SN: “(Nog) geen plannen om naar LHR te vliegen”

Woensdag (25 november) was een dag vol BMI-nieuws. De Britse maatschappij lanceerde het ene nieuwtje na het andere, de onthullingen volgden elkaar in sneltempo op. De ene was al meer een verrassing dan de andere en er waren ook wel wat meer negatieve meldingen bij. Maar beginnen doen we met het positieve nieuws. Zoals iedereen ondertussen weet, treedt Brussels Airlines in december officieel toe tot de Star Alliance en is het ondertussen al voor 45% in handen van het Duitse Lufthansa.

Dat heeft al z’n gevolgen gehad en daar kwam vandaag nog een extra gegeven bij. Ook met de Britse (toekomstige) Star Alliance-partner BMI zal er gecodeshared worden. Met onmiddellijke ingang wordt op maar liefst 10 routes uitgevoerd door Brussels Airlines, ook de BD-code van BMI ingevoerd. Het gaat om vluchten naar Barcelona, Berlijn Tegel, Bilbao, Bologna, Genève, Hamburg, Lyon, Marseille, Milaan Malpensa en Toulouse. Hoewel BMI hierover aan Flightlevel niet veel kwijt wou, konden we dit bevestigd zien bij Geert Sciot van Brussels Airlines. “Vermits BMI lid is van de Star Alliance is dit een logische stap,” klonk het.

Slechter nieuws kwam er met betrekking tot het routenetwerk en personeelsbestand van de Britse maatschappij. Er zullen namelijk veel vluchten geschrapt worden, vliegtuigen zullen uit de vloot worden gehaald en daardoor verliezen veel mensen hun baan. Door de annulering van alle vluchten vanuit Londen naar Tel Aviv (Israël), Amsterdam (Nederland), Kiev Borispol (Oekraïne) en Aleppo (Syrië), zullen 9 toestellen worden geparkeerd of teruggegeven aan de leasingmaatschappij, met als gevolg dat er 600 banen zullen verdwijnen. Bij de 9 toestellen die verdwijnen, zitten 2 Airbus A330-200’s, waardoor de langeafstandsvloot wordt herleid tot slechts 1 toestel.


© Darren Wilson – airliners.net

Ook de route Londen Heathrow-Brussel zal worden geannuleerd, een verbinding die momenteel tot 6 keer per dag door BMI wordt verzorgd. Dat baart de passagiers uiteraard zorgen. Vanaf 10 januari is United Airlines dan immers de enige Star Alliance-maatschappij die de twee luchthavens met elkaar verbindt. Eén dagelijkse vlucht biedt de zakenreiziger en dus een grote portie van de passagiers op die route, wel bijzonder weinig flexibiliteit en laat dat segment nu net datgene zijn dat het meeste geld opbrengt. Er moet dus een oplossing gezocht worden om dat probleem op te lossen en volgens sommige bronnen hebben ze die in Londen al gevonden.

BMI zou de vluchten overlaten aan haar (ondertussen al officiële) Star Alliance-partner Brussels Airlines. De zes slots in Heathrow zouden simpelweg worden overgedragen aan de Belgische maatschappij, waarna die hetzij zelfstandig, hetzij door een wetlease van een BMI-toestel de verbinding zou verzorgen. Dat is ongeveer de constructie die BMI momenteel al heeft lopen bij Lufthansa op vluchten vanuit Heathrow naar Berlijn Tegel; Lufthansa wetleast een vaste Airbus A319 om de vluchten uit voeren. Ook bij Swiss zal deze tactiek worden toegepast, drie van de zes nieuwe lijnvluchten tussen Heathrow en Genève worden met een BMI-toestel gevlogen.

Maar dat wordt voorlopig nog niet bevestigd door Brussels Airlines, bij monde van Geert Sciot. “Met betrekking tot de nieuwsaankondigingen van BMI van vandaag kan ik je zeggen dat we verschillende mogelijkheden bekijken maar dat er daarover nog geen enkele beslissing is genomen”. Brussels Airlines heeft dus (nog) geen intentie om zelf sinds lang weer vluchten naar Londen Heathrow uit te gaan voeren. Wellicht hebben de andere media die met dit nieuws uitpakken de persrelease van BMI verkeerd begrepen, is de suggestie. Daarin staat immers dat de vluchten tussen Londen (Heathrow niet specifiek vermeld) en Brussel nu door Brussels Airlines zullen doorgevoerd worden (dat is echter naar Gatwick).


© Serge Bailleul

Ook over de verwijdering van de twee Airbus A330’s uit de vloot is ook al veel speculatie ontstaan, maar dat is veel te voorbarig. Brussels Airlines maakte deze maand nog bekend dat ze op zoek zijn naar een betaalbare extra Airbus A330 en BMI kan voor een partner van Star Alliance én bovendien lid van dezelfde Lufthansa-groep toch een mooi prijsje maken? “Nee,” zegt Geert Sciot, “er wordt gekeken naar configuratie, leasekost, motorentype, C- en D-check evolutie, type galley, refurbishment cost en andere parameters in de keuze voor een vlootuitbreiding. Het is niet zo omdat er ergens vliegtuigen ter beschikking zijn dat we meteen beslissen om die in onze vloot te nemen”.

Avatar courtesy of Darren Wilson.