Nieuwe signalen geven vertrouwen in vinden MH370

Er zijn opnieuw 2 nieuwe pulsen opgemerkt die normaliter afkomstig zouden moeten zijn van de zwarte dozen van MH370. Dat brengt het aantal opgemerkte pulssignalen tot 4 in totaal. Afgelopen weekend werd een eerste signaal opgemerkt op de 37,5 kHz-frequentie door een Chinees schip. Dat is een specifieke frequentie die door de Underwater Locator Beacons worden uitgezonden afkomstig van ofwel de Flight Data Recorders of de Cockpit Voice Recorders. Met 33 dagen verlopen sinds de verdwijning, en met een batterij die slechts minimaal 30 dagen signalen moet blijven uitzenden, tikt de klok in het vinden van MH370.

De Australian Maritime Safety Authority publiceerde vandaag onderstaande kaart. Daarop is te zien waar telkens de pulsen (“pings”) voor het eerst werden waargenomen en waar het ontvangen ervan werd verloren. Het Chinese schip (Pinger Detection 1) nam de pulsen het langste waar en ook met de grootste tijdsspanne. Sinds zaterdag zijn er uiteindelijk nog op 3 andere plaatsen signalen ontvangen, maar wel grotendeels van kortere duur.

De schaal op de kaart toont dat alle 4 de signalen telkens op zo’n afstand van zo’n 10 kilometer van elkaar zijn waargenomen. En dat terwijl het reikbereik van de beacon die de signalen uitzendt maar zo’n 1 tot 7 kilometer ver gaat.

Het zoeken met apparatuur naar de pulsen (die elke seconde worden uitgezonden) is geen sinecure. Het Australische schip de ‘Ocean Shield’, dat afgelopen zondag een tweede signaal onafgebroken voor twee uur kon ontvangen, werkt met een pinger locator die in verbinding staat via een kabel met het schip. De diepte van de pinger locator bedroeg op dat moment zo’n 1.400 meter onder het zeeoppervlak. Daarbij vaart het schip maar met een snelheid van zo’n 2-3 knopen (3 tot 5 kilometer per uur) terwijl het zones afgaat. Het draaien van het schip met een pinger locator die op anderhalve kilometer diepte zit, is ook geen eenvoudige klus en kan 2 tot 3 uur in beslag nemen.

Zoals eerder gezegd werd het tweede signaal voor meer dan 2 uur ontvangen en later op zondag ook nog eens 13 minuten onafgebroken. Het derde signaal werd dinsdagnamiddag opgemerkt en werd 5 minuten ontvangen. Het vierde signaal kwam er afgelopen nacht en duurde 7 minuten. Toch is het verre van zeker dat al de verschillende signalen afkomstig zijn van dezelfde bron, en dat zou te verklaren kunnen zijn door akoestische gebeurtenissen.

Toch is het hoofd van het Australische agentschap dat de zoektocht coördineert optimistisch: “Ik geloof dat we in het juiste gebied aan het zoeken zijn maar we moeten visueel brokstukken vinden voordat we met zekerheid kunnen bevestigen dat deze plek de laatste rustplaats is van MH370. (…) Ik ben nu optimitisch dat we het vliegtuig zullen vinden, of toch wat er nog van overschiet, in de nabije toekomst.”