Zoektocht naar wrak AF447: episode 4

Vrijdag (4 febuari) kwam de France BEA (Bureau d’Enqûetes et d’Analyses) met het nieuws dat ze vanaf maart 2011 weer op zoek zullen gaan naar de overblijfselen van Air France vlucht 447. De Airbus A330-200 crashte op 1 juni 2009 in de Atlantische Oceaan tijdens een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs. De oorzaak is nog steeds onbekend en daar wil de BEA nu verandering in brengen. Het is al de vierde keer dat er gezocht zal worden naar het wrak.

In de vierde fase van de moeilijke zoektocht naar de Airbus zullen alle gebieden die nog niet onderzocht zijn, met akoestische apparatuur in beeld gebracht worden, zei de BEA. Men zal zich nu concentreren op een gebied van 20nm of 37 kilometer rondom de laatst gekende positie van het vliegtuig. Dat stadium gaat van start op 15 maart en duurt tot juli, in drie fases van 36 dagen (30 dagen zoeken en 6 dagen transit).


© FAB

Metron, een in de Verenigde Staten gebaseerd wetenschappelijk bedrijf, werkte mee aan de voorbereidende fase door de resultaten van de vorige drie zoektochten sinds juni 2009 in kaart te brengen. In een analyse daarvan zegt het bedrijf dat “de grote onzekerheid” met betrekking tot de exacte locatie van het wrak en de moeilijkheden die een zoektocht onder water sowieso met zich meebrengt er tot leidde dat er maar 58% van de gebieden toen echt onderzocht is.


© Aviation Herald

Dat cijfer is dan nog een optimistische benadering, zo klinkt het. Er wordt immers rekening mee gehouden dat de zogenaamde zwarte dozen van het vliegtuig nog volop werkten na de impact. Als ze beschadigd zouden geweest zijn, of als ze helemaal niet werkten, dan zakt de waarschijnlijkheid naar slechts 29%. “Dat heeft tot gevolg dat er een serieuze inspanning zal moeten geleverd worden om dat getal omhoog te trekken,” zeggen ze.


© BEA

Dat zijn ze in Frankrijk dan ook van plan. Drie onderzeeërs van het type Remus 6000 zullen ingezet worden, samen met het exploratieschip Alucia. Deze fase is volledig gericht om wrakstukken en de zwarte dozen terug te vinden, maakt gebruik van kleinere schepen als voordien en is daardoor ook minder duur. De kostprijs wordt geraamd op 9,3 miljoen euro, gefinancierd door Airbus en Air France.

In het (overigens onwaarschijnlijke) geval dat het wrak gevonden zou worden, heeft de BEA al direct een fase 5 klaarstaan. Die kan vrijwel onmiddellijk worden opgestart en bestaat erin het wrak boven te halen. Dit is echter een heel dure aangelegenheid, maar zal zo ongeveer volledig door de Franse staat gefinancierd worden, koste wat het kost. In totaal zal zo’n 10.000 km² oceaanbodem onderzocht worden.