Brussels Airlines kruipt stilaan uit het dal

Brussels Airlines maakt een “zeer lichte en progressieve” verbetering mee in het zakencijfer, zo zei CEO Bernard Gustin. Daarvoor zorgen de hogere bezettingsgraad en de stabilisatie in de afname van de yield, dankzij de toename in verkoop van de duurdere tickets in b.flex en de pas recent ingevoerde b.business-klasses.

Airbus A330 business class aan boord Brussels Airlines
© Serge Bailleul – airliners.net

Waar b.flex en b.business in het tweede kwartaal van dit jaar nog maar 15% van het totale aantal verkochte tickets vertegenwoordigden, is dat in het derde kwartaal opgelopen tot 27%. Het aantal mensen dat in oktober op een vliegtuig van Brussels Airlines stapte, is ongeveer hetzelfde als dat van oktober vorig jaar, maar nog steeds 10% minder dan in oktober 2007. “Er zijn positieve tekenen, maar ik blijf extreem voorzichtig.”

“Er staat ons nog een harde winter te wachten”
– Bernard Gustin

In de eerste negen maanden van 2009 viel het omzetcijfer met 16% tegenover de zelfde periode vorig jaar, maar de kosten bleven achter en namen maar met 8% af. “We verwachten daardoor een netto- en operationeel verlies voor 2009,” bevestigde co-CEO Michel Meyfroidt. Daarmee benadrukte hij dat Brussels Airlines een sterke cash position heeft, ondanks een cash burn van anderhalf miljoen euro per maand.

De capaciteit werd voor deze winter met 2% opgeschroefd, in schril contrast met de verlaging in capaciteit van 15% die vorige zomer werd doorgevoerd. “We hebben inderdaad eerder en meer agressief capaciteit verlaagd dan onze concurrenten en zijn nu een van de weinige Europese maatschappijen die nu de capaciteit kunnen opvoeren”.


© Serge Bailleul – Brussels Airlines

Onze strategie voor deze winter is het meeste halen uit de opportuniteiten die zich voordoen en ons vooral concentreren op de noden van onze nieuwe doelgroepen. Daarvoor heeft het 2 737’s uit de vloot gehaald (het gaat om OO-VEJ en OO-VBR, nvdr). Eentje gaat terug naar de leasingmaatschappij, de ander zal worden gebruikt voor charteropdrachten, een tak van het bedrijf die almaar aan belang wint bij Brussels Airlines.

Het verlengde ook de leasingcontracten voor drie van de vier Airbus A330-300’s met vier jaar en begon de zoektocht naar een vijfde A330. De formele goedkeuring voor de lease van een bijkomend langeafstandstoestel wordt in december verwacht. De vijfde A330 wordt wellicht gebruikt voor het verhogen van frequenties op verschillende Afrikaanse bestemmingen, maar ook om enkele nieuwe bestemmingen in te voeren.


© Serge Bailleul – Brussels Airlines

Over de vlootvernieuwing in het regionale segment zal volgend jaar een beslissing genomen worden. Het gaat dan over 14 Avro RJ85’s en 12 Avro RJ100’s, waarvan de leasingcontracten tussen 2012 en 2014 aflopen. Gustin zei dat de toestellen worden vervangen door een alternatief regionaal vliegtuig, zonder hierover meer info te geven. Hij rekende er ook op dat de gemengde 737/319-vloot zal worden vervangen door een volledige vloot van één type.


© Jid Webb – airliners.net