Brussels Airport is klaar voor de nieuwe 747-8F

Brussels Airport, 1 maart 2011 – Brussels Airport ontving de officiële erkenning van het Directoraat Generaal der Luchtvaart als luchthaven die geschikt is voor het gebruik van de nieuwe Boeing 747-8F volvrachter.

De 747 volvrachter is wereldwijd het meest gebruikte vrachttoestel voor intercontinentaal luchtverkeer,  sinds vele decennia. Ook op Brussels Airport maken tal van luchtvaartmaatschappijen gebruik van dit toesteltype. De 747-8F is de nieuwste versue van dit vrachttoestel. Van dit nieuwe toestel verliet het eerste exemplaar vorig jaar de productielijn. Het ontwerp het vliegtuig is gebaseerd op de nieuwe technologiën die ontwikkeld werden voor de Boeing 787.

De nieuwe Boeing 747-8F is 76,3 meter lang: 5,6 meter langer dan zijn voorgangers uit de 747-familie. Ook de vleugelbreedte van 68,4 meter is vier meter breder dan de spanwijdte van de 747-400. Sinds vorige week is Brussels Airport officieel erkend voor het gebruik van dit grotere toestel.

Ondanks zijn indrukwekkend laadvermogen van 140 metrische Ton (154 Ton) is het vliegtuig 16% zuiniger in brandstofverbruik en dus ook milieuvriendelijker. Door het gebruik van een nieuwe generatie van motoren en een aangepast design en materialen is het nieuwe toestel ook stiller dan alle vorige versies van de Jumbo.

Momenteel viegt het nieuwe toesteltype een uitgebreid testprogramma bij Boeing. Er wordt verwacht dat de eerste toestellen voor commercieel gebruik eind dit jaar geleverd worden.
Aangezien enkele van de grote vrachtklanten, Korean Air (Zuid Korea) en Cathay Pacific (Hong Kong) van Brussels Airport bij de eersten zijn die de 747-8 kunnen toevoegen aan hun vloot, wordt de luchthaven wellicht ook één van de eerste in de wereld waar de nieuwe vrachtjumbo regelmatig te zien zal zijn.

Ook andere vrachttoestellen van de zogenaamde nieuwe generatie vinden hun weg naar Brussels Airport. Eind vorig jaar startte Aerologic vluchten met de Boeing 777F volvrachter, en Hong Kong Airlines maakte haar intenties bekend om later dit jaar op Brussel te vliegen met de Airbus 330F.  Ook die toestellen zijn zuiniger, stiller en performanter dan hun voorgangers.