Sommigen zaten er al lang op te wachten, maar Brussels Airlines heeft donderdag (3 maart 2011) dan toch haar vlootverjongingsprogramma voor de komende maanden aangekondigd. Zoals verwacht gaan vijf exemplaren van de Avro RJ, de ruggengraat van de vloot voor korte- en middellange afstand, de deur uit. Zij zullen worden vervangen door zes toestellen uit de succesvolle Airbus A320-serie, met name 4 A319’s en 2 A320’s. Deze week werd de eerste van de A319’s (OO-SSR, nvdr) in gebruik genomen.
Het toestel, een vliegtuig van amper negen maand oud en voordien in dienst van het inmiddels failliete Mexicana, werd eind vorige maand overgevlogen uit Miami. Na enkele grote aanpassingen in de cabine voerde Sierra Romeo deze week haar eerste vlucht uit naar Rome. Brussels Airlines meldt dat deze Airbus een vervanging is voor een Avro RJ, waarvan het leasingcontract afgelopen was. Door de geleidelijke doorvoering van de vlootverjonging zal de luchtvaartmaatschappij deze zomer bijna 950 zetels extra aanbieden op het Europese netwerk.
De Avro RJ’s worden stilaan vervangen
De voorheen genoemde cabinemodificaties omvatten onder meer de installatie van gloednieuwe Recarozetels, die het comfort van de passagiers merkelijk moeten verhogen. Door het zogenaamde ‘light weight‘ design kan elke reiziger nu genieten van 4 centimeter extra beenruimte. Het opbergzakje voor magazines wordt bijvoorbeeld verplaatst naar een nieuwe positie op ooghoogte, waardoor meer ruimte ontstaat. De metalen voetsteunen zijn eveneens verwijderd, waardoor passagiers hun benen nu makkelijker kunnen strekken.
© Brussels Airlines
Om tot deze selectie te komen, werd volgens de luchtvaartmaatschappij beroep gedaan op zo’n driehonderd frequent flyers. “Ze verkozen deze Recaro zetel boven die van concurrerende zetelproductenten omwille van het zitcomfort, het design en de extra been- en leefruimte,” zo klinkt het in een persbericht. Dankzij het gebruik van moderne, lichtere materialen wordt er met de Recaro zetel ook bijna 700 kilogram gewicht per vliegtuig uitgespaard. Het vliegtuig kan daardoor het kerosineverbruik met vier procent verlagen en de CO2 uitstoot verminderen.
© Brussels Airlines
“De ingebruikname dit jaar van zes Airbussen en de introductie van deze nieuwe zetels is een duidelijke investering van Brussels Airlines in comfort, efficiëntie en milieuvriendelijkheid”, besluit ceo Bernard Gustin. “We maken Brussels Airlines niet alleen aantrekkelijker voor onze passagiers, maar als bedrijf worden we op talrijke routes ook competitiever”. De zetel werd speciaal voor de Lufthansa-groep ontworpen. Ook Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss introduceren het nieuwe type aan boord van hun middellange afstandsvloot.
© Brussels Airlines
“De volgende maanden worden nog 3 Airbus A319-vliegtuigen in de vloot opgenomen. Deze lente worden ook nog twee Airbus A320-toestellen verwelkomd. De Airbus toestellen laten Brussels Airlines ook toe om de gemiddelde operationele kost per vlietuigzetel (sic) te laten dalen”, staat verder te lezen in het persbericht. De krant De Tijd meldde op 1 maart dat de luchtvaartmaatschappij in 2010 900 miljoen euro inkomsten had (+50 miljoen t.o.v. 2009) en het verlies van bijna 40 miljoen werd omgezet in een voorlopige winst van 6 miljoen.
Hmmm positief en gezond nieuws, en weg met die voetsteunen!
Daar had ik altijd al een hekel aan, je kom op je bestemming met slapende benen!
Goed nieuws voor SN. De A319’s en binnenkort de A320’s worden meestal ingezet op drukkere en belangrijke routes. Vaak de zogenaamde premium routes (met veel business en duurdere b-flex passagiers) zoals GVA, VIE, CPH, MXP, LHR,… (vele routes waarop de A32S nieuw is voor SN zoals MXP, CPH). En dat is zeer goed voor het imago van SN, met grotere en comfortabele toestellen kunnen ze veel beter concurreren en de passagiers zullen veel meer tevreden zijn over SN (en dus zeer belangrijk: terugkomen).
Voor wie wilt weten waar de A320’s vandaan komen, ik heb vernomen dat ze ex- Air Berlin zijn. 8 jaar oud.
De meesten hier wisten dat denk ik al, aangezien het in ongeveer elke newspost aanwezig was :). Maar toch bedankt oor de toevoeging! 😀
mooi artikel !! 🙂