De drie Golfmaatschappijen in Brussel

Vanaf september is het dan zover: de drie grote Golfmaatschappijen Etihad Airways, Qatar Airways en Emirates zullen dan samen actief zijn op Brussels Airport. Na bijna 9 jaar na de komst van Etihad Airways naar Brussel voegt Emirates als laatste grote golfmaatschappij Brussel toe aan haar netwerk. Samen zullen de drie maatschappijen wekelijks 22 vluchten uitvoeren naar de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar. Een serieus aanbod voor de Belgische markt en ook meteen stevige concurrentie voor Etihad en Qatar Airways die al actief zijn in Brussel.

De eerste strijkt neer
Toen het piepjonge Etihad Airways in 2005 aankondigde om vanaf oktober de route Abu Dhabi-Brussel-Toronto op te starten, was de maatschappij de eerste uit de Golfregio om dat te doen. Qatar Airways en Emirates waren nog lang zo groot niet als vandaag.

Etihad vloog toen net als nu ook met A330’s naar Brussel. Maar de vlucht vanuit Abu Dhabi stopte hier niet maar ging verder naar Toronto in Canada. Dat gebeurde toen in samenwerking met SN Brussels Airlines.

Het is pas toen de maatschappij de route Abu Dhabi – Toronto non-stop met haar B777’s opstartte, dat er een einde kwam aan de Toronto-vlucht langs Brussel. Etihad Airways bleef nadien wel actief op de sector naar Abu Dhabi en vliegt dit jaar dus al 9 jaar op Brussel.

Gedurende deze periode kende Etihad Airways geen naburige concurrentie. Maar daar kwam uiteindelijk een einde aan toen Qatar Airways in 2010 een grootschalige expansie aankondigde met onder andere ook een handvol nieuwe Europese bestemmingen, waaronder Brussel.

Sinds januari 2011 is de maatschappij actief tussen Doha en Brussel en dat met A330-toestellen. Sinds december werd die A330 vervangen door een dagelijkse B787.


©Yannick De Bel

En nu komt daar dus Emirates als derde Golfmaatschappij bij. Met een grote Europese dekking was Brussel één van de laatste grote Europese hoofdsteden waar Emirates nog niet op vloog.

Op nog geen tien jaar tijd is er dus met de drie maatschappijen een serieuze capaciteitsuitbreiding gekomen in Brussel op routes naar het Midden-Oosten en onrechtstreeks ook naar Azië.

Capaciteitsuitbreiding naar het oosten
De 22 vluchten van de drie maatschappijen gecombineerd zijn goed voor een wekelijkse capaciteit van 11.440 zetels  in beide richtingen, dus zowel van als naar Brussel. Met de komst van Emirates neemt het aanbod naar de Golf vanuit Brussel met zo’n 48 procent toe. Vanaf 5 september biedt Etihad wekelijks zo’n 4.160 zetels aan, Qatar Airways 3.556 en Emirates 3.724. (cijfers gebaseerd op gebruik van huidige en geplande configuratie toestellen) En die moeten natuurlijk gevuld geraken.

Want vanwaar komen al die passagiers? De maatschappijen, met name Qatar Airways en Etihad, rekenen voornamelijk op transferpassagiers die tussen Europa en Azië reizen en dus gebruik maken van één van de drie hubs in Doha, Abu Dhabi of Dubai. Terwijl Dubai economisch gezien nog een belangrijke bestemming is voor zakenreizigers en zelfs toeristen, is dat voor steden als Doha en Abu Dhabi een pak minder.

Emirates kan dus op een sterkere O&D-trafiek (passagiers met vertrek- of eindpunt Dubai) rekenen dan de twee andere maatschappijen. Dat bewijst ook de aanwezigheid van Europese luchtvaartmaatschappijen op de drie luchthavens.  Doha moet het maar met een 4-tal Europese maatschappijen stellen, Abu Dhabi met een 9-tal maar Dubai kan rekenen op een goede 20-tal Europese maatschappijen.

De Golfmaatschappijen zijn vooral in trek vanwege hun uitgebreid netwerk in Europa, Azië en Oceanië, hun goede service (Qatar Airways is als enige een ‘5-star airline’ volgens Skytrax) en hun concurrentiële prijs.

Vliegen met één van de drie maatschappijen is vaak soms de goedkopere optie richting Azië en de netwerken van de drie zijn ook redelijk goed overlappend. Een van de grote uitzonderingen is Nieuw-Zeeland, waar enkel Emirates naartoe vliegt en dat zelfs dagelijks met 3 A380’s via Australië.


©Yannick De Bel

Emirates met de B777-200 ‘Long Range’
Emirates is momenteel de enige maatschappij van de drie die een first class zal aanbieden. Op de B777-200LR’s zijn telkens 8 suites aanwezig vooraan in het toestel. Verder zijn er 42 lie flat beds in business class en dan nog 216 stoeltjes in economy. Qatar Airways en Etihad Airways bieden momenteel enkel maar economy en business class aan (ook met lie flat beds).

Emirates zet voorlopig de kleinere B777’s in in plaats van de grote B777-300’s. Van de B777-200LR’s heeft Emirates er maar tien in de vloot. De maatschappij bestelde die tijdens de Dubai Air Show van 2005 en waren voornamelijk bedoeld voor de ultralange routes naar de westkust van de Verenigde Staten met bestemmingen zoals Los Angeles.

De Long Range- versie van de B777-200 heeft namelijk een hoger MTOW (Maximum Takeoff Weight) en er kunnen optioneel drie extra fuel tanks geïnstalleerd worden om een hoger bereik te bekomen. Maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van vrachtcapaciteit.

Maar nu Emirates onder meer de A380’s op de langere routes zoals naar Los Angeles inzet, hebben de B777-200LR’s van de maatschappij eigenlijk hun doel voorbijgestreefd. Emirates zet het type momenteel in op een variatie aan routes, waaronder ook kortere routes in het Midden-Oosten die een kleinere capaciteit dan de B777-300’s kunnen gebruiken.

Wellicht zal Brussel op termijn de grotere B777-300 over de vloer krijgen. Op de A380’s van de maatschappij die ze op verschillende Europese routes inzet (zoals Amsterdam of bv. recentelijk ook Barcelona) moeten we niet snel hopen. Brussels Airport is niet geschikt om toestellen van dergelijk formaat te ontvangen.

Invloed Emirates in Brussel
Maar welke invloed zal de komst van Emirates naar Brussel hebben? Wellicht zal de maatschappij kunnen rekenen op passagiers die tot nu toe vanaf andere luchthavens vlogen waar de maatschappij actief is zoals Amsterdam of Düsseldorf. Die passagiers zullen vanaf 5 september vanaf Brussel gebruik kunnen maken van het uitgebreide netwerk van Emirates.

Maar dat zal niet de enige verschuiving zijn. Uiteraard zal Emirates ook passagiers wegnemen van Qatar Airways en Etihad. En het is dan ook maar de vraag of Brussel drie van deze maatschappijen aankan, de toekomst zal dat moeten uitwijzen.

Maar de komst van een grote speler zoals Emirates heeft ook zijn invloed op andere actieve maatschappijen of potentieel toekomstige maatschappijen. Zo kunnen we bijvoorbeeld denken aan THAI Airways dat sinds november 2011 naar Bangkok vliegt.

Maar ook andere maatschappijen zullen misschien twee keer nadenken om een route naar Brussel op te starten. Denk maar aan Singapore Airlines dat ten tijde van Sabena naar Brussel vloog.


©Yannick De Bel

En ook voor maatschappijen zoals Lufthansa is zo’n komst natuurlijk ook niet iets waarop gewacht wordt. Lufthansa voert tussen Brussel en Frankfurt en München een hoop dagelijkse vluchten uit. Die zijn vooral bedoeld voor de transferpassagiers die vanaf beide hubs op het langeafstandsnetwerk van Lufthansa overstappen, en daar kan Emirates misschien ook wat van wegsnoepen. Maar uiteindelijk zijn het wel Qatar Airways en Etihad die de komst met de grootste ogen zullen bekijken.