Dinsdag (25 februari) was een interessante dag voor Brussels Airport. De luchthaven verwelkomde vier nieuw gebaseerde Boeing 737-800’s, het begin van de grote uitbreiding die ze het komende zomerseizoen kunnen verwachten. Het Belgische Jetairfly vloog vanuit Seattle een fabrieksnieuwe 737 over, terwijl uit Londen drie Ryanair-toestellen werden gepositioneerd. De Ieren beginnen overmorgen (donderdag) immers met vluchten vanuit Brussels Airport.
Omstreeks 09.10 uur lokale tijd landde de OO-JEF “Affection” voor de eerste keer op Belgische bodem. Dit gloednieuwe toestel is de laatste aanwinst van Jetairfly en de negentiende 737NG in de vloot. Met de twee Embraer 190’s en de Boeing 787 Dreamliner zijn nu veertien van de in totaal drieëntwintig vliegtuigen fabrieksnieuw, geen enkele Belgische maatschappij doet beter. De gemiddelde leeftijd bedraagt nu ongeveer vijf jaar.
Na het gebruikelijke watersaluut van de brandweer, vervolgde Affection haar weg naar de – ook al – nieuwe Jetairport. Opmerkelijk is dat het toestel in tegenstelling tot andere nieuwe vliegtuigen nog geen zetels geïnstalleerd heeft. Dit komt omdat Jetairfly haar eigen seating concept wil inbouwen. Op de eerste commerciële vlucht van het toestel is het dus nog heel even wachten.
Luttele uren later, tussen elf en twaalf, kwamen ook drie toestellen van Ryanair aan. Eveneens Boeing 737-800’s, maar deze werden overgevlogen uit het Engelse Stansted (bij Londen). Initieel zullen EI-DHO, EI-EKE en EI-EFW de basis op Brussels Airport donderdagochtend openen. De eerste vlucht staat gepland om 06.25 uur richting Barcelona (als RYR2917). In april komt een vierde toestel de basis versterken.
Vanuit Brussel zal Ryanair op termijn naar tien bestemmingen vliegen. De Ryanair-toestellen zullen geparkeerd worden aan de A-pier, op stands 126-138. Soms zullen die gedeeld worden met vliegtuigen van easyJet. Passagiers zullen vanuit de pier naar het grondniveau gaan en van daaruit te voet naar het toestel wandelen. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van de zogenaamde air bridges.
Geen watersaluut van de brandweer voor FR?
Donderdag is er tussen 10u en 12u op airside toegang voor de pers. Vermoedelijk zal er dan wel iets gebeuren.
Ipv een watersaluut en eiersaluut zoals Sam al opmerkte 😉 ben benieuwd, ik ben dan toevallig ook airside, misschien krijgen we er iets van mee.
Ik vind zowel de nieuwe JAF als RYR een aanwinst voor BRU 🙂 groei is altijd goed (zolang het niet te veel ten koste van anderen gaat)
Ik zou daar niet teveel water aan verspillen eerlijk gezegd :p tis niet alsof ze BRU enorm veel gaan opbrengen :p
Als het watersalut direct het teken kon zijn van hoepel maar direct weer op zou ik het toejuichen. Ik ben heel tevreden dat ze het niet gedaan hebben. Ze moeten zich echt niet welkom voelen op Zaventem. Een maatschappij die mensen uitbuit kan gewoon niet en daar moet Europa direct werk van gaan maken en het niet uitstellen tot …
Ze hebben wel degelijk een watersaluut gekregen hoor. Is nu eenmaal traditie, voor iedere maatschappij. Het was toen de eerste vlucht terugkwam vandaag, iets voor de middag.
@Tom: Ik zou ruwweg zo’n 40 miljoen euro rechtstreeks al aan luchthaventaksen niet ‘niks’ noemen…
Dat Ryanair maar snel terug weg is uit Brussels airport, ze mogen in Charleroi blijven!
Hoeveel van degenen die afkeurend reageren op Ryanair, hebben er al mee gevlogen ? Ik kies Ryanair als ik ergens goedkoop heen wil gaan waar andere maatschappijen niet heen vliegen. Ik moest in de afgelopen jaren bijvoorbeeld in Carcassonne en Ancona zijn, beide bestemmingen rechtstreeks en zonder problemen voor minder dan 100 Euro retour voor 2 personen. Maar voor mijn volgende reis naar Malaga kies ik dan weer voor Brussels Airlines, iets duurder, maar wel betere uren. Mag dat even ja ?
Luc,
Zelf ben ik piloot en Ryanair heeft inderdaad goede bestemmingen die niet al te duur zijn van Charleroi. De lijnen vanaf Zaventem zijn totaal onnuttig aangezien deze al aangevlogen worden door andere (en betere) maatschappijen. Dit is gewoon een laf tegenoffensief tegen de opening van een hub van low cost maatschappij Vueling. Toch wil ik ook nog eens benadrukken dat Ryanair zijn personeel uitbuit en ze laat werken in de slechts mogelijke omstandigheden.
Dat heet concurrentie, zoals Delhaize beconcurreerd wordt door Aldi en Albert Heijn. Je kan bij allen dezelfde cola kopen, is concurrentie dan niet nodig ? En bij Ryanair zijn er ook geen talloze managers zoals bij SN. De tijd van bevoorrechte maatschappijen is voor altijd voorbij. Als we moeten stoppen met het kopen van producten die worden gefabriceerd door bedrijven die hun personeel niet goed behandelen, dan zakt de economie in elkaar. Europa zou beter dringend iets doen aan de oneerlijke sociale wetgevingen die tot deze situaties leiden.
Beste Luc,
Ik ga zelfs niet deelnemen aan deze discussie.
Het is duidelijk dat u niet al te veel van de luchtvaartwereld kent.
Het beste nog.
En het is duidelijk dat u nog steeds denkt dat vrije concurrentie in de luchtvaart niet mag. Als u bij SN werkt, kunt u misschien gauw eens weer een staking overwegen, dan is het binnenkort amen en uit voor SN, of moeten wij als betalingbetalers dan weer bijspringen ?