Brussels Airport in 2013: de eerste cijfers

Afgelopen jaar maakten meer dan 19 miljoen passagiers gebruik van Brussels Airport. Met zijn 19.133.222 passagiers betekent dat een groei van 0,9% ten opzichte van het jaar 2012. Maar tot zover het goede nieuws. Het totaal aantal vluchten blijft net zoals het totaal aantal ton verhandelde cargo ook in 2013 verder afnemen. Het aantal commerciële vluchten is de laatste 20 jaar zelfs nog nooit zo laag geweest als nu. Het gevolg hiervan is wel dat de load factor van de vluchten hoger ligt, wat beter is voor luchtvaartmaatschappijen.

2013 was het vierde jaar op rij dat Brussels Airport meer passagiers kon optekenen. Na een drop van 18,5 miljoen passagiers in 2008 naar 17 miljoen passagiers in 2009 is het aantal passagiers sinds dat slechte jaar aan een stuk terug gestegen. Terwijl 2012 nog maar goed was voor 18,9 miljoen passagiers heeft de luchthaven in 2013 terug de kaap van 19 miljoen kunnen overschrijden. Dat was al sinds 2001 geleden toen Brussels Airport 19,7 miljoen passagiers over de vloer kreeg.

De groei is vooral te wijten aan een toename van het aantal passagiers dat Brussels als vertrekpunt heeft (+1%), want het aantal transferpassagiers die in Brussel enkel overstappen op een andere vlucht daalde met 3,4%. De transitpassagiers (mensen die met hetzelfde toestel verder vliegen als waarmee ze zijn aangekomen) stegen met 9,1%, al is dat in absolute cijfers goed voor maar ruwweg 14.000 passagiers.

Het totaal aantal vluchten of vliegbewegingen kende een daling van 3%, van 223.000 in 2012 naar 216.000 in 2013. Zowel het aantal passagiersvluchten als cargovluchten kenden een krimp van meer dan 3 procent. Enkel de niet-commerciële vluchten kenden een groei. De combinatie van minder vluchten en meer passagiers zorgde dat de gemiddelde bezetting op de toestellen wel steeg van 70,9% naar 72,1%.

De trend is dat het aantal vluchten al jaren daalt. Zo waren er bv. in 2007 nog 48.000 vluchten per jaar meer in Brussel dan nu. Die knak kwam er natuurlijk door de verhuis van DHL, die voor meer dan een halvering van het aantal cargovluchten zorgde. Maar het aantal passagiersvluchten kende dit jaar wel een absoluut dieptepunt. Dat aantal (187.000) is sinds begin jaren ’90 nog nooit zo laag geweest.

Ook de afhandeling van cargo blijft maar dalen. In 2013 werd er 300.000 ton goederen vervoerd t.o.v. 316.000 in 2012, goed voor een daling van 5,2%. Een slecht jaar dus, al werd er in het laatste kwartaal wel terug een groei opgetekend van 6,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Een teken dat het vrachtvervoer terug herstelt. Vooral de activiteiten van DHL doen het goed in Brussel. De andere cargomaatschappijen zorgden wel allemaal samen voor een krimp van 20,5% en ook het vervoer van cargo op passagiersvluchten daalde met 9%.


Voorlopige cijfers van Brussels Airport

Verwacht wordt dat ook in 2014 de groei in passagiers zich zal voortzetten. Voor de zomer zijn er al verschillende nieuwe vluchten en bestemmingen aangekondigd en zowel Vueling als Ryanair openen komende zomer een basis op Brussels Airport.