GA maandelijks: januari

Bij Gulfstream is onlangs de laatste 650 die als testtoestel moet dienen, afgewerkt. Het gaat om de vijfde G650 en deze zal gebruikt worden om de reduced vertical separation te testen tijdens het certificatieproces. De G650 met serienummer 6005 bereikte op haar eerste vlucht een hoogte van 51.000 voet (zo’n 15,5 kilometer) en een snelheid van Mach 0.94 – iets (1,6 %) sneller dan de gebruikelijke maximumkruissnelheid van het toestel (Mach 0.925). Momenteel zijn er al 1100 van de geplande 1800 uren aan tests voltooid. Later dit jaar zou het toestel door de Europese en Amerikaanse luchtvaartautoriteiten moeten worden gecertificeerd. De eerste klanten zouden hun toestellen dan in 2012 mogen ontvangen. Eerder werden de zusjes van de ‘6005’ al onderworpen aan remtests, geluidstesten (zowel vanop de grond als in het toestel) en negatieve G-krachten.


© Gulfstream – de G650.

Cambridge Airport (ten noorden van Londen) wil een belangrijke speler worden in de wereld van de belangrijkste bestemmingen voor zakentoestellen. Een gedeelte hiervan zal gebeuren door een ‘rebranding’. De Britse luchthaven gaat zich met andere woorden anders profileren dan voordien – vroeger heette het Marshall Airport Cambridge. Men wil hier profiteren van het prestige van Cambridge als (universiteiten)stad en zich onderscheiden van de andere activiteiten van Marshall Group, de eigenaar van Cambridge Airport. “We willen een belangrijke hub worden in het oosten van Engeland,” luidt het bij de directeur van de luchthaven, Archie Garden. “We zijn niet erg bekend binnen die wereld, en dat willen we veranderen.” Op Cambridge Airport waren er vorig jaar 29.000 vliegbewegingen, waarvan slechts 3000 zakenvluchten waren. “We willen dat aantal verdubbelen tegen 2013,” besluit Garden.

Het Indische Mahindra Aerospace zou volgende maand haar eerste toestel naar buiten brengen. Het gaat om een vijfzitstoestel met zuigermotor die momenteel de NM5-100 zou heten. De doelgroep omvat charterbedrijven en gewone bedrijven (‘corporate operators’) die het voor hun personeel zouden kunnen gebruiken, maar ook medevac en piloten die het als eigenaar zelf vliegen. Volgens Hemant Luthra, de voorzitter van moederbedrijf Mahindra & Mahindra krijgt het toestel een glass cockpit en EFIS. Het toestel zou ook in Australië aangeboden worden. Mahindra Aerospace heeft daar ondertussen al voet aan de grond gekregen door een meerderheidsaandeel te kopen van onderdelenfabrikant Aerostaff en een Australische vliegtuigfabrikant, namelijk Gippsland Aeronautics. Mahindra zou in totaal vier à zes modellen op de markt willen brengen.

Volgens de grote baas van Eurocopter zal de omzet van dit jaar op ongeveer hetzelfde niveau blijven als vorig jaar, maar er zullen minder toestellen worden afgeleverd dan in 2010. Vorig jaar boekte het bedrijf winst, maar desondanks heeft Eurocopter een herstructureringsplan op tafel liggen: Shape. Hiermee moet 200 miljoen euro bespaard worden tegen het eind van dit jaar. In 2011zal het belangrijkste civiele toestel van Eurocopter de X4 worden, de opvolger van de bekende 365 Dauphin. Ook zal Eurocopter dieselmotoren uitproberen in haar lichte helikopters. Het bedrijf ontving vorig jaar 346 bestellingen.


© De Sikorsky X-2, de directe tegenstander van de Eurocopter X-3, alhoewel het om demonstratietoestellen gaat en niet om in serie gemaakte.

De ontwikkeling van de X3, een demonstratietoestel van Eurocopter, schijnt “verrassend vlot” te gaan. De simulator, die al twee jaar werkt, zou erg representatief zijn ten opzichte van het toestel zelf. De grootste uitdaging is volgens directeur Lutz Bertling niet de technische kant, maar wie het gaat certificeren. Dit zou veel tijd kunnen kosten omdat zowel de FAA als de EASA de X3 zouden kunnen zien als een hybride, tussen een helikopter en een gewoon toestel met vaste vleugels. De X3 haalt een snelheid van 180 knopen (erg snel voor een helikopter(achtige)) en kan tot 12.500 voet klimmen. Bertling gaf tijdens een persconferentie ook aan dat de X4 een grote stap voorwaarts zal zijn qua technologie en op een “volledig andere” manier zal vliegen vergeleken met de helikopters die momenteel op de markt zijn.

Embraer leverde vorig jaar honderd Phenoms 100 af. De FAA stelt ondertussen aan de gebruikers van de 89 Phenom 100s met Amerikaanse registratie voor om de twee sensoren die de angle-of-attack (de hoek waarmee het toestel vliegt – bijvoorbeeld 5° graden is lichtjes omhoog) aangeven te vervangen, naast de platen die deze bedekken en beschermen. Elke sensor zit aan de zijkant van de neus en werken samen met een systeem dat waarschuwt en het toestel als het ware beschermt als er een stall (“overtrek”) zit aan te komen. Als de snelheid te dicht bij de stallsnelheid komt wordt de stick pusher geactiveerd. Vocht zou zich kunnen opstapelen en bevriezen in de buurt van de sensoren.


© Embraer – de Phenom 100.

In China zouden binnen afzienbare tijd helikopters op lage hoogte mogen vliegen. De Chinese overheid heeft namelijk het luchtruim daarvoor geopend, zij het slechts in bepaalde delen van het land. Er zijn reeds oefenvluchten doorgegaan, op Hainan, zo luidt het bij de regering van de Chinese provincie. De gebruikte toestellen – een Sikorsky S76, Eurocopter EC135 en twee Sikorsky S300Cs – zijn eigendom van Kingwing Aviation uit Shanghai en zullen gedurende twee maanden uittesten of het doenbaar is om pleziervluchten uit te voeren met toeristen.

De verkoop van zakenjets op het Indische subcontinent boomt. Bombardier verwacht tot het eind van dit decennium (tot in 2019) niet minder dan 325 toestellen te mogen leveren in India. Momenteel zijn er zo’n 125 zakenjets in India. “De verkoop van zakenjets zou progressief moeten verbeteren,” onder andere door economische groei, zo zegt Bombardier. Embraer geeft ook aan dat de Indische economie, net zoals de andere opkomende landen, niet zo hard getroffen is door de economische crisis als andere landen. Hierdoor zou de markt voor zakenjets sneller kunnen herstellen.


© Seabird

Seabird, de Australische vliegtuigfabrikant, gaat het ontwerp van haar Seeker patrouille- en surveillancetoestel aanpassen. Er komen onder andere nieuwe motoren voor betere ‘hot & high’ prestaties, een hoger startgewicht, een paar structurele aanpassingen en een glass cockpit. De externe lichten zullen LED-lampen zijn. De tests met het nieuwe ontwerp zouden halverwege dit jaar van start moeten kunnen gaan. De elektriciteitsaanbieder Ergon Energy uit het door de natuur geteisterde Queensland heeft al twee toestellen besteld om haar 150.000 kilometer aan elektriciteitskabels te controleren.

Bell verkreeg vorige maand de goedkeuring van de Braziliaanse autoriteiten voor de Bell 429 helikopter. Het eerste voor Brazilië bestemde exemplaar van deze lichte tweemotorige helikopter wordt begin dit jaar nog geleverd.

Het Qatar Aeronautical College mocht in Doha 14 Pipertoestellen in ontvangst nemen. Het gaat enkel om toestellen met zuigermotoren, waaronder vier Seneca V tweemotorige toestellen en tien eenmotorige Archer IIIs.

Cessna verwacht dit jaar zo’n 150 Skycatchers (C162) af te leveren. De onderdelen voor de Skycatcher worden gemaakt in China, bij Shenyang Aircraft. De uiteindelijke bouw gebeurt in Wichita (Kansas) door Yingling Aviation. Cessna mocht eerder dit jaar drie Citation Sovereigns afleveren aan het Chinese Flight Inspection Centre. Deze middelgrote zakenjets zullen de Chinezen gebruiken om de navigatiehulpmiddelen (VORs, NDBs,…) te kalibreren op de Chinese luchthavens. Het aantal Chinese luchthavens stijgt ondertussen gestaag.

Eurocopter mag twee EC145s en drie EC135s leveren aan het Amerikaanse STAT MedEvac. Deze toestellen zouden in 2012 de veertien EC135s en zeven EC145s die al operationeel zijn mogen vervoegen. MedEvac voegt, zoals u al geraden had, vluchten uit voor mensen in noodsituaties zoals met auto-ongevallen en dergelijke meer.


© AgustaWestland – de AW139.

De Italiaanse douane mocht in de voorbije maand een splinternieuwe AW139 in ontvangst nemen van AgustaWestland. Deze middelgrote en tweemotorige helikopter zal eerst gebruikt worden als grote broer voor de Agusta/Bell AB412 en zal deze uiteindelijk ook volledig vervangen. AgustaWestland kon voor dit type nog maar twee bestellingen binnenhalen maar volgens “bronnen binnen de sector” zou de Italiaanse douane mogelijk 20 à 25 volledig aangepaste AW139s kunnen aankopen, zo schrijft Flight International. Volgens het bedrijf stijgt de interesse ook voor de BA609 tiltrotor.

De European Business Aviation Association iets doen tegen illegale chartervluchten in Europa. “ Illegale chartervluchten zijn sinds het voorbije jaar onze hoogste prioriteit binnen de EBAA,” zo klinkt het. De organisatie heeft een document opgemaakt met de (niet zo originele) titel “Is my flight legal. Ensure thé safety and legality of the business aircraft you charter.” (“Is mijn vlucht legaal ? Zorg ervoor dat je gecharterde zakenvliegtuig veilig en legaal is.”). Volgens de voorzitter van de EBAA zijn de meerderheid van de uitgevoerde vluchten naar, binnen en vanuit de EU in orde, maar er zijn desondanks uitzondering.

De NTSB maakt zich zorgen over noodbakens (emergency locator transmitter) die momenteel in general aviation vliegtuigen zitten. Dit systeem wordt erg vaak gebruikt. In dichtbevolkte gebieden zijn er minder problemen om een toestel te lokaliseren als het is gecrasht. In minder bevolkte delen van de wereld bewijst zo’n systeem wel z’n waarde. Zo’n half jaar geleden nog was er een gecrashte Turbo Otter die een kwartier na het opstijgen in de problemen kwam en waarbij het noodbaken los was gekomen van de daarvoor gemonteerde antenne. Dit baarde de NTSB toen al zorgen en heeft de FAA opgeroepen om alle ELTs te laten controleren of ze stevig genoeg gemonteerd zijn.

Op Antarctica zijn er problemen met een landingsbaan die een Australisch overheidsagentschap had laten aanleggen. Normaal vliegt een A319LR tussen Hobart (in Tasmanië, Australië) en Wilkins op Antarctica. Door de hogere dan normale temperaturen zou de veiligheid in het gedrang kunnen komen. Australië liet deze runway in 2006 aanleggen om tijdens de zomer (op het zuidelijke halfrond) te kunnen vliegen. Voordien ware Australische onderzoekers 10 dagen onderweg met een schip. Momenteel gebeuren sommige vluchten naar McMurdo, een Amerikaanse basis. Van daaruit wordt dan de verbinding naar Casey, de Australische basis op Antarctica, verzorgd met Twin Otters.


© Viking Air – de nieuwe versie van de ‘Twotter’: de DHC-6 van de volgende generatie. Op Antarctica wordt de vorige generatie gebruikt, met ski’s.

Piper zegde, na een samenwerking van een jaar, haar overeenkomst met Czech Sport Aircraft (CSA) op. Piper verkocht in het kader van haar partnership met CSA 54 PiperSports, een tweezitstoestel dat gebaseerd was op de CSA SportCruiser. “Het bedrijf heeft duidelijk een andere benadering en een ander perspectief op de business dan CSA”, zegt Geoffrey Berger, CEO van Piper.

Stratos Aircraft uit Oregon zou binnenkort beginnen met windtunneltests van haar Stratos 714 eenmotorige jet. Het gebruikte schaalmodel is 1/8 van het echte toestel en zal veel gegevens prijsgeven over de lift, luchtweerstand, stabiliteit en controle. “Met de resultaten zullen we in staat zijn om het profiel van de Stratos 714 te verfijnen, indien nodig, vooraleer we het prototype gaan bouwen.” Dit prototype zou er binnen de volgende twee jaar komen. Voorschotten ter waarde van 10.000 dollar worden reeds aanvaard voor deze jet van twee miljoen dollar. Deze Stratos zou aan 400 knopen kruisen en een vliegbereik hebben van ongeveer 2775 kilometer.