Nieuwe tegenslag voor Bombardier CSeries

Braathens Aviation heeft afgezien van haar rol als launch customer voor de Bombardier CSeries CS100. Los van het feit dat het in het algemeen erg stil blijft rond dit project van Bombardier, is deze ontwikkeling een nieuwe tegenslag voor de constructeur. Daar komt nog eens bovenop dat Braathens niet enkel afziet van haar rol als launch customer, maar tevens bekijkt of de geplaatste bestelling wel behouden wordt. Er wordt nog niet meteen gesproken over een annulering, maar het bedrijf zou wel al andere aanpassingen aan het leveringsschema van haar tien bestelde toestellen aan het onderzoeken zijn. Wat deze aanpassingen mogelijks kunnen inhouden is nog niet bekend.


© Bombardier

Motorstoring

Nadat op 29 mei dit jaar tijdens grondtesten met een testtoestel een motor (Pratt & Whitney) ontplofte die werd vernield door de daarop volgende brand, staan alle vier testtoestellen geparkeerd en ligt het testvluchtprogramma nog steeds stil. De heropstart van testvluchten wordt volgens de constructeur verwacht binnen enkele weken. Doordat het programma zo’n drie tot vier maanden zal hebben stilgelegen is het hoogst onwaarschijnlijk dat de introductie van het nieuwe toestel nog zal plaats vinden in het eerste kwartaal van volgend jaar. Een introductie naar het einde van 2015 toe lijkt realistischer.

Voor Braathens betekent deze vertraging en een opnieuw uitgestelde introductie van het CSeries programma de druppel. Het bedrijf zegt er nog maar weinig vertrouwen in te hebben dat het toestel tijdig zal worden geïntroduceerd, laat staan in de tweede helft van 2015 klaar zal zijn. Het bedrijf ziet zich genoodzaakt haar elf Avro RJ85’s en RJ100’s langer operationeel te houden. De bestelde CSeries waren immers bedoeld om de Avro-vloot van Malmö Aviation te moderniseren.


© Bombardier

Braathens, Lufthansa, Swiss…

Niet enkel Braathens ziet zich hiertoe genoodzaakt. Ook Lufthansa, die de CSeries bestelde ter vervanging van de vloot Avro RJ100’s van Swiss International Air Lines, zal haar Avro’s langer operationeel houden. De leveringen van de CSeries aan Swiss waren specifiek gepland op de momenten waarop de Avro-vloot stelselmatig uit dienst werd gesteld. De bijkomende kosten die gepaard gaan met het langer operationeel houden van de Avro’s wil de maatschappij deels op rekening van Bombardier zien opgenomen worden. Of dit werkelijk zal gebeuren is nog maar de vraag. Daarnaast maakt Lufthansa ook heel duidelijk dat het er niet in voorzag noch voorziet als launch customer te dienen voor de CSeries.

Afgelopen weekend daalden de aandelen van Bombardier door dit nieuws met 3,2% naar een waarde van C$3,66, de grootste daling in één dag sinds de val van de aandelen op 15 mei.

Avatar courtesy by Peter Tsagaris