Brussels Airport verspreidde het nieuws vorige maand al maar nu komt het nieuws ook officieel van de maatschappij zelf in een persbericht: Qatar Airways Cargo zal vanaf 1 oktober beginnen te vliegen op Brussel met A330F’s. Brussel is daarmee samen met Shanghai een van de twee nieuwe bestemmingen van de vrachtafdeling van Qatar Airways.
De vier wekelijkse vluchten zullen op woensdag en zondag telkens via Entebbe, Oeganda worden uitgevoerd en op maandag en vrijdag via het Keniaanse Nairobi. Qatar Cargo zal met deze vrachtroutes voornamelijk farmaceutische producten, auto-onderdelen en medische apparatuur vanuit Brussel vervoeren. Maar ook bederfbare producten zoals groenten en fruit zal onderdeel uitmaken van de lading van en naar Brussel.
De nieuwe vluchten naar Shanghai zullen drie keer per week vanuit Doha worden uitgevoerd en dit non-stop met de B777F’s.
“We zijn verheugd om vrachtdiensten naar deze twee belangrijke steden op te starten. De nieuwe diensten van Qatar Airways Cargo zullen nieuwe mogelijkheden bieden voor bedrijven, vooral voor de farmaceutische sector in deze twee landen,” zegt Ulrich Ogiermann, Qatar Airways Chief Officer Cargo.
De vloot van Qatar Airways Cargo bestaat uit drie A330F’s en zes B777F’s. Daarmee vliegt Qatar wereldwijd naar zo’n 40 bestemmingen vanaf Doha.
Ze willen dus belgische producten verkopen aan kenya en oeganda en dat tegen een verlaagde prijs waarschijnlijk.
Vervoer van versproducten (fruit, bloemen, etc.) uit Afrika naar Europa. Anderzijds Belgische goederen naar zowel Afrika als het Midden-Oosten (niet alleen Kenia of Oeganda). Het gaat niet om het zelf verkopen van die goederen, dat gebeurd al, QR Cargo faciliteert het transport van die goederen. En ook dat is niet nieuw, dat doen ze op dit moment gewoon via Luik, maar ze zijn er van overtuigd dat ze hun klanten beter/efficiënter kunnen bedienen vanuit BRU. Zeker nu IATA en BRU samenwerken aan een pilootproject in de certificering van de luchthaven en bedrijven die actief zijn in het vervoer van temperatuurgevoelige farmaceutische goederen. Dat is een tak in het vrachtvervoer waar vaak hogere winstmarges te behalen zijn, maar wel grote specialisatie vereist vanwege de strenge eisen voor dat soort goederen. Voor Brussels Airlines en Finnair Cargo is dit al één van hun belangrijkste vrachtsectoren waarin ze actief zijn in Brussel (zij zijn ook de twee ‘airline partners’ in het certificeringsprogramma van IATA).