MH370 en MH17 ramp voor Malaysia Airlines

Op vier maanden tijd verloor Malaysia Airlines twee B777-200’s en stierven er bij de crash van MH370 en MH17 maar liefst 537 inzittenden. Terwijl vlucht MH370 het grootste luchtvaartmysterie ooit is, is het ongezien dat een luchtvaartmaatschappij op zo’n korte tijd twee zware crashes met meer dan vijfhonderd doden moet verwerken. Een ramp voor Malaysia Airlines dat aan de afgrond bengelt.

Op 8 maart van dit jaar verdwijnt vlucht MH370 spoorloos van de radar met 239 inzittenden. Omdat de vlucht onderweg was van Kuala Lumpur naar Peking bestond het grootste deel van dat aantal passagiers uit Chinezen, 153 om precies te zijn. Desondanks dat de oorzaak van die crash nog altijd onbekend is, zag de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië het aantal boekingen dalen.

De korte termijngevolgen voor Malaysia Airlines waren dan ook voelbaar. De reputatieschade die de maatschappij opliep zorgde ervoor dat het aantal boekingen opvallend terugviel. Vooral in China was de terugval het grootst. Een logische verklaring omdat meer dan de helft van de passagiers Chinezen waren. De boekingen uit China vielen de eerste twee maanden van de verdwijning met zo’n 60 procent terug.

En dat terwijl de maatschappij financieel het al jaren slecht doet. Vorig jaar leed Malaysia een verlies van 356 miljloen dollar, een verdrievoudiging ten opzichte van het verlies in 2012. En ook de jaren voordien kende Malaysia enkel maar verliezen waardoor de verliezen van 2011 tot 2013 zich samen opstapelden tot meer dan 1,3 miljard dollar.

Malaysia Airlines is voor 69 procent in handen van de Maleisische regering. Malaysia kent zware concurrentie op onder andere de binnenlandse Maleisische markt door lowcostmaatschappijen zoals Air Asia. De kostenstructuur van de maatschappij is hoog en is daarom helemaal niet concurrentieel ten opzichte van deze lowcostmaatschappijen. Daardoor bevindt Malaysia zich in moeilijke tijden.


© Konstantin von Wedelstaedt – Het toestel dat ooit deze beroemde blauwe paint droeg, raakte verloren in de crash van MH17.

En alsof het niet erger kan, is er nu de crash van MH17. Weer komt het merk Malaysia Airlines wereldwijd negatief in de media en ook al lijkt het erop dat MH17 is neergeschoten en weinig of geen schuld aan de maatschappij kan verweten worden, heeft de crash een negatieve invloed op het imago van Malaysia. Voor sommige mensen is het onbegrijpelijk dat een commerciële vlucht boven ‘oorlogsgebied’ wordt toegelaten. Maar het luchtruim werd tot gisteren nog altijd veilig bevonden en tientallen vluchten per dag tussen Europa en Azië maken gebruik van deze route.

Op korte termijn waren de gevolgen van de crash van MH370 voelbaar en nu komt er nog een tweede zware crash bij. Wellicht zal deze crash toch op één of andere manier gevolgen hebben voor Malaysia en ook op lange termijn zullen beide vluchten niet snel vergeten worden. Het merk Malaysia Airlines krijgt daardoor een negatieve bijklank voor vele mensen, iets waar de maatschappij zelf weinig aan kan doen en wat het voortbestaan van de maatschappij enkel maar onzekerder maakt.

En buiten de imagoschade is er natuurlijk ook nog de financiële schade. Op vier maanden tijd verloor Malaysia twee langeafstandstoestellen, die zeker in het geval van MH370 voor moeilijke verzekeringskwesties zorgt. Daarnaast lopen ook de kosten voor de zoektocht naar MH370 tot in de tientallen miljoenen op, een rekening die aan het einde van de rit ook (deels) aan Malaysia zal worden doorgeschoven.