Brussels Airport overtreft recordjaar 2000

Dertien jaar na de ineenstorting van Sabena heeft Brussels Airport zich meer dan eens hersteld. Op maandag 22 december werd eindelijk het absoluut passagiersrecord van 21.637.003 passagiers verbroken. Dat record dateert van het jaar 2000, toen de luchthaven dankzij de sterke home carrier Sabena nog op hopen passagiers kon rekenen. Een herstel dat dus 14 jaar heeft geduurd.

Maar zoveel jaren later is het niet meer de nationale luchtvaartmaatschappij die verantwoordelijk is voor die prestaties, maar zijn het lowcostmaatschappijen zoals easyJet, Ryanair en Vueling en de maatschappijen uit het Midden-Oosten en Azië zoals Etihad, THAI en Jet Airways die de luchthaven mee hebben kunnen doen herstellen.

© Yannick De Bel

Zo is Brussels Airlines met z’n 6,5 miljoen passagiers maar goed voor zo’n 30 procent van het aantal passagiers. Jetairfly en Thomas Cook Airlines zijn goed voor zo’n 4,5 miljoen passagiers. Samen betekent dit voor de drie Belgische luchtvaartmaatschappijen dus 11 miljoen, ofwel zo’n 50 procent.

Dat is een pak minder dan in 2000 toen Sabena alleen al voor meer dan 10 miljoen passagiers zorgde. Verder waren er ook nog enkele miljoenen passagiers die te danken waren aan de andere Belgische maatschappijen zoals Virgin Express, Sobelair en City Bird. Brussels Airport zit dan wel terug aan het niveau van 2000, toch is het aandeel hiervan voor Belgische bedrijven een pak minder.

De luchthaven zag sinds de gedeeltelijke privatisering al een hoop nieuwe maatschappijen vluchten opstarten. Zo maakte niet alleen Jet Airways van Brussel haar Europese hub, maar kwamen er maatschappijen uit China, Thailand, het Midden-Oosten en Noord-Amerika bij.

Zo zijn de laatste jaren Qatar, THAI en Air Canada naar Brussel beginnen vliegen. Ook zijn er andere maatschappijen zoals United die langzaamaan uitbreiden. Zo vliegt United ondertussen al dagelijks naar Washington, Newark en Chicago.

© Yannick De Bel

Natuurlijk zit de toetreding van Brussels Airlines tot Star Alliance in 2009 hier voor een stuk tussen. Dat heeft zonder twijfel gezorgd voor de gestage groei van United en de komst van nieuwe Star Alliance-maatschappijen zoals Air Canada en THAI.

Brussel krijgt door de alliantie en door thuismaatschappij Brussels Airlines terug meer het elan van een echte hub in Europa te zijn, net zoals in de tijden van Sabena.

Maar ook al zit het aantal passagiers terug op een topniveau, het aantal vluchten van en naar Brussel blijft historisch laag. Ten opzichte van 2000 zijn er nu nog steeds een derde vluchten minder. Dat kom onder meer omdat de load factor per vlucht gestegen is. Per vlucht worden er dus meer passagiers vervoerd dan 14 jaar geleden.

De luchthaven van Brussel alleen is goed voor bijna een procent van het BBP van België. De toegevoegde waarde van Brussels Airport bedraagt jaarlijks zo’n 3,2 miljard euro. De luchthaven is ook een belangrijke werkgever. Zo’n 60.000 mensen zouden zowel rechtstreeks als onrechtstreeks hun job aan onze nationale luchthaven te danken hebben.