevel

Wanneer de Solar Impulse volledig tot stilstand kwam, werd het algauw omgeven door verscheidene voertuigen. Even later klom André Borschberg uit het vliegtuig en werd hij nadien naar de hangar gebracht waar de Solar Impulse de komende weken zal verblijven.


©Flightlevel

©Flightlevel

Rond 23:10 bereikte de Solar Impulse uiteindelijk hangar 117. Omdat de spanwijdte van de vleugels een 60-tal meter bedraagt, werd het toestel gedraaid en in zijn breedte de hangar ingerold.


©Flightlevel

©Flightlevel

©Flightlevel

De Solar Impulse zal hier tentoon worden gesteld tot 29 mei, waarna het verder vliegt naar Le Bourget voor de tweejaarlijkse Parijse airshow. Het team van de Solar Impulse heeft verder ook nog andere projecten in het vizier. Zo wil ze met een tweede toestel in 2012 de wereld rondvliegen. Al lijkt het nu nog misschien ondenkbaar, maar met verder onderzoek en ontwikkeling kan er misschien voor de civiele luchtvaart een nieuwe toekomst klaarstaan met zonne-energie.

Solar Impulse vluchtgegevens

  • Piloot: André Borschberg, ceo en medestichter
  • Tijd van vertrek: 13/05/2011 08h40
  • Tijd van landing: 13/05/2011 21h39
  • Vluchttijd: 12 uur en 59 minuten
  • Gemiddelde snelheid: 50km/h (27 knopen)
  • Gemiddelde hoogte: 1.828 meter (6000 voet)
  • Afstand: 630 km