Lufthansa werkt aan low-cost model

Lufthansa wil besparen: smallere rijen, kleinere zitplaatsen,… Kortom: meer passagiers en minder ruimte. Lufthansa maakt pijnlijk duidelijk dat hun huidige strategie niet werkt, althans niet goed genoeg.

– Minder ruimte, minder service –

Wij nemen enkele elementen uit het business model van low-cost maatschappijen

vice-CEO Christoph Franz

Lufthansa reizigers die binnen Europa vliegen zullen zich in de toekomst moeten aanpassen. Zo zullen er meer stoelen in een cabine geplaatst worden en de rugleuningen dunner gemaakt worden. Het aanbod van hapjes, snacks en drank -afhankelijk van de vlucht- zal volledig herzien worden. De huidige regeling maakt de vlucht qua planning erg ingewikkeld en erg duur, aldus Lufthansa.
De Duitse carrier geeft ook toe dat ze een groot aantal passagiers hebben verloren aan low-cost maatschappijen zoals Ryanair en Air Berlin.
“Lufthansa moet zich terug concentreren op haar thuishaven Duitsland.
Het kan niet goed zijn dat wij met veel kracht en bestuurlijke capaciteit de ene of de andere buitenlandse markt winnen, zoals Zwitserland (Swiss) of Oostenrijk (Austrian) wanneer we belangrijke delen van onze binnenlandse markt verliezen”
, aldus vice-CEO Christoph Franz.


© cpa; In de toekomst zullen de stewards minder werk hebben.

Lufthansa geeft ook aan dat de economische en financiële crisis, zwakke vraag en grote druk op de prijzen dwingende factoren zijn. Het is veel moeilijker geworden om een operationele winst te behalen. De jaarlijkse kosten moeten worden verlaagd met een miljard euro.