Woensdag (25 november) was een dag vol BMI-nieuws. De Britse maatschappij lanceerde het ene nieuwtje na het andere, de onthullingen volgden elkaar in sneltempo op. De ene was al meer een verrassing dan de andere en er waren ook wel wat meer negatieve meldingen bij. Maar beginnen doen we met het positieve nieuws. Zoals iedereen ondertussen weet, treedt Brussels Airlines in december officieel toe tot de Star Alliance en is het ondertussen al voor 45% in handen van het Duitse Lufthansa.
Dat heeft al z’n gevolgen gehad en daar kwam vandaag nog een extra gegeven bij. Ook met de Britse (toekomstige) Star Alliance-partner BMI zal er gecodeshared worden. Met onmiddellijke ingang wordt op maar liefst 10 routes uitgevoerd door Brussels Airlines, ook de BD-code van BMI ingevoerd. Het gaat om vluchten naar Barcelona, Berlijn Tegel, Bilbao, Bologna, Genève, Hamburg, Lyon, Marseille, Milaan Malpensa en Toulouse. Hoewel BMI hierover aan Flightlevel niet veel kwijt wou, konden we dit bevestigd zien bij Geert Sciot van Brussels Airlines. “Vermits BMI lid is van de Star Alliance is dit een logische stap,” klonk het.
Slechter nieuws kwam er met betrekking tot het routenetwerk en personeelsbestand van de Britse maatschappij. Er zullen namelijk veel vluchten geschrapt worden, vliegtuigen zullen uit de vloot worden gehaald en daardoor verliezen veel mensen hun baan. Door de annulering van alle vluchten vanuit Londen naar Tel Aviv (Israël), Amsterdam (Nederland), Kiev Borispol (Oekraïne) en Aleppo (Syrië), zullen 9 toestellen worden geparkeerd of teruggegeven aan de leasingmaatschappij, met als gevolg dat er 600 banen zullen verdwijnen. Bij de 9 toestellen die verdwijnen, zitten 2 Airbus A330-200’s, waardoor de langeafstandsvloot wordt herleid tot slechts 1 toestel.
© Darren Wilson – airliners.net
Ook de route Londen Heathrow-Brussel zal worden geannuleerd, een verbinding die momenteel tot 6 keer per dag door BMI wordt verzorgd. Dat baart de passagiers uiteraard zorgen. Vanaf 10 januari is United Airlines dan immers de enige Star Alliance-maatschappij die de twee luchthavens met elkaar verbindt. Eén dagelijkse vlucht biedt de zakenreiziger en dus een grote portie van de passagiers op die route, wel bijzonder weinig flexibiliteit en laat dat segment nu net datgene zijn dat het meeste geld opbrengt. Er moet dus een oplossing gezocht worden om dat probleem op te lossen en volgens sommige bronnen hebben ze die in Londen al gevonden.
BMI zou de vluchten overlaten aan haar (ondertussen al officiële) Star Alliance-partner Brussels Airlines. De zes slots in Heathrow zouden simpelweg worden overgedragen aan de Belgische maatschappij, waarna die hetzij zelfstandig, hetzij door een wetlease van een BMI-toestel de verbinding zou verzorgen. Dat is ongeveer de constructie die BMI momenteel al heeft lopen bij Lufthansa op vluchten vanuit Heathrow naar Berlijn Tegel; Lufthansa wetleast een vaste Airbus A319 om de vluchten uit voeren. Ook bij Swiss zal deze tactiek worden toegepast, drie van de zes nieuwe lijnvluchten tussen Heathrow en Genève worden met een BMI-toestel gevlogen.
Maar dat wordt voorlopig nog niet bevestigd door Brussels Airlines, bij monde van Geert Sciot. “Met betrekking tot de nieuwsaankondigingen van BMI van vandaag kan ik je zeggen dat we verschillende mogelijkheden bekijken maar dat er daarover nog geen enkele beslissing is genomen”. Brussels Airlines heeft dus (nog) geen intentie om zelf sinds lang weer vluchten naar Londen Heathrow uit te gaan voeren. Wellicht hebben de andere media die met dit nieuws uitpakken de persrelease van BMI verkeerd begrepen, is de suggestie. Daarin staat immers dat de vluchten tussen Londen (Heathrow niet specifiek vermeld) en Brussel nu door Brussels Airlines zullen doorgevoerd worden (dat is echter naar Gatwick).
© Serge Bailleul
Ook over de verwijdering van de twee Airbus A330’s uit de vloot is ook al veel speculatie ontstaan, maar dat is veel te voorbarig. Brussels Airlines maakte deze maand nog bekend dat ze op zoek zijn naar een betaalbare extra Airbus A330 en BMI kan voor een partner van Star Alliance én bovendien lid van dezelfde Lufthansa-groep toch een mooi prijsje maken? “Nee,” zegt Geert Sciot, “er wordt gekeken naar configuratie, leasekost, motorentype, C- en D-check evolutie, type galley, refurbishment cost en andere parameters in de keuze voor een vlootuitbreiding. Het is niet zo omdat er ergens vliegtuigen ter beschikking zijn dat we meteen beslissen om die in onze vloot te nemen”.
Avatar courtesy of Darren Wilson.
Die ontkenning van Sciot verbaast me niet. Ik denk dat het niet de bedoeling was dat BMI zou zeggen dat ze de vluchten aan SN overlaten, toch nog niet op dit moment. Ik verwacht dat SN dit eerder wou houden voor 9 december.
Het lijkt me HEEL onlogisch dat BMI over minder dan twee maanden een 6 dagelijkse route zou stopzetten en dat nu pas bekend maakt zonder dat er een alternatief zou zijn. Veel Star maatschappijen maken gebruik van BMI haar BRU-LHR vluchten en BMI zou deze laten vallen zonder alternatief en dat binnen zo’n korte periode, nee. Toch niet nu LH daar de touwtjes in handen heeft. Alle 6 de vluchten zullen voor SN misschien wat veel zijn, maar de ochtend/voormiddag vluchten en 1 avond vlucht moeten ze toch kunnen uitvoeren. In de late middag, namiddag en vroege avond zullen ze de concurrentie met BA waarschijnlijk niet aankunnen (zoals BMI nu) omdat ze dan zelf niet echt veel connecties kunnen bieden naar Afrika enzo.
Wat gebeurt er dan met de vele codeshares op die routes als SN BRU-LHR niet overneemt?
SN krijgt de slots van BMI in LHR, maar zal maar 1 of 2 dagelijkse vluchten overnemen waarschijnlijk. De ander vluchten zal BMI zelf uitvoeren maar op een manier van wet lease, officieel zijn het SN haar vluchten maar BMI vliegt ze. Officieel is dit nog niet, maar dat is wat er binnen BMI wordt gezegd.
Als de vluchten BRU-LHR gestopt zijn, hoe kan het dan dat ze nog steeds boekbaar zijn op de website van bmi?
Ik heb prijzen uitgerekend voor 23/07 & 07/08 en worden dan wel degelijk vluchten uitgevoerd.
Zijn de vluchten al weer opgestart of worden deze uitgevoerd door SN?
Dat is het nu net, BMI heeft gezegd dat het de vluchten vanaf 10 januari stillegt, maar ze zijn nog altijd te koop. Ook op de site van SN enzo.
BMI heeft nu ook trouwens de melding op de Belgische site dat ze vluchten Brussel-Londen stoppen, weggehaald. Op de Engelse site staat ze echter wel nog. Waarom kan dat niet eens op voorhand worden afgesproken? Daar zijn allianties toch voor?! Werk samen, verdorie! :glee: