Een Avient Aviation McDonnell Douglas MD-11 Freighter, registratie Z-BAV, is vandaag gecrasht op de luchthaven van de Chinese grootstad Shanghai. Het toestel voerde vlucht Z3-324 uit, vertrekkende vanuit Shanghai naar Manas International Airport in Bishkek (de hoofdstad van Kyrgyzstan). Sommige bronnen melden dat de eindbestemming van het vliegtuig Luik was, maar dat is nog niet bevestigd. Aan boord bevonden zich zeven bemanningsleden.
© Roberto Collazo – jetphotos.net
Bij het opstijgen vanop startbaan 35R in Pudong (4000 meter of 13123 ft lang) liep het fout en de MD-11 raakte van de baan. Vrijwel onmiddellijk daarna barstte het uit in vlammen. Dat gebeurde om 12 minuten over 8 in de ochtend lokale tijd (12 over 1 ’s nachts hier). Alle inzittenden raakten gewond en werden overgebracht naar nabije ziekenhuizen, waar 3 onder hen helaas overleden. Drie anderen liepen zware verwondingen op, de vierde was eerst in kritieke condities, maar is ondertussen buiten levensgevaar.
Een official van de luchtvaartmaatschappij zegt dat de de vracht vervoerd werd in dienst van een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk. Vier van de zeven inzittenden waren Amerikanen. Volgens lokale tv-verslagen waren de drie andere bemanningsleden van drie verschillende nationaliteiten. Eén was een Indonesiër, een andere was een Zimbabwaan en er was naar verluidt ook een Belg bij. Die was volgens de berichten in dienst van het Britse bedrijf dat het toestel gecharterd was; hij raakte gewond.
© Jeffwell – airliners.net
Er zijn 3 landingsbanen in Shanghai. De eerste die gebouwd werd, was baan 35R. Die moest ten gevolge van de crash uiteraard gesloten worden. Baan 35L ligt er vlak naast en werd aanvankelijk ook eerst afgesloten voor alle verkeer, maar zes uur na het ongeluk landden er al weer toestellen op. De derde baan, nummer 34, ondervond vrijwel geen hinder van de crash en bleef de hele tijd open. Ongeveer 50 brandweerwagens rukten uit na het ongeval om de brand te blussen.
Er zijn verslagen waaruit blijkt dat het toestel al geroteerd had om op te stijgen, maar niet in de lucht raakte. Daardoor zou er op zijn minst één tailstrike voorgekomen zijn. Een piloot gebaseerd in Shanghai die het ongeluk zien gebeuren heeft, zei dat het linker hoofdlandingsgestel vlak voor het einde van de baan van de grond ging. Het toestel kon echter niet meer dan 10 voet (3,3 meter) klimmen, raakte naderingslichten en viel terug op de grond.
© AFP
Avient Aviation is een vrachtluchtvaartmaatschappij die geregistreerd staat in Harare (hoofdstad van Zimbabwe). Het betrokken toestel, Z-BAV (msn 48408) stond voordien in de registers als N408SH, PR-LGD (in dienst bij Varig Logistica – VarigLog) en HL7372 (in dienst bij Korean Air). Avient Aviation had het toestel nog maar 8 dagen eerder ontvangen, in het kader van een grote vlootvernieuwing waarbij alle DC-10’s zouden worden vervangen door MD-11’s.
Het is niet het eerste ongeval met een McDonnell-Douglas MD-11. Hoewel er slechts 200 van gemaakt zijn, zijn er toch al 7 toestellen verloren gegaan in crashes. In 1997 crashte een vliegtuig van FedEx in Newark, Swissair vlucht 111 belandde in de Atlantische Oceaan in 1998, een jaar later verongelukte een Korean Air in Shanghai, nog in 1999 crashte een China Airlines-exemplaar en een FedEx-toestel. Dit jaar in maart belandde nog een FedEx-vliegtuig ondersteboven in Tokio.
© HLN
Steekkaart crash
Datum: | 28 november 2009 |
Maatschappij: | Avient Cargo |
Type toestel: | McDonnell-Douglas MD-11F |
Registratie: | Z-BAV |
Vluchtnummer: | Z3 324 |
Plaats: | Shanghai, China |
Fase: | Opstijgen |
Aantal doden/passagiers: | 3/7 |
Oorzaak: | Onbekend, onderzoek loopt |
Ik denk niet dat het deze keer iets te maken heeft met slecht onderhoud van een vorige gebruiker.
Varig, tis weer niet moeilijk, ze krijgen het maar niet in het snotje hé, KOOP NIETS VAN DIE BROLAIRLINE (OO-TUC bv…):mad:
zo erg voor die airline… en het prachtige toestel
R.I.P.:sadder:
Eindbestemming van dit vliegtuig was inderdaad Luik!
Ik ben vorige zaterdag nog gecontacteerd om met dit vliegtuig mee te gaan als flying spanner, maar omdat ik mijn laatste week in Charleroi moest werken en niet tot een financiele overeenkomst kwam heb ik afgehaakt!!! Charleroi heeft hoogstwaarschijnlijk mijn leven gered!!!
Wat is dat toch met die MD11’s? Het zijn prima toestellen maar vallen toch geregeld uit de lucht.
veel geluk inderdaad mariojar66b1… :shocked:
Wat is een flying spanner eigenlijk?
De wereld is klein, en het lot bepaald alles é :confused:
@ david, een flying spanner is een technieker aan boord, vliegende sleutel letterlijk vertaald, word ook wel ns conveying mechanic genoemd.