De vroegere Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines keert binnenkort terug. Dat meldt Travel Magazine vandaag. Door de overname van CityJet, waar VLM Airlines in 2007 in opging, door het Duitse Intro Aviation zal volgens een nieuw businessplan de merknaam VLM Airlines terugkeren. Intro Aviation zou zowel CityJet als VLM Airlines als merk naast elkaar laten bestaan.
De terugkeer van VLM zou af te leiden zijn uit een nieuw business plan van Intro Aviation. Daaruit blijkt dat de twee merken terug zouden worden opgesplitst. Een paar weken geleden zou VLM Airlines een kapitaalverhoging van zo’n 2,8 miljoen euro hebben gekregen, nu goed voor een totaalkapitaal van 8,45 miljoen euro. Mogelijk zou Antwerpen de grootste basis worden van VLM, met misschien enkele nieuwe routes naar Zürich, Genève, Birmingham en München. Al zijn dit nog geruchten.
Het van oorsprong Antwerpse VLM werd in 1993 opgericht door Freddy Van Gaever (ook bekend van VG Airlines), maar werd eind 2007 verkocht door een Nederlandse eigenaar aan CityJet. Vanaf 2009 verdween dan definitief de naam VLM en werden alle typerende blauwe VLM-vliegtuigen in de kleuren van CityJet geschilderd.
Maar Air France-KLM, dat eigenaar is van CityJet, wou van de verlieslatende maatschappij vanaf en probeerde al sinds 2012 het bedrijf te verkopen. CityJet stapelt de verliezen al enkele jaren op. In 2011 bedroeg het verlies voor belastingen nog 8,86 miljoen euro, maar voor het jaar 2012 stegen de verliezen tot 208,9 miljoen euro, al was dit grotendeels door uitzonderlijke kosten. Uiteindelijk plaatste het Duitse Intro Aviation een bod, en de verkoop wordt eind april volledig afgerond.
©Yannick De Bel – Landing in een VLM-Fokker in London City.
Intro Aviation heeft ervaring met het omvormen van verlieslatende luchtvaartmaatschappijen. In 2003 kocht Intro het verlieslatende Deutsche BA (DBA) voor één euro van British Airways. Nog geen twee jaar later kon de maatschappij haar eerste winst noteren sinds de oprichting in 1992. In 2006 werd DBA verkocht aan Air Berlin waarna het in 2008 volledig opging in de maatschappij. Hetzelfde gebeurde met het Duitse LTU. Intro kocht in 2006 100% van de aandelen van LTU, toen verlieslatend. Al in 2007 was de maatschappij break-even en werd ze doorverkocht aan Air Berlin. Ook die maatschappij ging uiteindelijk volledig op in Air Berlin.
De Fokker 50’s van CityJet vliegen nog steeds met een Belgische AOC en zijn dus nog altijd in België geregistreerd. Ook het onderhoud gebeurt nog op de luchthaven van Antwerpen, in de VLM-hangar.
Nu is het de komende weken afwachten welke plannen de Duitsers hebben met het ‘nieuwe’ VLM Airlines.
Awe hell yeah! Laat die prachtige blauwe livery maar terug komen! Dat wit ziet er zo saai uit. Hopelijk lukt het om VLM winstgevend te krijgen.
Schitterend nieuws !
Back to the roots. Altijd een fan geweest van deze maatschappij. Mijn trouwfoto’s zijn trouwens getrokken in een Convair van Delta Airlines. Toch het prille begin van alles , of ben ik fout?
Sorry , Delta Air transport en niet Delta Airlines.
Delta Air Transport (DAT), founed in ’66, is het huidige Brussels Airlines (via wat omwegen als dochtermaatschappij van Sabena, heropstart onder SN Airholding als SN Brussels Airlines en dan de fusie met Virgin Express :p).
De geschiedenis van VLM Airlines (opgericht in ’92) staat daar los van, al liggen wel van zowel DAT als VLM de roots in Antwerpen. En waar je de twee nog met elkaar kan linken, KLM had ongeveer een derde van de aandelen van DAT tot ergens halverwege jaren ’90 (na de volledige verkoop aan Sabena zijn ze pas echt naar Brussel verhuist), verschillende jaren later is KLM (met Air France) terug in Antwerpen belandt met VLM, maar ook dat is binnenkort weer gedaan.
*beland
ik las het gisteren op de site van de krant de standaard ;hier moest ik het fijne van weten want ik ben ook fan van deze maatschappij. daat wit vind ik maar saai . maar in’t blauw is’t wel schoon zo ken ik ze ECHT.