Vier nieuw gebaseerde toestellen in Brussel

Dinsdag (25 februari) was een interessante dag voor Brussels Airport. De luchthaven verwelkomde vier nieuw gebaseerde Boeing 737-800’s, het begin van de grote uitbreiding die ze het komende zomerseizoen kunnen verwachten. Het Belgische Jetairfly vloog vanuit Seattle een fabrieksnieuwe 737 over, terwijl uit Londen drie Ryanair-toestellen werden gepositioneerd. De Ieren beginnen overmorgen (donderdag) immers met vluchten vanuit Brussels Airport.

Omstreeks 09.10 uur lokale tijd landde de OO-JEF “Affection” voor de eerste keer op Belgische bodem. Dit gloednieuwe toestel is de laatste aanwinst van Jetairfly en de negentiende 737NG in de vloot. Met de twee Embraer 190’s en de Boeing 787 Dreamliner zijn nu veertien van de in totaal drieëntwintig vliegtuigen fabrieksnieuw, geen enkele Belgische maatschappij doet beter. De gemiddelde leeftijd bedraagt nu ongeveer vijf jaar.

© Jetairfly

Na het gebruikelijke watersaluut van de brandweer, vervolgde Affection haar weg naar de – ook al – nieuwe Jetairport. Opmerkelijk is dat het toestel in tegenstelling tot andere nieuwe vliegtuigen nog geen zetels geïnstalleerd heeft. Dit komt omdat Jetairfly haar eigen seating concept wil inbouwen. Op de eerste commerciële vlucht van het toestel is het dus nog heel even wachten.

Luttele uren later, tussen elf en twaalf, kwamen ook drie toestellen van Ryanair aan. Eveneens Boeing 737-800’s, maar deze werden overgevlogen uit het Engelse Stansted (bij Londen). Initieel zullen EI-DHO, EI-EKE en EI-EFW de basis op Brussels Airport donderdagochtend openen. De eerste vlucht staat gepland om 06.25 uur richting Barcelona (als RYR2917). In april komt een vierde toestel de basis versterken.

© Scott Hemeryck

Vanuit Brussel zal Ryanair op termijn naar tien bestemmingen vliegen. De Ryanair-toestellen zullen geparkeerd worden aan de A-pier, op stands 126-138. Soms zullen die gedeeld worden met vliegtuigen van easyJet. Passagiers zullen vanuit de pier naar het grondniveau gaan en van daaruit te voet naar het toestel wandelen. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van de zogenaamde air bridges.

© Scott Hemeryck