flightlevel.be

Internationaal luchtvaartnieuws

Review 9W228/9W227: Mumbai – Brussels – Newark

Door , reacties: 5

Jet Airways is een vaste waarde geworden in Brussel. De Indische luchtvaartmaatschappij vliegt al sinds 3 augustus 2007 op Brussels Airport. Toen maakte Jet Airways haar intrede met de nagelnieuwe A330-200 en B777-300. Helaas is laatstgenoemde Boeing geen regelmatige bezoeker meer op Brussel.

Vanaf Brussel heb je een ruim aanbod van maatschappijen om in New York te geraken. SN in codeshare met *A partner Lufthansa (! via Frankfurt of München), Delta, American Airlines of United. Allemaal Amerikaanse maatschappijen, je kan dus gerust zeggen dat Jet de vreemde eend in de bijt is; gezien de Indische origine én haar moderne vloot.

Vlucht 9W228 vertrekt in Bombay, om via Brussel door te vliegen naar Newark, New York. Het toestel komt aan in Brussel rond 7h50 om 3h later, 10h15 te vertrekken naar Newark. Jet Airways doet dit eveneens met 5 andere vluchten komende uit: Newark, JFK, Toronto, Chennai en Delhi. Alle toestellen staan gelijktijdig in Brussel aan pier B, wat het makkelijk maakt voor passagiers om over te stappen van de ene vlucht naar de andere, zonder te hoeven sleuren met bagage – dat is een vrij uniek concept. Wie Jet Airways zegt, denkt wellicht aan de klasse die het bedrijf uitstraalt. Flightlevel trok op onderzoek en boekte een vlucht Brussel – Newark – Brussel. Tevens een van de eerste long-haul vluchten van Jet Airways via Brussel. Fijn detail: onze vluchten gebeurden ironisch genoeg met de A330-200 ‘VT-JWF’. Dit toestel had indertijd ook de eer om de eerste vlucht uit te voeren.

Heenvlucht: 9w228 Brussels – Newark

Vluchtnummer: 9w228
Luchthaven van vertrek: Brussels Airport (BRU – EBBR)
Uur van vertrek (planned/actual): 10h15LT / 10h49LT
Baan van vertrek: 07R
Luchthaven van aankomst: Newark Liberty International Airport (ERW – KEWR)
Uur van aankomst (planned/actual): 12h40LT / 12h42LT
Baan van aankomst: 22L
Toestel: Airbus 330-200
Registratie: VT-JWF

Wat kost dit allemaal? Jet Airways is niet dé goedkoopste, maar dat is ook niet hun bedrijfspolitiek. Jet Airways heeft de reputatie om een goed product aan te bieden waar de klant centraal staat. Winstmaximalisatie is een begrip dat ze –gelukkig- niet kennen. De basisprijs voor een ticket in economy is 500eur. Momenteel lopen wel een aantal promoties waarbij je voor 389eur een retourtje New York boekt. –zie de Jet Airways website.

Inchecken kan je vooraf online afhandelen. Je krijgt hiervoor 250 extra punten op het spaarprogamma van Jet Airways, Jet Privilege. Online inchecken is mogelijk vanaf 48h op voorhand voor Premiere, Platium en Gold passagiers. Voor alle andere passagiers gaat het online inchecken vanaf 24h voor vertrek.
Om onduidelijke redenen ging het online inchecken niet. Na een hele dag vruchteloos te hebben geprobeerd, stijgt mijn frustratie én loop ik mijn extra punten mis*. Jammer. Op de website kijk ik voor een telefoonnummer. Helaas staat er geen online voor Brussel.

Aangezien mijn plaatsen niet verzekerd zijn, zal ik morgen extra vroeg op de luchthaven moeten aankomen om mij te voorzien van goede plaatsen. (Wie wil er niet graag aan de window seat zitten…) Om 7h30 ben ik present aan de check-in balie. Gezien het relatief vroege uur is het nog heel rustig op de luchthaven én is er nog een window seat vrij. Missie geslaagd.

Ondanks de hoge passagiersflow in de B-pier raken we vlot door de douane. We hebben gate B38: dat is de voorlaatste gate in de terminal, noordelijke richting. Ik heb tijd in overvloed en honger, tijd om op zoek te gaan naar een lekker broodje. Helaas stelt Brussel (wat B pier betreft) enorm teleur. Welgeteld 1 zaak kan ik vinden waar je kan kiezen uit een beperkt aanbod van overprijsde, voorgemaakte broodjes. Buiten een Starbucks en een paar andere winkels valt er weinig te beleven. Over de lederen zetels ben ik wel enthousiast. Je kan je er even in neerleggen, en sommige passagiers met (gemiste) connecties gebruiken ze als tijdelijke slaapbank.


VT-JWF docked aan gate B38

Om 9h15 was de boarding voorzien en rond dat uur begeef ik mij naar de gate. Niet veel later start het boarden en zit ik aan boord. Mijn toegewezen plaats – 24H blijkt net voor het toilet te zijn. Op zich niet erg: ik heb 2 raampjes, een overvloed aan beenruimte én ik kan mijn stoel naar achter schuiven. Dat laatste gaat niet bij de meeste maatschappijen. Alleen al aan de configuratie van de zetels (2-4-2, achterin 2-3-2) kan je afleiden dat Jet Airways alleen het beste wil voor haar passagiers. Andere maatschappijen benutten de capaciteit van het vliegtuig optimaal (3-3-3) waardoor je als passagier minder comfort hebt.
Helaas valt me meteen op dat er niet erg goed gekuist werd. Achter en naast de stoel ligt er jammer genoeg wat afval (plasic, bekertjes). Ook mijn tray is bevlekt met rode wijn (en om dat te zien moest ik hem zelf niet openen). Een afknapper!

Terwijl boarding rustig verder verloopt, verken ik het Inflight Entertainment System (kortweg IFE). Je kan het op twee manieren bedienen: zowel via touch als de afstandsbediening. Hij reageert vlot en beschikt over een mooie interface, het scherm is scherp en helder. Er is een ruime keuze aan films (Hollywood en Bollywood), muziek en spelletjes. Opmerkelijk is dat Jet Airways erg recente films aanbiedt zoals Inception, Salt, The Twilight Saga, Toy Story 3,…

Intussen is de boarding voltooid en valt mij op hoeveel lege plaatsen er zijn. Het is pijnlijk om op te merken dat het vliegtuig voor nog geen 60% vol zit. Wél comfortabeler voor de passagiers uiteraard. De crew maakt een kleine aankondiging waar ze ons weten te vertellen dat het vliegtuig ge de-iced zal worden en daardoor onze vertrektijd 15-20’ later ligt. Het weer in New York is koud en winderig. Verder vertelt de crew dat we tijdens de vlucht wellicht turbulentie mogen verwachten –wat ook zo bleek te zijn. Wij, de passagiers, worden voorzien van een heet doekje om ons te verfrissen. Ik maak meteen van de gelegenheid gebruik om mijn ruit vetvrij te maken én mijn tray te kuisen.

Omstreeks 10h20 wordt er gestart met het de-icen. Vijf minuten later starten we met de push-back. Door de wind is vandaag R02 in gebruik voor landing en 07R voor take-off. 24 minuten na push-back, 10h49, stijgen we op in het gekende Belgische winterweer. Mocht je graag de take-off mee beleven, kijk dan dit filmpje.

We stijgen -zonder al te veel turbulentie- naar onze initiële cruisehoogte en zetten westelijke koers richting Newark. Wanneer we Londen net voorbij zijn, komt de cabin crew rond voor drank en een snack. Een Indische specialiteit, Alu Bhujia – http://www.food-india.com/ingredients/i026_i050/i038.htm Dat zijn gefrituurde noedels die in stukken zijn gesneden en afgekruid met oa rode peper, kurkuma, koriander. Tenminste, dat wist de flight attendant me te vertellen… Erg pikant spul alleszins.

Een halfuur later komt de cabin crew nogmaals rond met het ruim aanbod aan dranken. Ik vraag of ze toevallig geen Indische specialiteit hebben qua drank –om helemaal mee gaan in de Indische filosofie, maar helaas, buiten sterke drank hebben ze niet echt iets te bieden. Ik kies voor pineapple juice, een aanrader trouwens.

Alweer een halfuur later wordt er rondgegaan met het eten. Er is keuze uit een
Indische schotel (vegetarisch of met kip) en een westerse schotel, eveneens kip. Ik kies, zoals je al kon verwachten, voor de Indische schotel. De vriendelijke cabin crew medewerker neemt een plateau uit zijn karretje, zorgt dat alles netjes op zijn plaats ligt en overhandigt mij het eten. Het ziet er alvast smakelijk uit en ik begin er meteen aan. Wat me opvalt is dat het plateau voorzien is van een echt glas en echt bestek (geen plastic) –zeker een pluspunt! Het eten was echt lekker, maar vrij pikant. Mocht het een restaurant zijn zou ik zeker terugkomen – dit zegt genoeg. Nadat de maaltijd is afgeruimd worden de ambilights gedimd en wordt er verzocht om het raampje naar beneden te schuiven. Praktisch alle passagiers vatten de slaap aan. Door de combinatie van weinig slaap en het vroeg opstaan voel ik mij ook moe worden en neem ik me voor om ook te slapen. Het kussentje en dekentje dat bij vertrek op de stoelen lagen komen goed van pas.

Na een powernap geef ik het slapen op en begin ik alvast aan het schrijven van dit verslag. Het valt me op dat Jet Airways geen aansluiting heeft om je laptop op aan te sluiten. Deze luxe is blijkbaar alleen voorzien in Première class.
Ik bekijk nog filmpjes, speel wat spelletjes en de tijd gaat snel voorbij. Opvallend trouwens dat ik amper kan zien wat mensen naast mij kijken op hun scherm. Het IFE is voorzien van een layer zodat het licht geblokkeerd wordt vanaf een bepaalde kijkhoek en je medepassagiers niets kunnen zien.
Omstreeks 17h00, anderhalf uur voor voorziene aankomsttijd, wordt er rondgegaan met een snack en drankje. Keuze uit een soort Indisch gebak of pizza. Ik kies de pizza, die helaas wat tegenviel. Te weinig saus en het deeg is ongebakken, op de buitenkant na.

Na de snack nog een aangenaam dessert, een frisco van Ijsboerke! Niet veel later komt de cabin crew langs met een folder en een balpen om te vragen of ik een enquete wil invullen. Uiteraard! –Wat vind u van het aanbod van kranten?- Kranten heb ik niet gezien, ook niet op de terugvlucht. Over de rest kan ik wel positief zijn. Bij descend, om 18h20 krijgen we een filmpje te zien over Newark: waar je zult aankomen op de luchthaven, hoe de veiligheidsprocedures verlopen,… Erg netjes. Niet veel later maken we ons klaar voor de landing op runway 22L. Om 18h42 raken onze wielen Amerikaanse bodem en niet veel later staan we aan onze gate aan terminal B. De zon schijnt en ik stap vrolijk uit het vliegtuig.

De terugvlucht

De dag voor het vertrek check ik mij in. Dat was althans de bedoeling, want ook vandaag lukt het mij niet. Op de website bij vertrekplaats kan je zelf niet voor New York kiezen. Vliegt Jet niet langer op New York? Een aangepaste boodschap lijkt mij toepasselijker en klantvriendelijker. Wéér loop ik mijn Jet Privilege miles mis*. De vooravond op de dag van vertrek neem ik de NJ Transit naar Newark International Airport. Een enkel biljet is voor de korte trip (20 tal min) relatief duur, zo een 12 dollar. Eenmaal aan het treinstation stap je over op een volautomatische monorail die alle terminals van de luchthaven afgaat. Jet Airways passagiers horen in terminal B te zijn. Het inchecken verloopt vlot en correct. Gelukkig is er nog plaats vrij aan een window seat. Ik krijg 36A toegewezen.


Terminal B voor Jet passagiers

Heenvlucht: 9w227  Newark – Brussels

Vluchtnummer: 9w227
Luchthaven van vertrek: Newark Liberty International Airport (ERW – KEWR)
Uur van vertrek (planned/actual): 18h30LT / 18h30LT
Baan van vertrek: 22R
Luchthaven van aankomst: Brussels Airport (BRU – EBBR)
Uur van aankomst (planned/actual): 07h50LT / 08h00LT
Baan van aankomst: 02
Toestel: Airbus 330-200
Registratie: VT-JWF

Nadien begeef ik me naar de douane waar we ons mogen verwachten aan Amerikaanse veilgheidsmaatregels. Passgiers moeten alles uitdoen behalve T-shirt en broek. Al de rest moet door de machine. Vervolgens heb je het geluk om door een full body scanner te gaan. Het type waarbij je je handen boven je hoofd dient te houden, en waar de douanebeamte vervolgens een volledige scan heeft van je lichaam. Dé omstreden scanner waarbij bepaalde lichaamsdelen óók zichtbaar zijn. Eenmaal door de scanner moet je de resultaten afwachten terwijl je op een specifieke plaats moet staan. Op een mat staat zelfs aangeduid hoe je je voeten moet plaatsen. Via een centrale die zich buiten de kamer bevindt krijgt de douanebeambte te horen via zijn oortje dat ik oké ben, en dat we mogen beschikken.

Na security kunnen we door naar de gate. Ook Newark stelt me teleur qua winkelaanbod. Slechts één krantenwinkel, café, parfum/tabakwinkel, en eentje waar je een sandwich kan kopen. Een zakdoek groot en werkelijk niets te beleven.
Niet veel later wordt er begonnen met de boarding. Eerst de hulpbehoevenden, daarna gezinnen met kinderen, gevolgd door Première class of houders van een Silver/Gold/ Platinum status en nadien rijen 30-38 etc…
Positief is het feit dat dit bij Jet ook echt correct gebeurt, dit was ook het geval in Brussel. Wie onterecht in een lijn staat zal er op gewezen worden en wordt terug naar zijn plaats in de rij verwezen. Netjes! Aan boord word ik verwelkomd door de wederom professionele cabin crew. Een oprechte glimlach, meer heb je als klant niet nodig om je welkom te voelen.
Meteen wordt er rondgegaan met een potje water en een heet doekje. Attent. Het valt me op dat deze vlucht een hogere bezettingsgraad heeft dan de terugvlucht.

om 18.16 –vertrek is voorzien om 18.30- is er een eerste aankondiging uit de flightdeck. De first officer weet ons te vertellen dat we ons mogen verwachten aan lichte turbulentie tijdens de vlucht, vooral boven de Atlantische oceaan. De weather conditions zijn normal, met een tailwind van 45knots . Hij wenst ons nog een aangename vlucht en bedankt ons voor de aandacht. Om 18h25 wordt gestart met de pushback en de taxi naar runway 22R. Om 18h40 is het onze beurt voor take-off. Een filmpje

Een goed halfuur later, na de climb en matige turbulentie worden de seatbelt signs uitgezet.


Om 20.00h wordt er gestart met het eten. Vooraleer de crew aan rij 36 zijn is er helaas alleen nog maar keuze tussen indian vegi of gewone indian. Jammer voor de internationale passagiers de de pikante Indische keuken wellicht niet appreciëren door de specifieke kruiden en bijgevolg, zoals mijn medepassagier, niets eten. Mijn Indisch eten was wederom heerlijk, het vlees mals en sappig, de rijst perfect, maar het was me nu toch allemaal iets té pikant. Ik heb niet alles kunnen opeten. Het bijgerecht bestond uit kikkererwten met olijven en nog yoghurt. Als dessert een lekkere chocoladecake. Na afloop van het eten bevinden we ons boven oostelijk Canada op een hoogte van 39.000ft aan 993km/h. De meeste passagiers vatten de slaap aan, maar ik ben niet moe en amuseer mij met het IFE. De vlucht verloopt zonder noemenswaardige problemen en om 6h55 Belgische tijd word er gestart met het ontbijt. Een groot uitgevallen muffin met een fruitsla. Het smaakte mij, maar hier was als extra bijgerecht yoghurt of wat muesli met wat melk meer op zijn plaats. Het komt een beetje pover over. We vliegen met wat omweg richting Brussel en maken ons klaar voor landing. De zon komt net op wat voor prachtige beelden zorgt. Helaas pakken die niet even goed op foto. We landen quasi op tijd om 8h00 op runway 02. Neem even de tijd om onderstaand filmpje te bekijken:

Conclusie;
Bij Jet Airways tellen de details, en laten die details nu net doorslaggevend zijn. Alle luxe, het eten, de cabin crew en de moderne vloot maken van Jet Airways de beste keuze om te vliegen naar Amerika of India via Brussel. Je moet ‘zot’ zijn om nog met de Amerikaanse maatschappijen naar New York te vliegen, gezien de goede prijs/kwaliteitsverhouding. Stiekem hoop ik dat Jet Airways zich aansluit bij een alliantie en dan liefst Star Alliance; gezien haar relatie met Brussels Airport en Brussels Airlines. Het lijkt mij een méér dan waardige partner en het zal voor veel passagiers een (extra) reden zijn om met Jet Airways te vliegen. Het is voor ons bovendien een raadsel waarom Brussels Airlines –gezien de samenwerking met Jet Airways op EU vlak- haar eigen passagiers met *A Lufthansa vervoert (via een overstap in Frankfurt of München én tegen hogere prijzen?!). Verder is de cabin crew uitmuntend, ze zien er keurig uit, mooi verzorgd en voorzien van een strak maatpak. De meiden zijn trouwens verheven in een knalgeel pakje –subliem.

+ Eten aan boord, zowel Indisch als Internationale keuken
+ IFE met de laatste films
+ Professionele cabine crew uitgedost in een maatpak, klasse
+ Comfort aan boord
+ Moderne toestellen

Reden om niet met Jet te vliegen
- Als je het niet zo hebt voor de Indische cultuur.
Verder zie ik geen reden om niet met jet te vliegen. Gewoon doen!

* Punten voor het online inchecken: hoewel het mij niet lukte om gebruik te maken van de online check-in diensten werden wel 2*500 punten gecrediteerd op mijn Jet Privilege account.

**Jet Airways liet, na het lezen van deze review, in een reactie weten te werken aan een betere oplossing voor haar klanten ivm online inchecken. Voor vluchten van en naar de VS is online inchecken namelijk niet mogelijk omwille van veiligheidsredenen.

http://www.jetairways.com/NL/BE/Home.aspx

Reacties (5)

  1. Dieter De Troij

    Verdorie, heb net een vlucht met United-Continental naar NY geboekt… ben ik zeer gefrustreerd door na het lezen van dit prachtig artikel :) Sjieke filmpjes!

  2. inbrekers1

    Super artikel. Ik moet ook nog eens naar NY geraken.

  3. Rafael

    Heel uitgebreid en leuk verslag! Heb er van genoten!
    Maar ik vond het zo spijtig dat je de take off niet blijven filmen was tot net boven die grijze wolken. Dat vind ik persoonlijk één van de spannendse dingen. Net tot boven de wolken komen is soms beter dan ….   ;-)

    Bedankt en doe zo verder!

  4. wooter

    Ik ben al regelmatig 9W klant op hun rechtstreekse lijnvlucht naar Toronto, nadat Etihad deze lijndienst stopte. Blijkbaar ben ik al die jaren verwend want de dingen die me ergeren aan 9W zijn niets vergeleken met wat je mag verwachten bij een hoop andere maatschappijen. Het grootste probleem dat ik ervaar is eigenlijk dat ik na de service in Toronto en aan boord te maken krijg met desinteresse, gebrek aan initiatief en lege aankleding in Brussel.
    Het pikante eten moet je er dan wel bijnemen vermoed ik? En natuurlijk is dit Indisch pikant, niet van die lauwe diepvrieshapjes die je hier kan vinden :). Maar als niemand liegt in zijn maaltijdvoorkeuren hoor je perfect Continental middageten, avondeten of ontbijt te krijgen, naar gelang de vlucht.

  5. TIM

    Mooi en zeer uitgebreid verslag!

Reacties plaatsen is niet (meer) mogelijk.