Tot 200 Boeing 737 MAX voor Ryanair

Ryanair en Boeing maakten vandaag (8 september) op een gezamenlijk ingeroepen persconferentie in New York bekend dat ze een overeenkomst hebben gesloten voor 200 Boeing 737 MAX-toestellen. Het gaat om 100 vaste bestellingen en evenveel opties, een deal die naar verluidt zo’n 22 miljard dollar (17 miljard euro, nvdr) waard is. Hierdoor wordt de Ierse lagekostenmaatschappij de grootste klant voor het nieuwe type.

De vliegtuigen zullen worden uitgerust met 197 zitjes, dat zijn er 8 meer dan de huidige Boeing 737-800’s waar Ryanair op dit moment gebruik van maakt. Dit gegeven, samen met de nieuwe LEAP-1B-motoren van CFM en de andere aërodynamische verbeteringen, zorgt volgens de Ieren voor een brandstofbesparing van 18 procent. Die besparing wil de maatschappij doorrekenen aan de klanten, waardoor ze nog goedkopere tickets hoopt te verkopen. Tegen 2024 – wanneer alle MAX-toestellen afgeleverd moeten zijn – wil Ryanair 150 miljoen passagiers per jaar vervoeren (tegenover 82 miljoen in 2014).

© Boeing

Voor de passagiers verandert er ook één en ander. Zoals vermeld zullen de toestellen (die dezelfde afmetingen hebben als de huidige 737-800’s) negen extra zetels tellen. Daarvoor werden nieuwe slimline zetels ontwikkeld, zodat de ruimte aan boord toch nagenoeg hetzelfde blijft. Ryanair spreekt zelf over een seat pitch van meer dan 30″ (ruim 76cm). Anderzijds zal de maatschappij wel het Boeing Sky Interior installeren, om de passagiers een ruimer gevoel te geven. Onbevestigde bronnen spreken ook over het verwijderen van alle gele accenten in de cabine, zodat er het ‘rustige’ blauw en wit over zal blijven.

De nieuwe overeenkomst werd ondertekend één dag voor Ryanair de eerste van haar 180 nieuwe Boeing 737-800’s uit een eerdere bestelling in ontvangst neemt. De huidige order zal de vloot kunnen laten groeien van 304 naar 420 toestellen (er worden dus een zestigtal vliegtuigen teruggegeven aan de leasingmaatschappij, nvdr) . De Ierse luchtvaartmaatschappij hoopt hierdoor haar passagiersaantallen op te krikken van 82 miljoen in 2014 naar 112 miljoen tegen 2019. Na de levering van de MAX-toestellen, zal de vloot tussen 2019 en 2024 aangroeien tot 520 vliegtuigen. De vliegtuigen kregen trouwens de naam “Boeing 737 MAX 200” mee, verwijzend naar de aangepaste maximumcapaciteit van bijna 200 zetels.