Dertien jaar na de ineenstorting van Sabena heeft Brussels Airport zich meer dan eens hersteld. Op maandag 22 december werd eindelijk het absoluut passagiersrecord van 21.637.003 passagiers verbroken. Dat record dateert van het jaar 2000, toen de luchthaven dankzij de sterke home carrier Sabena nog op hopen passagiers kon rekenen. Een herstel dat dus 14 jaar heeft geduurd.
Maar zoveel jaren later is het niet meer de nationale luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor die prestaties, maar zijn het lowcostmaatschappijen zoals easyJet, Ryanair en Vueling en de maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië zoals Etihad, THAI en Jet Airways die de luchthaven mee hebben kunnen doen herstellen.
Zo is Brussels Airlines met z’n 6,5 miljoen passagiers maar goed voor zo’n 30 procent van het aantal passagiers. Jetairfly en Thomas Cook Airlines zijn goed voor zo’n 4,5 miljoen passagiers. Samen betekent dit voor de drie Belgische luchtvaartmaatschappijen dus 11 miljoen, ofwel zo’n 50 procent.
Dat is een pak minder dan in 2000 toen Sabena alleen al voor meer dan 10 miljoen passagiers zorgde. Verder waren er ook nog enkele miljoenen passagiers die te danken waren aan de andere Belgische maatschappijen zoals Virgin Express, Sobelair en City Bird. Brussels Airport zit dan wel terug aan het niveau van 2000, toch is het aandeel hiervan voor Belgische bedrijven een pak minder.
De luchthaven zag sinds de gedeeltelijke privatisering al een hoop nieuwe maatschappijen vluchten opstarten. Zo maakte niet alleen Jet Airways van Brussel haar Europese hub, maar kwamen er maatschappijen uit China, Thailand, het Midden-Oosten en Noord-Amerika bij.
Zo zijn de laatste jaren Qatar, THAI en Air Canada naar Brussel beginnen vliegen. Ook zijn er andere maatschappijen zoals United die langzaamaan uitbreiden. Zo vliegt United ondertussen al dagelijks naar Washington, Newark en Chicago.
Natuurlijk zit de toetreding van Brussels Airlines tot Star Alliance in 2009 hier voor een stuk tussen. Dat heeft zonder twijfel gezorgd voor de gestage groei van United en de komst van nieuwe Star Alliance-maatschappijen zoals Air Canada en THAI.
Brussel krijgt door de alliantie en door thuismaatschappij Brussels Airlines terug meer het elan van een echte hub in Europa te zijn, net zoals in de tijden van Sabena.
Maar ook al zit het aantal passagiers terug op een topniveau, het aantal vluchten van en naar Brussel blijft historisch laag. Ten opzichte van 2000 zijn er nu nog steeds een derde vluchten minder. Dat kom onder meer omdat de load factor per vlucht gestegen is. Per vlucht worden er dus meer passagiers vervoerd dan 14 jaar geleden.
De luchthaven van Brussel alleen is goed voor bijna een procent van het BBP van België. De toegevoegde waarde van Brussels Airport bedraagt jaarlijks zo’n 3,2 miljard euro. De luchthaven is ook een belangrijke werkgever. Zo’n 60.000 mensen zouden zowel rechtstreeks als onrechtstreeks hun job aan onze nationale luchthaven te danken hebben.
Dat het aantal passagiers op hetzelfde niveau ligt met een derde minder vluchten vind ik persoonlijk eerder geweldig nieuws. Zoals het artikel schrijft betekent het dat de load factor hoger is en grotere toestellen ingezet worden vergeleken met 2000. De impact op omwonenden is dus onomstotelijk kleiner voor een vergelijkbaar passagiersaantal en dat kan je toch alleen maar toejuichen. Bovendien zijn de toestellen tegenwoordig wel wat milieuvriendelijker en geluidsarmer dan pakweg 14 jaar geleden. En het feit dat een kleiner aandeel geconcentreerd zit bij één enkele maatschappij vind ik eerlijk gezegd ook gewoon gezond wanneer je het uit het perspectief van de luchthaven bekijkt: goede risico spreiding.
Proficiat Brussels Aiport! Nu in 2015 het record helemaal aan diggelen slaan 🙂
We zitten in een tijd dat er alleen maar meer en meer klachten komen over de luchthaven, dus het is inderdaad een goede zaak om te zien dat er grotere vliegtuigen worden ingezet met een hogere loadfactor (en dus hetzelfde aantal passagiers maar véél minder vluchten) en bovendien zijn de toestellen veel stiller geworden. Het is goed dat BRU dat ook kan aantonen met cijfermateriaal en mensen die klagen over de groei van de luchthaven, met de neus op de feiten kan drukken.
Dit laat ook ruimte om nog veel verder te groeien voordat het aantal vliegbewegingen van 2000 wordt overschreden en dat met stillere toestellen, dat is ook een goede zaak voor BRU.
Maar ook voor een aantal andere dingen is dit beter, oké sommige bedrijven op de luchthaven profiteren meer van het aantal vluchten dan van het aantal passagiers op een vlucht, maar voor BRU zelf is het alleen maar een goede zaak. Het aantal vliegbewegingen zet minder druk op de airside infrastructuur (inclusief de gates), terwijl ze wel volop inkomsten van passagiers binnen rijven (non-aeronautical revenues, die steeds belangrijker worden en niet langer alleen voor LCC luchthavens het verschil maken tussen winst of verlies). Dat de Connector als eerste komt (voor bijvoorbeeld A Pier West) komt dan soms ook wel eens op geklaag te staan, maar is perfect normaal. Betere doorstroming van passagiers (bv. met betere screeningzone, minder niveauwisselingen) en hogere inkomsten uit retail. Als nu ook die vliegbewegingen blijven volgen, dan is het tijd voor projecten als A Pier West. Maar van die vliegbewegingen moet ook wel worden opgemerkt, een deel van die daling is ook wel te wijten aan het verlies van cargo vluchten. In 2000 kwam BRU nog dicht tegen de 700.000 ton, dit jaar zal dat rond de 450.000/470.000 ofzo zijn. En dan heb je nog de niet-commerciële vluchten, geen idee hoeveel dat er waren in 2000, maar momenteel maakt dat qua aantal vliegbewegingen een groter percentage uit dan die van cargovluchten.
Het is inderdaad zeer goed nieuws dat de loadfactor omhoog is gegaan. Soms heb ik zelfs het gevoel dat Sabena meer de schijn probeerde hoog te houden dan echt rendabel proberen te zijn. Ik wil ook wel graag eens weten hoe de verhouding van vrachtvluchten staat ten opzichte van de luchthaven van Luik. Als er daar een sterke groei in vrachtverkeer is kan dat misschien de verklaring zijn voor de daling in Brussel. Ik wil wel eens weten waarom mensen überhaupt in de buurt van een drukke luchthaven gaan wonen, ook al weten ze dat vliegtuigen nu eenmaal een beetje meer lawaai maken dan muggen.