Mooie winstcijfers voor Amerikaanse airlines

Verschillende Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben recent hun cijfers vrijgegeven voor het financiële jaar 2014. Voor Southwest, United Airlines en Alaska Airlines bleek vorig jaar enorm succesvol. Zo werden verscheidene records gebroken en steeg het bedrijfsresultaat bij sommige luchtvaartmaatschappijen tot boven het miljard dollar.

Southwest Airlines: +1000 miljoen euro

Bij de grootste lagekostenmaatschappij werd minder uitgegeven, terwijl de omzet met ruim vijf procent groeide tegenover vorig jaar. Daardoor werd er niet minder dan 50,7 procent meer winst gemaakt dan vorig jaar. Er stond nu 1,14 miljard dollar onder de laatste streep, terwijl dat in 2013 ‘maar’ 754 miljoen dollar was. Het is ondertussen al het 42ste jaar dat de in Dallas gebaseerde luchtvaartmaatschappij winst maakt, maar nooit eerder was het zo veel.

De indrukwekkende winst komt er ondanks een tegenslag van 250 miljoen dollar door fuel hedging. Grote luchtvaartmaatschappijen kopen vaak een enorm volume brandstof in aan een vaste prijs, zodat ze minder onderhevig zijn aan veranderingen in de markt. De voorbije jaren kon zo veel bespaard worden, aangezien de prijs van ruwe olie gestaag steeg. Vorig jaar begon die echter te zakken, waardoor veel airlines hun brandstof ‘te duur’ hadden aangekocht.

Op 28 december elimineerde Southwest Airlines ook het merk ‘AirTran’ en de synergieën die daarmee geassocieerd worden, brachten netto ongeveer 500 miljoen dollar op. Dat is een vierde meer dan de 400 miljoen dollar die de maatschappij vooropgesteld had. Er kwamen in 2014 voor het eerst ook internationale vluchten onder het Southwest-merk: er wordt nu naar vijf landen gevlogen en daar komen er dit jaar (2015) wellicht nog twee bij.

De omzet steeg zoals gezegd met 5,1 procent tot 18,61 miljard dollar, terwijl de kosten met 0,2 procent omlaag gingen tot 16,38 miljard dollar. Het operationele inkomen bedroeg daardoor 2,23 miljard dollar, dat is ruim 74 procent meer dan de 1,28 miljard dollar in 2013. Zelfs met de verliezen door het inslaan van te dure kerosine, daalden de brandstofkosten tegenover vorig jaar met 8,2 procent tot 5,43 miljard dollar.

Southwest eindigde 2014 met 665 toestellen in de vloot, of ongeveer twee procent minder dan op het einde van 2013. Toen beschikte de lagekostenmaatschappij over 685 vliegtuigen.

United Airlines: +995 miljoen euro

Het moederbedrijf van United Airlines, United Continental Holdings, boekte een positief resultaat dat vergelijkbaar is met dat van Southwest. Ze moeten het met 10 miljoen dollar minder stellen en konden vorig jaar 1,13 miljard dollar winst maken. Dat is een verdubbeling tegenover een jaar eerder, toen de holding 571 miljoen dollar opzij kon zetten. CEO Jeff Smisek verwacht in 2015 zelfs nog een beter resultaat.

Net zoals Southwest leed United Airlines onder haar fuel hedging-politiek en verloor het daardoor 237 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2014. Volgens de Chief Financial Officer, John Rainey, verwacht United ook in het eerste kwartaal van 2015 een verlies van 190 miljoen dollar op dat vlak, maar vanaf maart zal de maatschappij kunnen profiteren van de lage olieprijs. Er komen ook 11 Boeing 787-9’s die meer brandstof zullen besparen.

De omzet steeg met 1,6 procent tegenover vorig jaar en bedroeg 38,9 miljard dollar. Daarenboven daalden de kosten met 1,4 procent tot 36,53 miljard dollar, waardoor het operationele inkomen 2,37 miljard dollar bedroeg. In vergelijking met de 1,25 miljard van vorig jaar, betekent dat een stijging van 90 procent.

Alaska Airlines: +530 miljoen euro

Alaska Air Group, het moederbedrijf van Alaska Airlines en Horizon Air, heeft gedurende het volledige jaar 2014 een positief bedrijfsresultaat van 605 miljoen dollar kunnen behalen. Dat is 19,1 procent meer dan de 508 miljoen dollar uit 2013. De cijfers zijn iets minder spectaculair dan die van Southwest en United Airlines, maar mogen toch als een schitterende resultaat gezien worden, als we de grootte van de luchtvaartmaatschappijen in beschouwing nemen.

De omzet steeg met 4,1 procent tot 5,37 miljard euro tegenover die van 2013, maar in tegenstelling tot haar collega’s hierboven stegen ook de kosten met 2 procent. Die bedroegen vorig jaar 4,41 miljard dollar, zodat het operationele inkomen ‘slechts’ 962 miljoen dollar bedroeg. Dat is een iets bescheidenere groei van 14,8 procent tegenover de 838 miljoen dollar die in 2013 in de boeken geschreven werd.

De goeie resultaten zullen ook voor de aandeelhouders positief zijn, want er zal dit jaar 20 dollarcent meer dividend uitbetaald worden per aandeel, of een stijging van 60 procent. De werknemers van de Alaska Air Group vallen ook in de prijzen, want zij kregen in 2014 116 miljoen dollar aan incentives. Dat kwam voor de meeste onder hen overeen met ruim een maandloon. Over de vorige vijf jaar betaalde de groep al 437 miljoen dollar aan incentives.