Luchtvaart in 2050 op Aviation Management Conference

Hoe ziet de luchtvaart er uit in 2050? Dat is de hamvraag tijdens de 10de Aviation Management Conference in Amsterdam, georganiseerd door 14 studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Door middel van scenario planning worden de verschillende visies van tientallen luchtvaartbedrijven op de proef gesteld. Onder de organisatoren vinden wij ook een Belg terug, Guilian Preud’homme, die druk bezig is met de voorbereiding.

“Ik zit in het vierde en laatste jaar van Aviation Logistics. Het is een enorm interessante studierichting waar diverse punten van luchtvaart aangeraakt worden. Dit jaar ben ik ook samen met 13 medestudenten geselecteerd voor het honoursprogramma. Dit programma houdt onder meer in dat wij de Aviation Management Conference organiseren, die dit jaar aan zijn 10de editie toe is.”

De Aviation Management Conference is meer dan een eenvoudig schoolproject. Dat wordt snel duidelijk wanneer we een blik werpen op de gasten die van de partij zullen zijn. Tientallen vertegenwoordigers van luchtvaartbedrijven uit een resem landen zullen aanwezig zijn, zelfs onze eigen Brussels Airlines tekent present.

Van de gastsprekers die in de voormiddag gepland staan, zitten er enkele belangrijke namen tussen zoals Paul De Ruijter (CEO van De Ruijter Strategy, een bedrijf dat zich focust op scenario based strategy) en Paul Clark (auteur van het boek ‘Buying The Big Jets’ en tevens ook actief geweest bij Airbus). De hoofdvogel die is binnengehaald is het Shell Scenario Team, dat zich bezighoudt met het ontwerpen van realistische scenario’s over hoe de toekomst er kan uitzien en hoe wij daarop kunnen anticiperen.

Het Nederlandse oliebedrijf Shell zal het hebben over de noodzaak en de voordelen van scenario planning. Want dat is waar het in de namiddag over zal gaan: 4 scenario’s over hoe de wereld er in 2050 mogelijk zou kunnen uitzien én hoe luchtvaart in elk van die scenario’s zijn rol speelt.

“We hebben telkens met enkele studenten een scenario bedacht hoe de wereld er in 2050 uitziet. Met die scenario’s moeten de gasten in de namiddag in discussie gaan hoe de luchtvaart zich in elk scenario zou ontwikkelen.”

Guilian Preud’homme, vierde van linksboven, met de dertien andere organisatoren

Zo heet de eerste wereld ‘Mega Cities to Protect Mankind’ waarbij er enkel megasteden bestaan en de bevolking enkel nog maar hun stad verlaat om rust te zoeken. In de steden is namelijk alles voorhanden en er is dus geen reden meer om te reizen.

In de tweede wereld, ‘Globalized and Time-driven World’, is de technologie zo ontwikkeld dat ze beter is dan de mens en overal aanwezig is, zelfs in kleding. De luchtvaart bestaat dan enkel nog maar in pod-vorm, waarbij iedereen zijn eigen luchttuig heeft en in formatie (pod’s) op bepaalde tijdstippen naar z’n bestemming vliegt.

Bij de derde wereld ‘The Space Race – Fighting for Survival’ bestaat luchtvaart zoals wij ze vandaag kennen niet meer en gaat het enkel nog om de ruimtevaart. Door een pandemie zoeken de verschillende gemeenschappen op deze aarde naar nieuwe woonplaatsen in de ruimte. Ze investeren daarom massaal in ruimtevaart om zo hun nieuwe gemeenschap in de ruimte te kunnen opbouwen.

Bij de vierde en laatste wereld, ‘Free Knowledge, Small Footprint’, is de luchtvaart nog het meest vergelijkbaar met die van nu. Ze zal alleen veel efficiënter zijn waarbij bijvoorbeeld passagiers persoonlijk afgestelde instaptijden krijgen voor hun vlucht. In deze wereld bestaat geld niet meer, maar wordt er met ‘green coins’ gewerkt. Kortweg zijn de mensen die het efficiëntste en het meest milieubewust leven de nieuwe rijken.

© Luchtverkeersleiding Nederland

Bij elke wereld zullen er ook bedrijven aanwezig zijn die hun visie op het scenario geven. Zo gaat Lucthverkeersleiding Nederland het bijvoorbeeld in de tweede wereld ‘Globalized and Time-driven World’ hebben over hoe luchtverkeersleiding in een tijdsgedreven wereld georganiseerd kan worden.

De tiende editie doet het voorlopig alleszins goed. Er zijn al zo’n 150 deelnemers uit verschillende landen en bedrijven. Dat is al dubbel zoveel dan vorig jaar.

“Toch hopen we om het nog beter te doen. We hebben capaciteit voor zo’n 250 à 300 deelnemers en we zouden die natuurlijk het liefst van al volledig benut zien”, voegt Guilian er nog aan toe.

Voor meer informatie over de Aviation Management Conference op 21 januari en voor inschrijvingen kan je terecht op de website amconference.nl