Alitalia moet tegen 2017 winstgevend zijn

Vanmiddag heeft in Rome de toplui van Etihad en Alitalia de toekomstplannen van de Italiaanse maatschappij uit de doeken gedaan. Tegen 2017 moet de zwaar verlieslatende Italiaanse flag carrier eindelijk winstgevend zijn. Dat zal gebeuren door meer samen te werken met partners zoals Etihad en Air Berlin en ook door een verbetering en uitbreiding van het netwerk. Zowel Rome als Milaan krijgen nieuwe langeafstandsroutes.

Een winst van 100 miljoen euro voor Alitalia tegen 2017. Dat is het doel van Etihad (dat voor 49% aandeelhouder is) voor de Italiaanse maatschappij. Die winst moet gerealiseerd worden door nauwer samen te werken met onder andere Air Berlin en Etihad zelf. Zo komen er meer vluchten tussen Italiaanse steden en Abu Dhabi, dat uiteraard de Etihad-hub zelf ook ten goede komt.

Maar ook andere nieuwe langeafstandsbestemmingen zullen in het Alitalia-netwerk worden opgenomen. Zo zal Alitalia Rome in de toekomst verbinden met San Francisco, Mexico City en Santiago (Chili). Ook de hub in Milaan Malpensa gaat er op vooruit. Daar komen er nieuwe langeafstandsroutes naar Tokio en Shanghai.

Verder zullen de steden Rome, Milaan, Venetië en Bologna meer verbindingen krijgen met Abu Dhabi. Een toevoeging is Catania, dat een nieuwe bestemming voor Abu Dhabi wordt en de vijfde Italiaanse stad zal zijn die de luchthaven van Abu Dhabi met Italië verbindt.

Tegen 2018 wil Alitalia vanuit Milaan Malpensa 25 wekelijkse langeafstandsvluchten uitvoeren tegenover de 11 nu. In Rome willen de Italianen het aantal langeafstandsvluchten vermeerderen van 87 wekelijkse nu naar 113 tegen 2018.

© Yannick De Bel

Om die groei van nieuwe routes te realiseren, zijn er natuurlijk nieuwe vliegtuigen nodig. Alitalia kan daarom rekenen op de steun van de grote orders die Etihad al bij Airbus en Boeing geplaatst heeft, zo zei Alitalia-CEO Cassano vanmiddag. Etihad heeft momenteel voor meer dan 150 bestellingen staan bij Airbus en Boeing voor de types A350, B787 en B777X.

Een van de veranderingen die in de vloot van Alitalia zal gebeuren, werd vandaag al bekendgemaakt. Zo zal Alitalia 14 van haar A320’s verkopen aan AirBerlin, dat een all-Airbus vloot wil en de B737’s zal uitfaseren.

Alitalia is vandaag nog steeds zwaar verlieslatend en Etihad-CEO James Hogan maakte vandaag duidelijk dat verdere investeringen in Alitalia niet gratis zullen worden weggegeven. Etihad wil winst uit z’n investeringen halen, maar gelooft wel in de slaagkansen van Alitalia: “We zouden niet geïnvesteerd hebben in Alitalia als we niet hadden gedacht dat het herstructureringsplan niet succesvol zou zijn,’ zei Hogan. “Ik mocht het eigenlijk niet zeggen maar ik geloof erin dat Alitalia het meest sexy-merk in de Europese luchtvaart kan worden.”