Jetairfly installeert Split Scimitar Winglets

Deze week zal een eerste B737-800 van Jetairfly in Brussel landen met de nieuwe ‘Split Scimitar Winglets’. Dit nieuwe type winglet is een verbetering van de klassieke winglets op o.a. de 737-toestellen. Behalve een verticale zijde aan de bovenkant van de vleugels is er bij dit type ook nog een kleinere aan de onderkant, dat het brandstofverbruik nog verder doet dalen. OO-JAX is het eerste toestel dat met de nieuwe winglets wordt uitgerust.

De Split Scimitar Winglets kwamen begin 2014 in commercieel gebruik en zijn efficiënter dan de bestaande winglets op de B737’s. Die zorgen voor een betere liftverdeling van de vleugel en minder weerstand doordat ze de cirkelvormige vortices die ontstaan aan de uiteindes van de vleugels vermindert. Deze ontstaan door de drukverschillen van de boven- en onderkant van de vleugel. De Split Scimitar Winglets zijn nog efficiënter en vergroten ook nog meer het fictieve vleugeloppervlak, wat de lift van de vleugel ten goede komt.

Bovenaan een vleugel van de 737 zonder winglets en onderaan één met. De cirkelvormige vortices zijn sterk afgenomen.

Jetairfly zal in totaal tien B737-800’s met deze nieuwe winglets uitrusten, goed voor een investering van 2,5 miljoen euro. Maar die investering haalt de maatschappij er uit. Het brandstofverbruik daalt per vlucht met zo’n 1,6 tot 2,2 procent naargelang de lengte van de vlucht.

De klassieke winglets waren al goed voor een brandstofbesparing van zo’n 5 procent per vlucht en nu komt daar nog eens ongeveer twee procent bij. Alles samen zou Jetairfly hiermee op jaarbasis 2.000 ton aan brandstof kunnen besparen.

© Yannick De Bel – Zustermaatschappij Arkefly heeft al enkele toestellen in de vloot met deze winglets.

Het eerste toestel, de OO-JAX, kreeg de nieuwe winglets in het Roemeense Bacau, waar het toestel voor onderhoud is. Het installeren van de winglets gebeurt tijdens regulier gepland onderhoud van het toestel en duurt in totaal zo’n 7 dagen. Het volgende toestel dat naar Roemenië zal vertrekken voor onderhoud en installatie is de OO-JAU.