Lufthansa wil besparen: smallere rijen, kleinere zitplaatsen,… Kortom: meer passagiers en minder ruimte. Lufthansa maakt pijnlijk duidelijk dat hun huidige strategie niet werkt, althans niet goed genoeg.
– Minder ruimte, minder service –
Wij nemen enkele elementen uit het business model van low-cost maatschappijen
vice-CEO Christoph Franz
Lufthansa reizigers die binnen Europa vliegen zullen zich in de toekomst moeten aanpassen. Zo zullen er meer stoelen in een cabine geplaatst worden en de rugleuningen dunner gemaakt worden. Het aanbod van hapjes, snacks en drank -afhankelijk van de vlucht- zal volledig herzien worden. De huidige regeling maakt de vlucht qua planning erg ingewikkeld en erg duur, aldus Lufthansa.
De Duitse carrier geeft ook toe dat ze een groot aantal passagiers hebben verloren aan low-cost maatschappijen zoals Ryanair en Air Berlin.
“Lufthansa moet zich terug concentreren op haar thuishaven Duitsland.
Het kan niet goed zijn dat wij met veel kracht en bestuurlijke capaciteit de ene of de andere buitenlandse markt winnen, zoals Zwitserland (Swiss) of Oostenrijk (Austrian) wanneer we belangrijke delen van onze binnenlandse markt verliezen”, aldus vice-CEO Christoph Franz.
© cpa; In de toekomst zullen de stewards minder werk hebben.
Lufthansa geeft ook aan dat de economische en financiële crisis, zwakke vraag en grote druk op de prijzen dwingende factoren zijn. Het is veel moeilijker geworden om een operationele winst te behalen. De jaarlijkse kosten moeten worden verlaagd met een miljard euro.
Lijkt me geen goed idee. Dit is één van de enige redenen waarom mensen nog kiezen om met Lufthansa te vliegen. Zo verliezen ze veel van hun charme.
Mij lijkt het wel een goed idee, LH levert gewoon heel veel service binnelands en intra-Europa. Meer dan voor vele passagiers nodig is. Vooral op de binnenlandse markt kunnen de passagiers het echt wel zonder die dure service. En zelfs dan nog zal LH goed blijven.
Wat die extra stoelen (dus minder comfort) betreft ga ik niet akkoord.
ik volg Sam in zijn opinie. Het is nu hét moment dat een maatschappij zich met een eigen identiteit moet binden. De crisis is ‘bijna’ voorbij en je krijgt sowieso een resem nieuwe (zaken)klanten. Waarom zou een passagier meer betalen voor Lufthansa met een service van Ryanair? Lufthansa wil de prijs drukken en inboeten op kwaliteit, maar waar onderscheid de maatschappij zich dan van de rest? Trouwens, het ombouwen van al die toestellen kost ook een aardig duitje. Kan je beter je oude toestellen vervangen door nieuwe, zuinigere toestellen. Dat zal op langere termijn meer renderen denk ik.
Voor een groot deel ben ik wel akkoord met jullie, maar ik begrijp LH wel. Ondanks dat de economie aan het verbeteren is gaat de luchtvaart nog een heel moeilijke winter tegemoet en dan doen maatschappijen er alles aan om kosten te besparen. Maar ik heb gehoord dat AF/KLM net haar service wil verhogen, dus daar maakt LH een fout, een grote fout.
Nu we zullen wel zien wat de gevolgen gaan zijn en ik hoop dat het in het voordeel van LH gaat zijn.
De toekomst zal uitwijzen wie gelijk had…AF/KL of LH. Objectief gezien kan ik niet anders dan het een zijn met David en Sam. Chauvinistisch gezien ben ik natuurlijk eerder voor LH dan AF/KL.
Wait and see.
De jaarlijkse kosten moeten worden verlaagd met een miljard euro? Dan zijn ze toch verplicht om hun charme te laten vallen. En [b][q]voorlopig[/q][/b] mee te gaan met airberlin of andere lowkost-maatschappijen e.