GA maandelijks: februari

Op de luchthaven Al Ain in de Verenigde Arabische Emirates is er op 27 februari om even na acht uur ’s avonds een Grumman Goose gecrasht. Dit gebeurde “kort na het opstijgen,” zo heeft de General Civil Aviation Authority van de VAE verklaard. “Net nadat het in de lucht was begon het toestel af te wijken naar links en crashte het, op taxiway K. Het toestel werd door de klap en de brand nadien volledig in de as gelegd.” De vier inzittenden kwamen bij het ongeval om. Het bedrijf Antilles Seaplanes, dat aanpassingen uitvoert aan Grumman Goose-toestellen liet een paar dagen later weten het toestel in kwestie, met registratie N221AG – een “complexe en nogal ongebruikelijke geschiedenis had als het op de registratie aankwam.”


© William Mayr – een echte Grumman Turbo Goose op de EAA AirVenture in Oshkosh, Wisconsin.

Het toestel was geregistreerd als een G-21G bij de FAA, maar “het was geen echt G-model, dus geen Turbo Goose (alhoewel het meervoud van goose in het Engels geese is, wordt er naar het toestel altijd verwezen met Gooses) en het was nooit in overeenstemming met de type certificaten van McKinnon of Antilles,” aldus Antilles Seaplanes. “Het was het enige in haar soort – een erg gewijzigd A-model dat oorspronkelijk werd aangepast voor de US Fish & Wildlife Service in het begin van de jaren ’70 en alleen door dat agentschap werd gebruikt, tot ongeveer ’93.” In dat jaar werd het verkocht aan een privé-eigenaar.

De GCAA onderzoekt de crash. Het toestel was met haar vier passagiers aan boord onderweg naar de Saudi-Arabische hoofdstad Riyad en zou in dienst zijn geweest van het Amerikaanse charterbedrijf Triple S Aviation.

Het zusterbedrijf van Diamond, Austro Engine, gaat samen met het Oostenrijkse Steyr Motors een grote motor ontwerpen voor het topmodel van de eenmotorige toestellen van Diamond, de DA50 ‘Magnum’ en voor een nieuw tweemotorig toestel met zes zitplaatsen dat momenteel het “Future Small Aircraft” wordt genoemd. Deze zescilindermotor moet 280 pk (206 kW) leveren en zal gebaseerd zijn op de M1 van Steyr. Met 280 pk zal deze motor ongeveer twee derden meer vermogen leveren dan de huidige motor van de Magnum, de Austro AE300 van 170 pk.

Een DA50 met de nieuwe motor zou nog dit jaar het luchtruim kunnen kiezen, althans zo hoopt de oprichter en algemeen directeur van Diamond, Christian Dries. De certificatie is voorzien voor het begin van 2013. Dries wil hiermee de Magnum de concurrentie laten aangaan met de Cirrus SR22, de huidige marktleider bij de eenmotorige toestellen met zuigermotor.


© Cessna – een Cessna 172. Dit type krijgt binnenkort in Abu Dhabi gezelschap van vijf DA42 NGs.

Diamond heeft ook een contract getekend met Horizon International Flight Academy, voor vijf DA42 NGs. De vijf Diamonds zullen voor het einde van dit jaar de drie gewone DA42s en dertien Cessna 172SPs vervoegen op de luchthaven Al Ain in Abu Dhabi.

Cologne Bonn airport wil zakentoestellen gaan aantrekken. De luchthaven heeft daarvoor al een terrein voorzien waar dit jaar een general aviation terminal komt met een prijskaartje van enkele miljoenen euro. De terminal zal gebouwd en uitgebaat worden door Kurz Business Aviation uit Stuttgart en zal twee verdiepingen tellen. Op een oppervlakte van 1200 vierkante meter komen er lounges voor de passagiers, conferentiezalen en ruimte voor douanecontroles. Zo’n 12.500 general aviation-passagiers gebruiken jaarlijks de Duitse luchthaven.

De Filipijnse autoriteiten kijken momenteel uit naar ruimte om de general aviation-toestellen uit de luchthaven van Ninoy Aquino te krijgen. De autoriteiten willen hiermee meer ruimte krijgen op de al zwaar belaste luchthaven. Het plan zou zijn om de GA-toestellen binnen twee jaar te verplaatsen naar de andere luchthavens buiten Manila. De Filipijnse luchtvaartmaatschappijen hadden eerder de luchthaven al opgeroepen om de general aviation- en zakentoestellen te mijden om de huidige drukte te verminderen. Cebu Pacific verklaarde eerder dat het vorig jaar 6.800 vluchten moest vertragen door de opstoppingen op Ninoy Aquino.

Het Australische GippsAero zal binnenkort voorschotten aannemen voor de nieuwe GA10 en de aangepaste GA18 Nomad. De GA10 is een langere versie van de GA8 Airvan, een turboproptoestel. Het bedrijf, met thuishaven in Victoria, zou een prototype met 8 à 10 zetels al in oktober willen laten vliegen. De certificatie en de eerste levering zou dan voor 2013 zijn. De eerste vlucht van de GA18 zou in datzelfde jaar gebeuren, maar de eerste levering van een GA18 zou pas voor het jaar daarna zijn.


© Jimi Ludriks – een toestel van GippsAero. 

De voorzitter van de Amerikaanse National Business Aviation Association (NBAA), Ed Bolen vertelde de voorbije maand dat “de luchtvaart de sleutel wordt om de leiderspositie van Amerika in een steeds meer globaliserende economie af te bakenen.[…] Eigenlijk, op een strook water van drie kilometer kan een schip maar drie kilometer varen. Op een autoweg van drie kilometer kan je maar drie kilometer rijden met de auto. Op drie kilometer aan spoorweg kan je maar drie kilometer rijden met een trein. Maar vanop een drie kilometer lange startbaan kan iemand overal ter wereld geraken.” Volgens Bolen is de luchtvaart dus duidelijk een grote troef voor de Amerikaanse economie.

Hawker Beechcraft heeft een tweede fabriek geopend in Mexico, in de buurt van Chihuahua waar het bedrijf al een eerste fabriek had neergepoot. De fabricatie van metaalplaten en elektronische onderdelen voor de Beechcraft King Airs en de Hawker zakenjets zal voortaan daar gebeuren. De fabriek heeft een oppervlakte van 16.720 vierkante meter. Een derde komt er tijdens dit jaar nog bij, waardoor de totale oppervlakte van de fabrieken op niet minder dan 46.450 vierkante meter komt. De daar gemaakte onderdelen worden verzonden naar Wichita in Kansas (tevens de thuisbasis van Cessna) en daar gebruikt voor de King Airs en Hawkers.

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Cirrus (bekend van haar SR22) werd overgenomen door een Chinese fabrikant van general aviation-toestellen, CAIGA (China Aviation Industry General Aviation). Het Chinese bedrijf is in handen van de Chinese overheid en heeft ook al Epic Air in haar portfolio. Zuigermotorenfabrikant Teledyne zou ook overgenomen worden door CAIGA, voor het luttele bedrag van 186 miljoen dollar (bijna 133 miljoen euro).


© Embraer – de Legacy 600, het broertje van de 650.

De Amerikaanse FAA heeft de Legacy 650 van Embraer de voorbije maand gecertificeerd. De Braziliaanse vliegtuigfabrikant mag nu dus haar bestelde Legacies beginnen leveren aan de – Amerikaanse – klanten. Embraer begon eind vorig jaar al met Legacy 650s af te leveren. De Legacy 650 is een variant van de 600 met een groter bereik (7220 kilometer vergeleken met ‘maar’ 6060 kilometer, met vier passagiers). Met het toestel kan dus gevlogen worden tussen bijvoorbeeld Londen en New York, São Paulo en Miami en Singapore-Sydney.

De AOPA heeft laten onderzoeken waarom 80 procent van de Amerikaanse leerlingpiloten vrijwillig hun vliegopleiding stoppen. Het Amerikaanse enquêtebureau APCO Insight dat het onderzoek uitvoerde heeft gemerkt dat zo’n 35 % van de instructeurs werden gezien als niet professioneel genoeg of als goede leraar. Bijna de helft van de studenten vond dat de steun van de vliegscholen “onverschillig” was. De vliegtuigen zelf vonden ze nogal vuil of sjofel. Leerlingpiloten houden van “vakkundigheid, op alle vlakken”, zo concludeert de studie. 65 % van de leerlingpiloten willen hobbymatig vliegen, 5 % voor zakelijke doeleinden en 29 % wil later professioneel gaan vliegen.

Bombardier en NetJets hebben de grootste deal in de geschiedenis van de zakenvliegtuigenwereld afgesloten. Bombardier kon 120 Global zakenjets binnenrijven. De waarde ervan zou 6,7 miljard dollar (ongeveer 4,79 miljard euro) waard zijn. Het contract houdt 50 bestellingen in die zeker zijn, maar de optie om 70 toestellen erbij te kopen. Het gaat om 30 Global 5000 en XRS Visions toestellen die in het laatste kwartaal van volgend jaar moeten worden geleverd en 20 Global 7000 en 8000 die vanaf 2017 worden geleverd. Verdere details zijn er niet vrijgegeven. “We gebruiken de huidige luwte binnen de sector in ons voordeel om de vloot van NetJets toekomstgerichter te maken,” aldus NetJetsvoorzitter David Sokol. “Alhoewel we verwachten dat dit nog een moeilijk jaar wordt, zullen we klaarstaan om aan de vraag van de markt te voldoen als Bombardier deze toestellen eenmaal begint af te leveren.”


© Bombardier 

Embraer zou binnenkort aan haar eerste toestel beginnen werken in haar nieuwe fabriek in Melbourne in Florida (niet te verwarren met Melbourne in Australië). De nieuwe fabriek is de eerste fabriek in de Verenigde Staten. Het eerste type van toestel zou een Phenom 100, een instapmodel, worden. “ De hangar, die 7430 vierkante meter groot is, en de verfruimte, zijn beide bedoeld voor zakenjets,” zegt Embraer. Dit jaar wordt er maar een toestel gebouwd. Vanaf volgend jaar worden dat er 31, om in 2013 over te schakelen op een productie van 60 toestellen per jaar. Het bedrijf heeft nog meer dan 450 Phenoms in haar orderboekje staan en zou naar eigen zeggen acht Phenoms per maand kunnen bouwen.

AgustaWestland heeft een contract getekend met het Qatarese Gulf Helicopters. Het gaat om vijf AW139 helikopters die uitgerust zullen worden voor off-shorevluchten. Deze bestelling komt bovenop die uit 2007 waarbij er 12 toestellen van hetzelfde type werden besteld. Gulf Helicopters is eigendom van Qatar Petroleum en biedt haar diensten aan in het Midden-Oosten, India en het noorden van Afrika.

Het enhanced vision systeem van vliegtuigfabrikant Dassault voor de Falcon 7X heeft de goedkeuring gekregen van de FAA. Hetzelfde systeem werd zeven maanden eerder al goedgekeurd door de Europese EASA. Het EVS zorgt voor een beeld in de heads-up-display (HUD) en de schermen in de cockpit waardoor de bemanning de grond en de omgeving van de luchthaven kan zien wanneer er weinig zichtbaarheid is, zoals bij mist, nevel, sneeuw of ’s nachts.

De FAA voorspelt dat het aantal uren waarin met general aviation-toestellen werd gevlogen zal stijgen van de 24,1 miljoen vlieguren in 2010 naar 37,8 miljoen vlieguren in 2031, een stijging van 2,2 procent per jaar. Het aantal toestellen zou stijgen van 224.172 vorig jaar naar 270.920 stijgen binnen twintig jaar. Gewone vliegtuigen zouden in aantal stijgen met 3,3 procent per jaar, helikopters met 2,6 procent.


© Bombardier

Bombardier heeft de 300ste Challenger 300 afgeleverd aan een klant in Noord-Amerika, zeven jaar nadat het eerste toestel van dit type in dienst kwam bij Flexjet, een bedrijf van Bombardier zelf. De Challenger 300, die oorspronkelijk Continental heette ten tijde van z’n lancering in 1999, biedt plaats aan acht passagiers. In 2002 kreeg het echter de naam ‘Challenger 300’. Het bedrijf maakte ook bekend dat het minder toestellen – 58 om precies te zijn – heeft afgeleverd tijdens het fiscale jaar 2010-2011. Bombardier leverde 244 toestellen af op twaalf maanden. Daarvan waren 143 zakenjets, 97 commerciële toestellen (zoals de CRJ-serie) en vier amfibietoestellen (de Bombardier 415 en een variant ervan, de 415 MP). Het Canadese bedrijf kon wel 201 bestellingen optekenen tijdens dezelfde periode – veel meer dan de elf toestellen die besteld werden het jaar voordien.

Op de Japanse luchthaven Narita International overweegt men om een terminal te bouwen voor zakentoestellen. Narita, dat een zestigtal kilometer van Tokyo ligt, wil meer en meer zakentoestellen aantrekken die binnen de regio rondvliegen. Eerder heeft ook de luchthaven van Haneda, die in het centrum van Tokyo ligt, de zakentoestellen overdag weer toegelaten. Binnen de sector wordt de beslissing van Haneda airport gezien als een verandering van het beleid naar zakentoestellen. In Japan zijn er momenteel minder dan 60 van deze toestellen, waaronder turboprops en toestellen van overheidsagentschappen.

De A340-500 (A345) van de afgezette Tunesische president Ben Ali, gaat in de verkoop, zo berichtten verschillende Franse media. Het toestel met registratie TS-KRT werd aan Ben Ali geleverd op 30 november 2009 en werd weinig gebruikt, aangezien de voormalige Tunesische president, als hij al naar het buitenland reisde, een Boeing BBJ van de Tunesische overheid gebruikte. Het toestel wordt omgebouwd tot VIP-toestel door Sabena Technics in Mérignac (in Bordeaux), zo berichtte het Britse luchtvaartblad Flight International.

De Duitse lichte vliegtuigfabrikant Flight Design zou tijdens de Aero Friedrichshafen show in april een ‘proof of concept’ van de nieuwe C4 tonen. De C4 zou een vierzitstoestel worden met zuigermotor. Flight Design zegt al “een aantal jaar” aan het toestel te werken en vraagt momenteel aan huidige en potentiële klanten, maar ook aan de dealers van Flight Design-toestellen of er dingen aan moeten veranderd worden. “We willen het optimale vierzitstoestel maken voor onze klanten,” zegt Chief Technical Officer Oliver Reindhardt. Na de AirVenture (die in juli doorgaat in Oshkosh) zal het uiteindelijke ontwerp vastgelegd worden.