Final countdown voor Ryanair vanuit Brussel

Dit artikel is geschreven naar aanleiding van de start van Ryanair op Brussels Airport.

Vanaf donderdag is het zover: dan start Ryanair met zijn basis op Brussels Airport. Sinds de aankondiging eind november is er al veel rond te doen geweest in ons land. Hoewel Brussels Airlines de grootste luchtvaartmaatschappij is in Brussel was de beslissing van Ryanair in de eerste plaats slecht nieuws voor het Spaanse Vueling. Begin november kondigde die aan om een basis in Brussel te openen, goed voor zeven routes en één gebaseerde A320. Vueling zou hiermee de vijfde grootste luchtvaartmaatschappij op Brussels Airport worden. De vliegfrequenties op bestaande routes werden verhoogd en er werden ook nieuwe bestemmingen aangekondigd. En dat is wellicht voor Ryanair de trigger geweest om vanaf Brussel te gaan vliegen, waarmee de Ieren ook aankondigden op zes van de zeven Vueling-routes te gaan vliegen.

Concurrentie met Belgische maatschappijen
Voor Brussels Airlines zijn met dit Ryanair-netwerk de gevolgen wellicht nog eerder beperkt. Met uitzondering van de druk gevlogen routes naar Rome en Barcelona zijn  de andere Ryanair-bestemmingen vanuit Brussel minder bedreigend omdat ze met een relatief lage frequentie worden bediend door Brussels Airlines (op 6 van de 10 Ryanair-bestemmingen is Brussels Airlines actief).

En ook in de toekomst lijkt de bedreiging eerder beperkt. De bestemmingen waarin Ryanair al meedeelde interesse te hebben om vanaf Brussel in de toekomst op te starten (zoals bv. Dublin) zitten niet in het routenetwerk van Brussels Airlines. Een eventuele uitbreiding naar de Scandinavische landen (vier bestemmingen van Brussels Airlines) zou dan wel weer slecht zijn. Daar is Ryanair een pak minder vertegenwoordigd en de maatschappij zou daar wellicht nog wel wat kunnen groeien.

© Yannick De Bel

Vermits de bestemmingen van Ryanair vanuit Brussel volledig in het zuiden van Europa liggen, zouden die eerder negatievere gevolgen kunnen hebben voor Jetairfly en Thomas Cook, al vliegt het gros van de reizigers wel met hen omdat ze bij een touroperator hebben geboekt.

Capaciteitstoename, maar meer passagiers?
Met meer capaciteit op de markt is het logische gevolg dat de prijzen onder druk staan. Ryanair gooit voor dit jaar  zo’n 1,5 miljoen zetels op de Brusselse markt. Met de uitbreidingen van lagekostenmaatschappij Vueling en Brussels Airlines (dat vooral naar zuiderse bestemmingen uitbreidt) komen daar nog eens ruwweg een miljoen zetels bij. Dat is veel, zelfs heel veel voor één jaar als je weet dat Brussels Airport vorig jaar maar iets meer dan 19 miljoen passagiers vervoerde.

Maar de 2,5 miljoen extra stoelen betekenen natuurlijk niet dat er dit jaar dan 2,5 miljoen passagiers gaan bijkomen. Er zal allicht een toename zijn in het aantal passagiers, maar niet met miljoenen. Er zal een (kleine) verschuiving plaatsvinden van Charleroi naar Brussel, wellicht vooral door Vlamingen die er de hogere prijs vanaf Brussel voor over hebben. Voorts zullen er ook nieuwe passagiers worden aangetrokken die anders niet zouden vliegen. Een weekendje naar Barcelona kan nu goedkoper vanaf Brussel tegenover vroeger, waardoor wellicht mensen sneller naar het zuiden zullen trekken voor een paar dagen. Maar hoe goedkoper zijn die tickets nu geworden?

Dumpingprijzen?
Luchtvaartmaatschappijen moeten voor elke vertrekkende passagier een taks betalen. Als je dus een retourtje Brussel-Barcelona boekt dan zal er in de eerste leg van je ticket een ‘Belgische’ taks worden aangerekend (Belgium Passenger Service and Security Charge, zoals die zo mooi heet) en bij de tweede leg een Spaanse taks. Vanaf Brussels Airport moet elke maatschappij per passagier €28,73 betalen aan de luchthaven. Dat is ongeveer evenveel als vanaf Rome FCO (€28,98) maar wel weer hoger dan vanaf Barcelona El Prat (€19,61).

Op je retourticket Brussel-Barcelona betaalt je luchtvaartmaatschappij dus al zeker €48,34 aan luchthaventaksen. Dat betekent dat Ryanair, dat vorig weekend nog een actie hield met tarieven vanaf €19,99, bij lage prijzen met zeer lage winstmarges zit of zelfs met verlies tickets verkoopt. Natuurlijk zijn de tickets bij Ryanair niet altijd zo extreem goedkoop, en kunnen vaak andere luchtvaartmaatschappijen goedkoper zijn. Ryanair hoopt dan ook altijd op extraatjes via allerlei verkoopskanalen zoals opties via de website of bij de verkoop van allerlei diensten en producten aan boord.

© Joost

Om een voorbeeld te noemen: sinds begin deze maand krijg je een toegewezen zitplaats aan boord van Ryanair. Daardoor hoeven kroostrijke gezinnen niet meer het vliegtuigen te bestormen en te vechten voor hun plaatsen om zeker samen te zitten. Ryanair wint hier alleen maar bij, want op de website kan je sindsdien op voorhand je zetels kiezen als je bv. een voorkeur hebt voor een raamplaats of gangpadplaats. Daar rekent de maaschappij €5 per passagier voor aan. Wil je vooraan zitten om sneller te kunnen uitstappen (om dan vaak toch nog in een bus te moeten wachten op alle andere passagiers)? Dan kan dat ook. Daar rekent Ryanair €10 extra voor aan. Extra inkomsten dus voor de maatschappij en tegelijk een positieve invloed op de klantvriendelijkheid, een win-winsituatie.

Wie wint, wie verliest?
Hoewel de ogen van de Vlaamse media vooral op Brussels Airlines gericht zijn, zal het vooral spannend afwachten zijn wat de gevolgen zullen zijn voor Vueling. Zal de maatschappij zo’n concurrentie aankunnen op haar kersverse routes vanaf Brussel? De plannen die Vueling had voor haar basis in Brussel zullen misschien al na één seizoen in de prullenbak verdwijnen. Dat zou wellicht voor Ryanair een mission accomplished betekenen, al is elke schade die ze aan Brussels Airlines kan toebrengen natuurlijk mooi meegenomen.