Air France ontvangt eerste van 12 A380’s

Op een grootse ceremonie op de bedrijventerreinen van Airbus in het Duitse Hamburg heeft airfrance haar eerste Airbus A380 in ontvangst genomen. Het is de eerste Europese maatschappij die het nieuwe vlaggenschip in gebruik zal nemen, na Singapore Airlines, Emirates uit Dubai en het Australische Qantas. Daarbij kregen onder meer bestuursvoorzitter Pierre-Henri Gourgeon van Air France-KLM en president-commissaris Jean-Cyril Spinetta een rondleiding doorheen het vliegtuig.

De A380’s van airfrance zijn uitgerust met 538 stoeltjes: naast de 9 Première-zetels en 80 Affaire-zitjes is er ook plaats voor 449 economy-passagiers. Daarmee is de A380 van airfrance de dichtst bezette A380 onder vier maatschappijen. Emirates gebruikt immers een configuratie met 489 zetels, bij Singapore Airlines koos men voor 472 zitjes en door de premium economy-layout bij Qantas bieden hun superjumbo’s maar plaats aan 450 mensen.


© Lars Hentschel – airliners.net

Het toestel vertrekt vandaag (vrijdag 30 oktober) nog voor een vlucht vanuit Hamburg naar het airfrance-hoofdkwartier op de luchthaven Charles de Gaulles in Parijs onder het toepasselijke vluchtnummer AF380. De geplande vertrektijd is 14u00 lokale tijd, met een aankomst voorzien rond 17u00 lokale tijd in Parijs. De ietwat lange vluchtduur kan worden verklaard door enkele fly-by’s voor promotiedoeleinden die voor de landing zullen worden uitgevoerd door Captain Benoît Laurent, chefpiloot A380 bij airfrance.

Op 11 november dan zal F-HPJA (MSN033) een korte vlucht naar de andere luchthaven in Parijs, Orly, maken. Daar is een kleine ceremonie voorzien, waarbij alle personeelsleden van airfrance de kans krijgen om het toestel even te bekijken en te betreden. Er wordt ook een volledige presentatie voor het personeel gegeven.

Negen dagen later, op 20 november, staat de eerste commerciële vlucht gepland. Tickets voor vlucht AF380 vanuit Parijs naar New York JFK en terug werden via het internet geveild voor het goede doel. Tickets in economy gingen de deur uit voor een prijs tussen de 2.700 en de 6.000 euro, voor een zitje in business class (Espace Affaires) betaalde je al gauw 12.500 euro of meer. De Première-zetels werden niet verkocht, zij zijn voorbehouden voor bestuursleden van airfrance.


© Tobias Thieben – airliners.net

De eerste commerciële vlucht voor het grote publiek en dus aan redelijke prijzen staat gepland voor 23 november. Om half twee in de namiddag vertrekt de Whalebus voor eenzelfde retourtje New York JFK. Die vlucht wordt vanaf dan dagelijks met een Airbus A380 uitgevoerd. Dat is een groot voordeel zegt airfrance, want “de capaciteit is dezelfde als een A340-300 en een B777-200 gecombineerd, maar met 15% minder kosten aan verbonden”.

Maar er is ook minder goed nieuws. De levering van de tweede airfrance superjumbo is uitgesteld en zal pas in de tweede helft van januari volgend jaar kunnen worden bezorgd. Vanaf 3 februari zal het vliegtuig meteen worden ingezet op een dienst vanuit Parijs naar Johannesburg en dit drie keer per week. Eens de derde A380 geleverd is, wordt dit verhoogd naar een dagelijkse frequentie. Dubai wordt daarmee als geplande A380-bestemming voor onbepaalde duur geschrapt.

Normaal gezien verwachten airfrance en Airbus de levering van het derde toestel ergens midden maart 2010; het vierde vliegtuig moet als alles goed gaat in de loop van juni 2010 in Parijs te zien zijn.