Air India: slechts twee winstgevende internationale routes

De nationale luchtvaartmaatschappij heeft in het laatste financiële boekjaar (dat eindigde op 31 maart, red.) geld verloren op 57 van haar in totaal 59 internationale routes. De geldelijke verliezen die daarmee gepaard gingen, liepen op tot ruim 550 miljoen euro. Dat blijkt uit een intern “Route Economics“-rapport dat de website Bangalore Aviation kon inkijken. In tegenstelling tot haar privé-concurrent Jet Airways (waar de winst van de internationale vluchten het verlies op het binnenlandse netwerk goedmaken), zijn de internationale routes van Air India goed voor 80 procent van de totale verliezen.

Op 32 van die 59 internationale routes (ongeveer 55 procent) konden de inkomsten van ticketverkoop niet eens de direct operationele kosten zoals lonen van personeel, landingsrechten, hotelovernachtingen of brandstof dekken, zo blijkt uit het dramatische rapport. Behalve die kosten heeft Air India ook nog een staatslening van bijna 5 miljard euro af te betalen en moeten onder meer ook toestellen en onderhoud, onkosten, afhandeling en grondpersoneel betaald worden.

Volgens een Indiase luchtvaartconsultant rekenen grote maatschappijen doorgaans op een periode van twee jaar vooraleer een nieuw opgestarte (internationale) verbinding break-even draait. Een jaar later zou de route al winst moeten maken. Voldoet de route niet aan deze verwachtingen worden er maatregelen genomen en bestaat de kans dat ze geschrapt wordt. Bij lagekostenmaatschappijen wordt dezelfde tactiek toegepast, maar dan nog agressiever. Bij Air India wordt ze echter absoluut niet toegepast.


© Ian Schofield – airliners.net

De slechte leerlingen
De grootste verliezen worden gemaakt op de route tussen Ahmedabad en Newark (New York). Vlucht AI144/191 stond vorig jaar in voor een negatief resultaat van 60 miljoen euro. Dat is verrassend, want de gemiddelde bezettingsgraad lag op 74 procent, wat normaal een behoorlijk resultaat zou moeten geven. Uitgerekend maakt de luchtvaartmaatschappij per passagier die ze over de route transporteerde een verlies van 325 euro. Deze vlucht is goed voor elf procent van totale internationale verliezen.

Ondanks de bezettingsgraad van 72 procent op de vluchten tussen Mumbai/New Delhi en New York (AI101/102), maakte ook deze vlucht vorig jaar 47 miljoen euro verlies (8,7 procent van de totale verliespost). Op de route Ahmedabad/Mumbai-Londen (AI131/130) schoot Air India bijna 34 miljoen euro in. Daar bedroeg de bezettingsgraad een nog steeds respectabele 69 procent. Het elimineren van deze drie verbindingen zou de luchtvaartmaatschappij meer dan een kwart (140 miljoen euro) van de verliezen besparen.

© Royal S. King – airliners.net

Nog niet eens de brandstof
Zelfs op de prestigieuze route tussen New Delhi en Sydney/Melbourne (AI301/302) – die nota bene uitgevoerd worden door de uiterst efficiënte Boeing 787-8 Dreamliner – werd gedurende de eerste negen maanden een verlies van bijna 10 miljoen euro geleden. De maand maart 2014 is op zichzelf al goed voor de helft van dat bedrag. In die maand werd er zo weinig omzet op gehaald dat ze niet eens de kosten voor de brandstof konden goedmaken (2,8 t.o.v. 3,3 miljoen).

De enige twee winstgevende routes zijn verrassend genoeg die tussen Varanasi en Katmandu (Nepal) enerzijds en die tussen Calcutta en Yangon (Myanmar) anderzijds. De teleurstellende bezettingsgraad van 43 procent toont nog maar eens aan dat yield (winst per passagier, red) veel belangrijker is dan het aantal passagiers om een vlucht winstgevend te laten zijn.