Wat een tijdje geleden van tafel geveegd leek te zijn, is nu dan toch officieel: Emirates zal vanaf 5 september dagelijks vanuit Dubai naar Brussel vliegen met de B777-200LR. Daarmee wordt het aantal onbediende Europese hoofdsteden voor Emirates weer wat kleiner. Naast Brussel zal de maatschappij vanaf 2 september ook de Noorse hoofdstad Oslo in het netwerk opnemen.
Brussel wordt voor de megacarrier de 147ste bestemming en is één van de belangrijkste Europese hoofdsteden die de maatschappij tot nog toe niet bediende. De vraag was dan ook niet of Emirates zou komen, maar wanneer: “Als het centrum van de Europese politiek en een hub voor economische activiteit is Brussel al langer een belangrijke markt voor Emirates. Ons onderzoek toont aan dat er een grote vraag is voor deze route binnen ons netwerk, zowel voor de bedrijfssector als de toeristische sector,” zegt Emirates President Tim Clark.
Emirates focust net zoals de twee andere golfmaatschappijen die al op Brussel actief zijn, Qatar Airways en Etihad Airways, op verkeer tussen enerzijds Europa en anderzijds Azië en Oceanië. Buiten THAI Airways naar Bangkok, Hainan Airlines naar Peking en Jet Airways naar Delhi en Mumbai zijn er verder geen rechtstreekse verbindingen vanuit Brussel naar het Aziatische continent. Een gat dat nu al deels wordt opgevuld door o.a. Etihad en Qatar Airways die met hun hub’s in Abu Dhabi en Doha geografisch een goede tussenstop zijn tussen beide continenten.
Met de nieuwe verbinding mikt Emirates niet enkel op passagiers, maar ook op het vervoeren van vracht. De cargodivisie Emirates SkyCargo verwacht op de lijnvluchten vracht te vervoeren van onder andere de farmaceutische sector, automobielsector alsook chocolade en elektronica.
©Emirates
De nieuwe verbinding tussen Dubai en Brussel wordt uitgevoerd als vlucht EK183 en vertrekt om 07:50 lokale tijd in Dubai en komt dagelijks om 13:15 aan in Brussel. De terugvlucht is voorzien om 14:45 met een aankomsttijd van 23:25 in Dubai.
Zoals eerder gezegd worden de vluchten met de kleinere B777-200LR uitgevoerd. Emirates heeft er 10 van dat type in de vloot. Het toestel beschikt over 3 klassen met 8 first class suites, 42 flat beds in business class en 216 zetels in economy, goed voor een totaal van 266 plaatsen.
Hoeveel minder cargo kan een 77L in vergelijking met een 77W? Ik dacht dat dat nogal teleurstelde…
Damn! Geen A380 :s
Sam: 12 stuks LD3 minder, en een goeie 4 ton lager MTOW.
De 200LR is sowieso een goeie keuze, om eerst aan te voelen hoe de loadfactors zitten. Als die meevallen, zou het wel eens kunnen dat de -300ER langskomt.
http://www.emirates.com/english/about/news/news_detail.aspx?article=1644964&offset=0
Vanaf 7 december 2014 vliegt de 777-300ER elke zondag.
Wanneer worden de tarieven vanaf BRU ingeladen ?
Geweldig nieuws, EINDELIJK! Het heeft lang geduurd op dit goede nieuws.
Net zoals Tokyo, Singapore, Johannesburg en Los Angeles vind ik dat dit een van de absoluut onbegrijpelijk afwezige routes was in BRU… toch weeral eentje minder …
Wat betreft de equipment, we moeten reël zijn, A380, iedereen weet dat dat de eerste komende jaren in BRU gewoon niet haalbaar is, er is geen enkele route die dat rechtvaardigd. Emirates had ook evengoed A330-200 kunnen selecteren voor BRU dus in ben al meer dan blij met B777 in BRU, en zien hoe die het doet …
Van standpunt als spotter kan ik eerlijk gezegd niet meer tevreden zijn met de keuze voor B777-200LR, deze toestellen zijn vrij zeldzaam en je zal ze niet teveel zien rondvliegen op de luchthavens in de Benelux dus dat is weer een nieuwe op mijn lijst dus goed goed nieuws :). B777-300 wordt na tijdje toch wel echt saai, die zie je overal al … 😉
Ik wens ze veel succes met deze nieuwe route en hopelijk houd ze stand.
Groeten, Yannick