Etihad Airways onthulde donderdagmiddag op de luchthaven van Abu Dhabi haar eerste Airbus A380 en Boeing 787 Dreamliner. Etihad heeft in totaal 10 A380’s en 71 Dreamliners besteld en zowel aan de binnenkant als de buitenkant zijn beiden indrukwekkende toestellen. Vooral de binnenkant is revolutionair en dat is ook exact waar Etihad zich op wil focussen: luxe en comfort.
Etihad-topman James Hogan: “We zijn tijdens verschillende sessies in gesprek gegaan met reizigers in Londen, Sydney, New York en Parijs, bestemmingen waaraan we veel waarde hechten. Tijdens de gesprekken hebben we onderzocht en ontdekt waar de reiziger echt behoefte aan heeft, om vliegen op een andere manier te ervaren dan men tot op heden gewend was.”
Etihad moet het op zijn routes opnemen tegen grote concurrent Emirates. Beide maatschappijen zullen tegen elkaar opbieden om de gunst van de passagiers, waarbij Etihad nadrukkelijk focust op kwaliteit en zich wil profileren als Best in Class carrier.
In beide toestellen is het eerste wat opvalt de ruimte die gecreëerd is alsook de indrukkende luxe. De first en business class zijn voorzien van alle denkbare comfort, waarbij in de A380 zelfs twee appartementen geïnstalleerd zijn die de naam The Residence gekregen hebben.
Wanneer men een appartement wil huren betaalt men voor het volledige appartement, ongeacht het aantal personen. Of er dus één of twee personen plaatsnemen maakt voor de prijs niet uit. Voor een enkele vlucht van Abu Dhabi naar Londen in The Residence betaal je al snel rond de 20.000 dollar, iets meer dus als 16.000 euro. Daarmee wordt dit het duurste ticket op de markt. The Residence is voorzien van een eigen slaapkamer, douche en een kleine woonkamer. Natuurlijk is dat alles voorzien van alle denkbare luxe en comfort.
Ook de first class in zowel de A380 als B787 is bijzonder indrukwekkend. De zetels vormen een persoonlijke leefruimte voor de passagier en kunnen omgebouwd worden tot een kleine slaapkamer. Alles is ruim, zelfs de toiletten in de first class zijn bijna twee maal zo groot als die van de meeste maatschappijen. In tegenstelling tot wat vaker gebeurd bij luchtvaartmaatschappijen wordt er bij Etihad gefocust op maximaal comfort en privacy waardoor de stoelen zo geplaatst worden dat er meer ruimte voorzien wordt.
Vanaf 27 december zal de Airbus A380 worden ingezet op de route van Abu Dhabi naar Londen Heathrow. Verwacht wordt dat de Boeing 787-9 Dreamliner pas op 1 februari in gebruik wordt genomen op de route naar het Duitse Düsseldorf, de thuisbasis van ‘equity partner’ airberlin. Zowel de A380 als de 787 Dreamliner zijn voorzien van de nieuwe livery van Etihad en deze kleuren en patronen komen ook terug in de nieuwe uniformen die het cabinepersoneel draagt.
Etihad Airways is ondertussen de dertiende maatschappij die de A380 in gebruik neemt en het is de 150ste A380 die van de band is gerold. Het toestel van Etihad kan 498 passagiers vervoeren, verdeeld over vier leefruimtes in het vliegtuig: The Residence met 4 VIP-gasten, negen passagiers in de ‘First Apartments’, 70 in de ‘Business Studio’ en 417 in ‘Economy SmartSeats’. De meest recente generatie van inflight-entertainmentsystemen en het luxueuze Etihad-interieur zorgen voor een ‘uitzonderlijke reiservaring voor de passagier’. Verwacht wordt dat tegen het einde van 2015 de vloot van Etihad Airways zal bestaan uit vijf A380’s.
Hopen nu dat ze nog meer A380 bestellen en hun nieuwe logo ziet er keigoed uit
Het is wel duidelijk dat ze met dat nieuwe logo hun vliegtuigen zoveel mogelijk de uitstraling wilden geven van een privévliegtuig
Hun logo is nog altijd hetzelfde, het is gewoon een nieuwe paint waarbij het tail design veranderd is. Maar ja het ziet er wel goed uit inderdaad. Of het de uitstraling van een privévliegtuig moeten voorstellen? Naar mijn mening straalt de paint van quasi alle privéjets (met een paar uitzonderingen) weinig uit, wat weinigzeggende vormen/lijnen. Als je er naar googled kan je een hele bijna filosofische uitleg vinden van deze nieuwe paint en waarom net die vormen en kleuren enzo. Maar het komt er vooral op neer dat het klasse moet uitstralen en dat doet het naar mijn mening ook. Misschien bedoel je dat met dat van een privévliegtuig, maar dat ligt dan misschien aan mij, maar dat vind ik vaak net zowat de saaiste, minst zeggende paints die er bestaan :p
Of ze meer A380’s gaan bestellen? Ik zou zeggen van niet, als ze het wel doen is het puur een kwestie van prestige (sowieso de reden nummer 1 dat Qatar Airways en Etihad de A380 hebben besteld, net als bijvoorbeeld Korean Air, Thai, Malaysian, etc. en de reden waarom Emirates er zoveel heeft besteld, ze vliegen ze nog liever half leeg dan toe te geven dat ze te groot zijn een bepaalde route).